Öppna kategorin

Odla grödor

45 inlägg 16855 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Odla grödor

Oden  
#375306 Hej!

Vet att det antagligen är som att spotta i kyrkan på detta forum. Men..... :mrgreen:
Finns det någon/några som sysslar med det. Dvs har en sund tanke om att klara sig själv vad det gäller mathållning.

Kan erkänna som nybliven 50 åring med liten tilltro till vad en krympande pension kommer att ge att ett eget odlande nog kommer i bästa fall förgylla min ålderdom :grin: . Lite tillspetsat kanske? Men tror nog ändå att en viss tanke skall läggas på matfronten.

Får i veckan upp min nyköpta 135 Ferguson med div redskap... :mrgreen: Om Gud vill o kärra håller!

Har några hektar ca 2-3 inägomark som jag tänkte försöka göra något med med hjälp av plog o traktor.

Men är novis vad det gäller odling! Därav denna tråd där jag hoppas det dyker upp kunskap :grin: !!

Så kom gärna med tips!

Mvh Oden



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Odla grödor

jannee  
#375323 Så solrosfrön och sälj solrosor. Potatis, lök och morötter går alltid att kränga även dill om det fiskars kräftor.
Utsädet kostar i ovan fall knappt något och ger bra skörd.
Jordgubbar om du kan bevattna och har lämplig jord och söderläge - liten eller obetydlig frostrisk.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Oden  
#375425
jannee skrev:Så solrosfrön och sälj solrosor. Potatis, lök och morötter går alltid att kränga även dill om det fiskars kräftor.
Utsädet kostar i ovan fall knappt något och ger bra skörd.
Jordgubbar om du kan bevattna och har lämplig jord och söderläge - liten eller obetydlig frostrisk.


Tack för svar!

Bör nämna att jag ligger i växtzon 5-6 åkermarken/inägomarken sluttar svagt mot söder.
Jorden har nog inte brukats på 30-40 år. Så frågan är hur man gör i uppstartsfasen? Dvs hur
göra med ytvegationen blommor gräs hallonsnår osv... Bör man skala av ytskiktet eller är det bara
att börja plöja? :mrgreen:

Mvh Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

ananders  
#375427
Oden skrev:
jannee skrev:Så solrosfrön och sälj solrosor. Potatis, lök och morötter går alltid att kränga även dill om det fiskars kräftor.
Utsädet kostar i ovan fall knappt något och ger bra skörd.
Jordgubbar om du kan bevattna och har lämplig jord och söderläge - liten eller obetydlig frostrisk.


Tack för svar!

Bör nämna att jag ligger i växtzon 5-6 åkermarken/inägomarken sluttar svagt mot söder.
Jorden har nog inte brukats på 30-40 år. Så frågan är hur man gör i uppstartsfasen? Dvs hur
göra med ytvegationen blommor gräs hallonsnår osv... Bör man skala av ytskiktet eller är det bara
att börja plöja? :mrgreen:

Mvh Oden


När det gäller ytskiktet så skulle jag nog göra enligt följande. Vegetationen skulle jag mala ner med en trädes/betesputs, så nära marken man kan komma. Och gärna köra det två gånger, andra gången mot första körningen riktning.
Sedan rekommenderar jag att köra med någon form av tallriksredskap för att mala sönder ytsvären med rötterna, detta kan ta åtskilliga körningar under en längre period. Det kan nog även gå att mala sönder med en jordfräs till traktorn om du inte har förmycket sten.
Att plöja en åker som legat orörd under många år utan att mala sönder svären kan verkligen testa ens tålamod och resultatet blir sämre än om vildsvinen skulle gjort jobbet.

När det gäller val av grödor så instämmer jag med föregående.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

fura  
#375428 Jag plöjde upp gammal åkermark ner mot en sjö och odlade spannmål några år därefter gjordes ingenting då kom en tät skog av al upp fort.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Oden  
#375432
ananders skrev:
Oden skrev:
jannee skrev:Så solrosfrön och sälj solrosor. Potatis, lök och morötter går alltid att kränga även dill om det fiskars kräftor.
Utsädet kostar i ovan fall knappt något och ger bra skörd.
Jordgubbar om du kan bevattna och har lämplig jord och söderläge - liten eller obetydlig frostrisk.


Tack för svar!

Bör nämna att jag ligger i växtzon 5-6 åkermarken/inägomarken sluttar svagt mot söder.
Jorden har nog inte brukats på 30-40 år. Så frågan är hur man gör i uppstartsfasen? Dvs hur
göra med ytvegationen blommor gräs hallonsnår osv... Bör man skala av ytskiktet eller är det bara
att börja plöja? :mrgreen:

Mvh Oden


När det gäller ytskiktet så skulle jag nog göra enligt följande. Vegetationen skulle jag mala ner med en trädes/betesputs, så nära marken man kan komma. Och gärna köra det två gånger, andra gången mot första körningen riktning.
Sedan rekommenderar jag att köra med någon form av tallriksredskap för att mala sönder ytsvären med rötterna, detta kan ta åtskilliga körningar under en längre period. Det kan nog även gå att mala sönder med en jordfräs till traktorn om du inte har förmycket sten.
Att plöja en åker som legat orörd under många år utan att mala sönder svären kan verkligen testa ens tålamod och resultatet blir sämre än om vildsvinen skulle gjort jobbet.

När det gäller val av grödor så instämmer jag med föregående.

Lycka till.


Tack för svar!

Ingen risk för att man får plocka ogräs för jämnan med denna metod? Hoppas slippa använda gifter
i största möjliga mån :wink: .

Jag måste ändå ut på dessa ytor med grävaren då det skall ryckas 30-40 st björkstubbar :mrgreen: .
Så därav min fundering på att skala av ytskiktet. Nackdelen är väl att man får med sig både fin matjord plus massor med näring som bara läggs på hög!

M vh Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

ananders  
#375436 Ogräset kommer man aldrig ifrån men man kan begränsa det.
Ett sätt är att göra upprepade körningar med harv eller tallriksredskap med 4-6 dagars mellanrum. En annan sak kan vara att så så tidigt man vågar så att grödan får ett försprång.
Sedan skulle jag råda dig till att skaffa någon form av radhacka som kan underlätta ogräsbekämpningen.

https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... AzCFUoUjBS

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

jannee  
#375447 Jag gillar Roundup, har använt mig av detta ogräsmedel vid ett flertal tillfällen.
Min ide: Spruta på försommaren med Roundup, vänta 1 mån kör över allt med en styvpinnekultivator eller tallriksharv, låt torka, gör om det och framåt hösten plogar du allt.
Nu bör det vara "ganska" fritt från ogräs och poröst.
VÄNTA något år med att sätta potatis, knäpparlarven kan förstöra din potatisodling.
Går även att harva död på långrot, men då måste man harva flera gånger.

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

branndal  
#375453 Vi odlar en del grönsaker på friland.

Betesputsa hårt innan jordbearbetning påbörjas
Är det vall som inte är bruten på många år med tuvor etc. Fräs svålen innan plöjning så att tuvor etc finfördelas.
Plöj
Svartträda.
Detta är för att trötta ut kvickroten, snå snart kvickroten nått tre bladsstadiet med skärande harv, typ skålsvans eller liknande. harva minst en odlingsäsong.
Så in en gröda som konkurrerar väl med ogräs eller svartträda ytterligare en säsong
Tredje året, nu kan du så in t.ex grönsaker eller potatis, börja gärna med potatis för att året därpå gå över till grönsaker.

[youtube-klipp](harva minst en odlingsäsong)[/youtube-klipp]

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Oden  
#375493 Tack för alla tips o svar :-H

Inser att det ligger lite jobb framför mig! Tur att det finns maskiner! Bör nog tänka över det hela o bestämma bla hur stora ytor som skall fixas till.

Roundup hoppas jag går att köpa billigare än i trädgårdsbutikerna? O framför allt lite starkare grejor?

Mvh Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

ananders  
#375495
Oden skrev:Tack för alla tips o svar :-H

Inser att det ligger lite jobb framför mig! Tur att det finns maskiner! Bör nog tänka över det hela o bestämma bla hur stora ytor som skall fixas till.

Roundup hoppas jag går att köpa billigare än i trädgårdsbutikerna? O framför allt lite starkare grejor?

Mvh Oden


För att få köpa skarpare Round upp så ska du ha genomgått en utbildning i kemisk bekämpning och jag tror inte att det blir billigare. Det bästa i din sits hade varit om du hade hittat någon i närheten som kan utföra den kemiska behandlingen. Detta är grejer man ska behandla med största respekt och inte som många villaägare gör ÖVERDOSERA.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375500 Om man nu ändå inte skall göra detta för att leva på, kanske man skall hålla det giftfritt. Vi klarar det i skogen,

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

mooos73  
#375509 Visst skulle du odla för att mätta din egen mage i första hand?
Skit i gifterna. Bränn av den döda växterna på vårsidan och plöj därefter. Vit inte vilka redskap du har men någon typ av harv kanske? Harva den plöjda åkern med jämna mellanrum första året. Det gäller att "trötta ut" framförallt kvickroten. Ofta får man med sig mkt kvickrot kring harvpinnarna så se till att dessa inte blir kvar på odlingsjorden.

År 2 skulle jag börja med potatis, morötter, lök, dill och persilja. Runt lök och morötter kan du lägga gräsklipp för att kväva ogräs. Potatis kupas några gånger under sommaren, detta håller bort lite ogräs samt drar upp ny jord runt knölarna så dom inte blir grön.
Skulle du finna detta meningsfullt så finns det ju inga begränsningar i vad du kan odla men rensa ogräs i trädgårdslandet kommer du aldrig ifrån. Finns ju dock olika metoder för det också, för hands på knä eller skyffeljärn, radhacka mm. Rödbetor är också tacksamma att odla, lägg dock inte in alla för kokt rödbeta med smör eller smörstekt eller tillsammans med ungsgrönsaker är en delikatess.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

jannee  
#375510 Roundup är ett gift, livsfarligt framförallt för vattenlevande organismer. Absolut tinget att sticka under stol med men...
För att uppnå samma resultat som med gift måste du bearbeta marken ett otaliga gånger. Har du dessutom kvickrot, kan du få harva tills f*n ta dig.
Därefter kan man diskutera vilket som är mest skadligt för naturen/omgivningen. En omgång Roundup eller kanske 5 jordbearbetningar.

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

Göt  
#375541 http://www.hornbach.se/cms/media/se/sve ... nkarta.pdf

Uppväxt på en gård som var i mycket självförsörjande in på 60 talet i gränslandet mellan zon 5-6. lök potatis, ärter, kålrötter, morötter. Dill, persilja Palsternacka, blomkål, jordgubbar, bärbuskar: hallon, vinbär, svarta vinbär, krusbär. Äpplen krikon, plommon. När man tänker på det så var det oerhört mycket som mina föräldrar tog rätt på konserverade torkade och förvarade över vintern + hushållsgris och några kor några höns. Frågan om det är lönsamt eller kostar mera att odla själv kan man nog fundera på. De hade tidigare även odlat vete och råg för eget bruk men slutat på 40 talet. Lin för att göra egna lakan t.ex. Korn odlades för att försörja korna och grisen.

Sedan är det ju lingon blåbär och hjortron + skogshallonen som också skulle tas reda på.

Kändes som riktig lyx när man som barn fick dricka köpt apelsinsaft

Att få igång gammal åkermark är ett stort projekt kvickrot är nog största gisslet, Roundup gjorde skillnad när det kom. men att täcka växtligheten med plast något år är också en variant som har kommit på senare år.

Lycka till vore roligt att höra hur det går så småningom :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).