Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68615 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

effektivitet skotare vs traktor

johan n123  
#375316 kan man få en traktor med huggarvagn lika effektiv som en skotare. för att vad jag vet är det ingen som har prövat med ny traktor med vagn med likbördig kran osv går detta eller vad är skillnaden?? skriv gärna.



   TS
Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

jannee  
#375322 Traktor med huggarvagn är betydligt klumpigare (utrymmeskrävande) än motsvarande skotare, även när det gäller framkomlighet. Tror att även hydrauliken är klenare dimensionerad (pumpkapacitet).

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#375324 Beror på omständigheterna. Inne i en sistagallring är skotaren mycket smidigare, men om man kör ut hypro-huggna buntar längs en stickväg, är skillnaden liten. Vid långa avstånd till avlägg på jämn väg är traktorn mycket snabbare, dessutom tar den sig till ett nytt projekt för egen maskin.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Chuck Norris  
#375329 Skillnaden är inte liten, den är jättestor, ingen bonntraktor kommer ens i närheten av en skotare som är bättre på i princip allt i skogen.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

johan n123  
#375330 men om man sattsar fullt ut med hudralik och riktig navdrift på vagnen så är det väl mycket små skillnader det jag är ute effter är om det finns nån som har lika effetivt ekipage för att skillnaden är väl små mellan en skotare och traktor eller ?? om man sätter en van förare bakom spakarna är det väll knappast någon skillnad eller??

   TS
Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Erre  
#375335 En traktor kommer alltid vara en kombi maskin.
En skotare är bygg enbart för ändamålet att köra ut virke.

Så nära kan man kanske komma. Men aldrig ifatt. Enligt min mening.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Robbanhög  
#375337 Är nog svårt att få en kombi maskin att bli lika bra som något som är utvecklat för enbart en sak. Men nu är jag bara en lekman och har inga belägg för det jag säger. Gissar bara.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valmet862  
#375342 Väldigt enkelt svar: nej en traktor kommer inte i närheten av en skotare,inte fast du satsar allt lull lull på den så är det bara en traktor...skotaren vinner ALLTID

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

molnia  
#375346 är det inte så?, att om du ska FÖRSÖKA uppnå likvärdig effektivitet med traktor som skotare måste även dagens traktorer extrautrustas och riktigt gedigna vagnar användas. Till slut så är ekipaget (trotts att traktorn är en kombinationsmaskin för många sysslor,) så specificerat att det faller lite på sin rimlighet att använda traktorn till annat än det den är extrautrustad för. så då är bara argumentet att den har snabba egentransporter som sin egen fördel, till en kostnad som är gissningsvis jämförbar med en skotare som från början är konstruerad för just detta...?

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Elfving  
#375352 I samtliga kategorier blir skotaren överlägsen.
De största skillnaderna är nog framkomlighet, lastförmåga, vighet och stabilitet i kranen.
Som försök till liknelse: Inte på någon punkt är kniven på en Schweizisk armekniv bättre än en Morakniv. Armekniven kan allt, men är medioker som kniv, sax, burköppnare etc. Saker som är byggda för ett syfte är naturligtvis överlägsna sådant som går att bruka till flera saker av kravställningsorsak. Att en bondtraktor skulle kunna jämföras med en modern skotare bara man kopplar en huggarvagn bakom förblir en utopi.

Vid vissa tillfällen har jag suktat efter en vagn med kran, men åtminstone häromkring bjuder bolagen så pass bra för sådant som de får hugga och aptera själva att det blir omöjligt att räkna hem en egen skogsvagn. Sedan kan man ha nytta av den till hundra andra körslor, men än har jag inte kunnat motivera varför jag skall ha en. Det lilla brännved som man själv förbrukar är ett rent nöje att handlasta och köra hem med Victorn.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#375401 En traktor kommer aldrig i närheten av att prestera lika bra som en skotare, såvida det inte sitter ett proffs i traktorn och en nybörjare i skotaren :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Vardon  
#375402
molnia skrev:är det inte så?, att om du ska FÖRSÖKA uppnå likvärdig effektivitet med traktor som skotare måste även dagens traktorer extrautrustas och riktigt gedigna vagnar användas. Till slut så är ekipaget (trotts att traktorn är en kombinationsmaskin för många sysslor,) så specificerat att det faller lite på sin rimlighet att använda traktorn till annat än det den är extrautrustad för. så då är bara argumentet att den har snabba egentransporter som sin egen fördel, till en kostnad som är gissningsvis jämförbar med en skotare som från början är konstruerad för just detta...?


Där har du nog väldigt rätt. Men har man mindre körningar med halvlånga transporter emellan så kan det säkert vara lönande, men då behöver man nog inga värstingsaker heller och kan hålla nere kostnaderna.

Sen så fort man vill backa så kommer skotaren med midjestyrning att vara överlägsen traktor och vagn.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

rikard_e  
#375404 Ren skogskörning så är såklart skotaren effektivare. Den är ju ändå byggd för skogen.
Flyttar man sig mellan olika ställen mycket så är ju traktorn överlägsen.

Större skillnaden är växellåda och vid backning, då blir traktor + vagn rätt otympligt vid snävare svängar. När man kör framåt kan traktor och kärra vara smidigare då man har två svängpunkter. Traktor och kärra blir ju oftast dessutom längre.

Som rent skogsfordon så är ju en skotare såklart bäst

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

halvproffs  
#375407 En skotare är gjord för skogen med skydd och så överallt. En traktor är gjord för jorden, men fungerar rätt bra för mig iaf.
En gammal historia; Huggit kanske 200 grova frötallar och tänkte att jag lejer för skotningen. Han kom med den redan då gamla 868-an och började köra. Efter ett par timmar hoppade kranpelaren ur sitt fäste! Några timmar senare sjönk den där tjälen inte höll. Där fick jag hämta virket och grenslade hans spår med andan i halsen men det höll! På ett ställe var det för stenigt för att ta sig fram så jag fick hämta mitt ekipage med vajer och spela ned till körväg.
På myren där jag hugger nu blir det nog svårt att köra med en normalstor skotare utan stora spår men med min lilla Valmet med vagn fungerar det bra. Var nyligen och tittade på ett liknande körning på lös skogsmark med skotare. Ingen vacker syn må jag säga. Där skulle det ha varit en Timbear eller liknande. Finns absolut en framtid för typ Timbearmaskiner.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#375409 Visst, en fullstor skotare med totalvikt på 35 ton är snabbare än en griplastarvagn och traktor på 10. Jag har god erfarenhet av spåren av de stora och hur de förstör markerna, därför kommer aldrig en fullstor skotare in på mina marker. För tjälad mark i norra Sverige har ni säkert helt rätt. Att hämta spridda vindfällor med vinner traktorn alla dagar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).