Socialt (mer om oss)

Ett annat element, nordvestpassagen!

7 inlägg 3767 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ett annat element, nordvestpassagen!

rokon  
#375347 Ett annat element är Havet vars yta täcker större delen av jorden en kontrast till skogen och oändligare än öknen.
Att passera nordvästpassagen mellan Grönland och den nordamerikanska kontinenten med segelbåt blev möjlig först för några år sedan då så pass mycket is hade smält att resan för första gången kunde genomföras.

Visst blir man lite sugen allt!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ett annat element, nordvestpassagen!

rokon  
#375364 Resan genomfördes med en 9,36 meter lång och 2,87 meter bred båt av Märket Hallberg Rassy modellen heter Monsun 31
Varvets tradition går tillbaks till en era av högt stående träbåtsbyggeri.

Vad som idag heter Hallberg-Rassy, startade som två separata varv. Harry Hallberg levde mellan 1914 och 1997. Han började bygga träbåtar 1928 vid 14 års ålder. 1943 öppnade Hallberg eget varv i Kungsviken på Orust.

Christoph Rassy

Christoph Rassy växte upp i Bayern i Sydtyskland vid en sjö vid namn Starnberger See. Det stora intresset var att bygga egna båtmodeller och båtar. Han ville lära sig mer om båtar och blev båtbyggarlärling hos ett litet träbåtsvarv i Sydtyskland. Snart ville Christoph bygga och segla större och präktigare båtar för större vatten. Hans resonemang var att eftersom Sverige är ett stort och vackert land med mycket vatten, måste det förmodligen byggas stora fina båtar där. Följaktligen skrevs några brev till ett antal svenska varv, närmare bestämt fyra stycken, med förfrågningar om han kunde få komma dit och jobba. Två varv svarade negativt, ett svarade inte alls och ett svarade positivt. 1960 kom Christoph med två tomma händer och en cykel till Sverige och Nötesund för att bygga båtar.
Han blev senare ägare till ett eget varv och köpte senare upp Hallbergs varv i Ellös
Den första nya modell som från början kom ut under Hallberg-Rassys namn var Monsun 31, som ritades 1973 och sjösattes 1974. Båten blev en mycket stor kommersiell framgång med 904 sålda exemplar fram till 1982, det högsta antal en Hallberg-Rassy någonsin hittills sålts i.
Källa Hallberg Rassy´s hemsida, varvets historia här i ett ytterst kort sammandrag av mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ett annat element, nordvestpassagen!

JensSkoog  
#375366 Påminner mig om Adolf Erik Nordenskiöld, en av mina ungdoms hjältar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ett annat element, nordvestpassagen!

rokon  
#375369 Och jag blev påverkad av Thor Heyerdahl och hans Kontiki-expedition så en sommar i Luleå skärgård så tog jag snuttefilten min, och ett litet gosedjur samt en sockerlåda i trä som jag sjösatte från bryggan och skulle segla till Afrika, men till min stora förvåning så rann det in vatten i lådan och mormor som satt barnvakt i en solstol vid stranden fick klampa ut i vattnet och rädda mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ett annat element, nordvestpassagen!

totte  
#375370 Vackert, men mycket farliga vatten. Den stora faran är att fastna i drivisfält. Nu såg det ju ovanligt öppet ut, och här måste det ju också funnits följebåt, eftersom de filmats på avstånd och inte bara inifrån båten.

Användarvisningsbild

Re: Ett annat element, nordvestpassagen!

rokon  
#375372 Nej de hade ingen följebåt däremot en gummibåt med utombordare med sig. De följde rapporter om isens utbredning med moderna hjälpmedel, men visst faligt, de fick lägga upp för en vinter i en Canadensisk fjord och fortsätta nästkommande sommar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ett annat element, nordvestpassagen!

rokon  
#375376 Här mer om projektet som genomfördes http://belzebub2.com/hem

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).