Skördare

Längdmätning kesla aggregat.

54 inlägg 21528 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

skogsjan695xl  
#375278 I instruktionsbok till 380 hittar du nog inga tryckinställningar.
Det görs manuellt på aggregatet så kolla boken dit ist.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375286
skogsjan695xl skrev:I instruktionsbok till 380 hittar du nog inga tryckinställningar.
Det görs manuellt på aggregatet så kolla boken dit ist.


Ok tack! Jag håller på att kolla i den boken nu. Tror mig hittat de men ska bara klura ut hur man går tillväga. (Står ju på engelska:? )

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Blondin 750  
#375304
i skogen skrev:Något som jag tycker är mycket märkligt är att många av oss köper beg maskiner för hundra tusentals kronor ja till och med miljonbelopp många gånger, men att leja en maskininstruktör från maskintillverkarna som hjälper en att komma igång med den nyinköpta maskinen kostar vi inte på oss!! :surp: :surp:
2 dagars hjälp för 12-15000 tusen är mycket väl investerade kronor och då vet vi att både maskinen är inställd rätt samt vi själva kommer in rätt i menyerna, sluta va dumsnåla och ta proffshjälp så sparar ni mycket tid och pengar.

När jag köpte min maskin, begagnad och av en entreprenör direkt, så hjälpte han mig igång med det allra nödvändigaste och vi höll på en halv dag. När jag sen kört ca 200 tim så tog jag kontakt med Sampos säljare/tekniska support och han kom och vi gick igenom lite tekniska "bra att veta" och gjorde samtidigt lite koll på maskinen för att stämma av att allt var som det skulle, och det var det. Jag hade givetvis kalkylerat med att betala för en instruktionsdag med full timlön för en instruktör men det fick jag inte... Jag fick till svar när jag frågade hur vi skulle göra upp det ekonomiska..:"Alla ska väl ha samma förutsättningr att komma igång oavsett om man köper nytt eller begagnat, så tycker vi på Sampo i alla fall". Jag hade inte blinkat om han ville ha 5000:- för den övningen men nu kostade det en lunch och en kopp kaffe, det var allt. Jag är oerhört tacksam för den support som Sampo håller genom ffa Micke Bohm, det är världsklass för oss som är galna nog att ge oss in i den här branschen, oavsett om det gäller som proffs eller amatörer.

Avatar Fallback

Re: Sv: Längdmätning kesla aggregat.

Volundsmed  
#375321
Deddan skrev:
Volundsmed skrev:
Deddan skrev:
Vad är det för maskin? Som dom andra säger så kan du öka trycket på matarhjulen men kolla även knivtrycket. Hur ser knivarnas slipning ut? Är det på grovt som aggregatet slirar eller är det bara allmänt tall och löv?

Det är en Rottne 2004 med dasa 380. Knivarna var slipade av en sevice gubbe strax innan den köptes i somras. Har inte tittat nogrannare på hur dom är slipade men läste i tråd här att de skulle slipas på visst sätt. Ska helt klart kolla dessa idag! :smile:
Den slirar på tall och löv i alla de storlekar. Känns som där är bättre grepp på gran men har ju hänt att den slirat även där om de hugger fatt i ett grenvarv som inte går av. Ska kolla tryck på matarhjul och även knivar idag. Antar att man får pröva sig fram lite med knivtrycket!?


Ja alla såna aspekter spelar in på en skördare, har kört i snart 2 år både gallring och slutavv. Var i landet håller du till? Om du vill ha hjälp från en 21,5 åring så kan jag kanske svänga förbi idag om du bor längs västkusten [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


:( Volundsmed jag har ju ingen bra mottagning på telefonen på gården så jag har tyvärr inte sett ditt generösa erbjudande förrän nu. Jag befinner mig 2,5 mil öster om Laholm om de nu hjälper dig att veta var jag finns.
Tyvärr har jag gått bet på trycket på matarvalsar ida. Kan inte hitta i instruktionerna till dasa 380 var man ska kunna ändra trycket. Står att man ska kunna göra de men jag har inte hittat de ännu iaf. Har tagit hem alla böcker som ska studeras noggrant ikväll.
Såg dock att mätningen sitter i ena hjulet men ser faktiskt ut som att de suttit i andra oxo en gång i tiden. Finns kuggkrans även på den sidan som inte mäter. Ska bifoga kort på detta om de går att se.
1455986548068.jpg
Den sidan som mätningen sitter på.
1455986617251.jpg
Andra sidan.


Attans du! Jag är ju hemmahörande 2,5 mil norr om Växjö, så hade blivit en liten omväg. Körde hem från jobbet i Norge och kör via Värnamo då!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375326
Volundsmed skrev:
Deddan skrev:
Volundsmed skrev:[quote="Deddan"]

Vad är det för maskin? Som dom andra säger så kan du öka trycket på matarhjulen men kolla även knivtrycket. Hur ser knivarnas slipning ut? Är det på grovt som aggregatet slirar eller är det bara allmänt tall och löv?

Det är en Rottne 2004 med dasa 380. Knivarna var slipade av en sevice gubbe strax innan den köptes i somras. Har inte tittat nogrannare på hur dom är slipade men läste i tråd här att de skulle slipas på visst sätt. Ska helt klart kolla dessa idag! :smile:
Den slirar på tall och löv i alla de storlekar. Känns som där är bättre grepp på gran men har ju hänt att den slirat även där om de hugger fatt i ett grenvarv som inte går av. Ska kolla tryck på matarhjul och även knivar idag. Antar att man får pröva sig fram lite med knivtrycket!?


Ja alla såna aspekter spelar in på en skördare, har kört i snart 2 år både gallring och slutavv. Var i landet håller du till? Om du vill ha hjälp från en 21,5 åring så kan jag kanske svänga förbi idag om du bor längs västkusten [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


:( Volundsmed jag har ju ingen bra mottagning på telefonen på gården så jag har tyvärr inte sett ditt generösa erbjudande förrän nu. Jag befinner mig 2,5 mil öster om Laholm om de nu hjälper dig att veta var jag finns.
Tyvärr har jag gått bet på trycket på matarvalsar ida. Kan inte hitta i instruktionerna till dasa 380 var man ska kunna ändra trycket. Står att man ska kunna göra de men jag har inte hittat de ännu iaf. Har tagit hem alla böcker som ska studeras noggrant ikväll.
Såg dock att mätningen sitter i ena hjulet men ser faktiskt ut som att de suttit i andra oxo en gång i tiden. Finns kuggkrans även på den sidan som inte mäter. Ska bifoga kort på detta om de går att se.
1455986548068.jpg
Den sidan som mätningen sitter på.
1455986617251.jpg
Andra sidan.


Attans du! Jag är ju hemmahörande 2,5 mil norr om Växjö, så hade blivit en liten omväg. Körde hem från jobbet i Norge och kör via Värnamo då![/quote]

Ahh skit oxo. Jag hade nog inte låtit dig köra hit ändå idag då de dragit över ett sjuhelvetes oväder här ida. Jag är djupt tacksam för ditt engagemang att hjälpa mig och hoppas att du vill fortsätta hjälpa mig här då jag säkert både har och får fler frågor.
Skogsjan695xl tipsade och har hittat lite i instruktionsboken för aggregatet där man ska kunna ställa trycket så de blir morgondagens projekt.
Tror att jag behöver kalibrera för längden på tall och löv. Såg idag att man kunde göra de i 380:n vilket jag inte hade en aning om innan. Trodde man bara kalibrerade en gång för allt :o

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Blondin 750  
#375336 Det måste ju finnas många här på forumet som har erfarenhet av just din maskin och dator, det kan ju inte vara en SÅ ovanlig kombo.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375349
Blondin 750 skrev:Det måste ju finnas många här på forumet som har erfarenhet av just din maskin och dator, det kan ju inte vara en SÅ ovanlig kombo.


De hoppas jag på! Vet inte om dasa380 är så vanlig i 2004 an. Förra ägaren berättade att den han i sin tur köpte den ifrån hade krävt att få den datorn i, för han var van vid de sen tidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Längdmätning kesla aggregat.

Volundsmed  
#375357
Deddan skrev:
Volundsmed skrev:
Deddan skrev:[quote="Volundsmed"][quote="Deddan"]

Vad är det för maskin? Som dom andra säger så kan du öka trycket på matarhjulen men kolla även knivtrycket. Hur ser knivarnas slipning ut? Är det på grovt som aggregatet slirar eller är det bara allmänt tall och löv?

Det är en Rottne 2004 med dasa 380. Knivarna var slipade av en sevice gubbe strax innan den köptes i somras. Har inte tittat nogrannare på hur dom är slipade men läste i tråd här att de skulle slipas på visst sätt. Ska helt klart kolla dessa idag! :smile:
Den slirar på tall och löv i alla de storlekar. Känns som där är bättre grepp på gran men har ju hänt att den slirat även där om de hugger fatt i ett grenvarv som inte går av. Ska kolla tryck på matarhjul och även knivar idag. Antar att man får pröva sig fram lite med knivtrycket!?


Ja alla såna aspekter spelar in på en skördare, har kört i snart 2 år både gallring och slutavv. Var i landet håller du till? Om du vill ha hjälp från en 21,5 åring så kan jag kanske svänga förbi idag om du bor längs västkusten [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


:( Volundsmed jag har ju ingen bra mottagning på telefonen på gården så jag har tyvärr inte sett ditt generösa erbjudande förrän nu. Jag befinner mig 2,5 mil öster om Laholm om de nu hjälper dig att veta var jag finns.
Tyvärr har jag gått bet på trycket på matarvalsar ida. Kan inte hitta i instruktionerna till dasa 380 var man ska kunna ändra trycket. Står att man ska kunna göra de men jag har inte hittat de ännu iaf. Har tagit hem alla böcker som ska studeras noggrant ikväll.
Såg dock att mätningen sitter i ena hjulet men ser faktiskt ut som att de suttit i andra oxo en gång i tiden. Finns kuggkrans även på den sidan som inte mäter. Ska bifoga kort på detta om de går att se.
1455986548068.jpg
Den sidan som mätningen sitter på.
1455986617251.jpg
Andra sidan.


Attans du! Jag är ju hemmahörande 2,5 mil norr om Växjö, så hade blivit en liten omväg. Körde hem från jobbet i Norge och kör via Värnamo då![/quote]

Ahh skit oxo. Jag hade nog inte låtit dig köra hit ändå idag då de dragit över ett sjuhelvetes oväder här ida. Jag är djupt tacksam för ditt engagemang att hjälpa mig och hoppas att du vill fortsätta hjälpa mig här då jag säkert både har och får fler frågor.
Skogsjan695xl tipsade och har hittat lite i instruktionsboken för aggregatet där man ska kunna ställa trycket så de blir morgondagens projekt.
Tror att jag behöver kalibrera för längden på tall och löv. Såg idag att man kunde göra de i 380:n vilket jag inte hade en aning om innan. Trodde man bara kalibrerade en gång för allt :o[/quote]

Nackdelen är att jag till 990 har kört john derre med timbermatic, så är inte så insatt på 380. Men begriper hur ett aggregat funkar iaf [WINKING FACE]

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375359 Om aggregatet går bra på gran så kan du ju prova att köra löv och tall som gran, då ser du ju om det är datorn som lurar aggregatet eller om felet är i aggregatet.

Jag tror att du behöver kolla knivtryck och matarvalstryck i aggregatet och kanske minska knivtrycket, vilket verkar vara fullt tillräckligt högt eftersom det går bra på grov gran.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

john85jj  
#393674 Hej alla keslaaggregat går bäst med relativt låga knivtryck och lite högre matarvalstryck. Just dit aggregat är lite speciellt för du kan sänka trycket lite extra på de nedre knivarna. Mvh John

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#394968 "Hej alla keslaaggregat går bäst med relativt låga knivtryck och lite högre matarvalstryck. Just dit aggregat är lite speciellt för du kan sänka trycket lite extra på de nedre knivarna. Mvh John"

Hej John!
Tack för infon. Ska köpa en klocka så jag kan mäta trycket i de olika funktionerna på aggregatet. Jag ska testa som du beskriver och sänka trycket på knivarna och även testa de på de nedre knivarna. Just nu har maskinen semester och vilar. Startar den med jämna mellanrum men upptäckte för en vecka sen att hela minnet i Dasa datorn hade försvunnit [FEARFUL FACE] Filerna på minneskortet som jag fick med maskinen ville den inte ta emot. Vet inte varför det har försvunnit men antar att de kanske sitter ett backupbatteri som är slut och inte håller kvar informationen. Får bli ett semesterprojekt att försöka få in allt i datorn igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

skogsintresse  
#394984 Sitter ett minnesbatteri i datorn. Är inte så svårt att byta. Ser ur som ett 06 batteri men har ben lödade på + och minus. Lossa övre kåpan på datorn så ser du batteriet på baksidan. Lossa muttrarna som håller kretskortet så finns det plats för att löda loss och bända ut batteriet. Sp maskiner säljer batteri. Finns även på ELFA. Har du sparat variabler på kortet går det att ladda in dom igen. Kan du se om det finns något på minneskortet? Även minneskortet har ett batteri.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#395016
skogsintresse skrev:Sitter ett minnesbatteri i datorn. Är inte så svårt att byta. Ser ur som ett 06 batteri men har ben lödade på + och minus. Lossa övre kåpan på datorn så ser du batteriet på baksidan. Lossa muttrarna som håller kretskortet så finns det plats för att löda loss och bända ut batteriet. Sp maskiner säljer batteri. Finns även på ELFA. Har du sparat variabler på kortet går det att ladda in dom igen. Kan du se om det finns något på minneskortet? Även minneskortet har ett batteri.


Underbart och tack @skogsintresse. Utförligare än de du beskrev kan de inte bli. Nu sparade du mig enormt med huvudbry ;) Jag har bara haft maskinen i ett år men förra ägaren sa att dom hade lagt in variablerna på kortet. Kunde dock inte se om där fanns något på kortet eller läsa in något från de när jag försökte. Jag såg att de fanns batteri i minneskortet men jag vet inte hur skicket är på det batteriet. Kan vara att de oxo är slut [FEARFUL FACE]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#400309 Hej alla!
Som jag skrivit innan så har jag nu startat mitt semesterprojekt med att lägga in alla parametrar i dasa 380 datorn. Den har fått nytt batteri och jag har lagt in på nytt efter instruktionsboken och egna anteckningar. Efter en del huvudbry och jävlaranamma så återstår ett par fel som jag inte lyckas få rätt på. Hoppas att någon här kan komma med tips.

När jag ändrar knappen på dasan till "körläge" så kommer ett felmeddelande upp enligt bifogad bild. Nästa problem är att trädvals knapparna inte vill fungera. Datorn hänger sig så fort jag trycker på någon av dessa och jag blir tvungen att köra en reset så att datorn startar om.
Vet att de finns många listiga på forumet som kanske kan ha någon idé. Tack på förhand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Tosca  
#400337 Ring Dasa direkt, företaget finns fortfarande kvar och har god kompetens även på dessa gamla burkar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).