Skotare

vilken skotare är effektivast i lera?

14 inlägg 4815 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vilken skotare är effektivast i lera?

gremohugo  
#375313 om man ger sig ner i lera vilken skotare driver frambäst och vilken kommer att sjunka i leran först?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

Edvin JD  
#375314 det är effektivast att inte vara i leran och gegga

Avatar Fallback

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375339 Den som har breda bärande band.

Avatar Fallback

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

Elfving  
#375345 Jag vet inget om sakfrågan.
En rent hypotetiskt fråga i mitt tycke. Jag vill inte ha en skotare i min skog om det finns minsta risk för lera - skadorna blir enorma och omöjliga att återställa! Finns det ingen tjäle så blir det ingen avverkning heller.

Avatar Fallback

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375378 Vad gör man om tjälen släpper efter avverkningen startat, och virket ligger kvar.

Avatar Fallback

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

Elfving  
#375379
Mangan skrev:Vad gör man om tjälen släpper efter avverkningen startat, och virket ligger kvar.

Jo det kanske är sant, här i Norrland är det inget att oroa sig för i alla fall. Om det sker är det enbart klantigt.

Avatar Fallback

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

Hema  
#375397 Har för mig att Gremo hade boggie-hjälpstyrning, skulle detta isf vara en fördel?

Avatar Fallback

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

rikard_e  
#375405 Menar du vilket som har bäst drivning eller vilken som är lättast/fördelar marktrycket bäst?
ist fulllastad eller tom?

Användarvisningsbild

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

hlb  
#375410 Vad gör man om tjälen släpper efter avverkningen startat, och virket ligger kvar. Man kör dit ris!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Sv: vilken skotare är effektivast i lera?

skogsjan695xl  
#375474
hlb skrev:Vad gör man om tjälen släpper efter avverkningen startat, och virket ligger kvar. Man kör dit ris!!!!!!!


Det är teorin så enkelt att köra ris.
Men riset räcker inte hur långt som helst, och är det gallring blir det ännu svårare.

Användarvisningsbild

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

herjman  
#375479 Rullen lär ju var effektivast i lera med sina dubbelmontage, svåra att hitta begagnade och lite ålderstigna.
Kort kran och rulldrift är ju också negativt

Användarvisningsbild

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

gremohugo  
#375517 Menar du vilket som har bäst drivning eller vilken som är lättast/fördelar marktrycket bäst?
ist fulllastad eller tom?
Jag menar båda om man sjunker ner i lera vilken är lättast att ta sig upp med och vilken som bär bäst

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

jannee  
#375522 Borde kanske inte uttala mig :oops: men den som har bäst mönster och skickligast förare. "Tror" att föraren betyder väsentligt mycket mer än märket, om nu alla skotare har något så när samma drivning. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: vilken skotare är effektivast i lera?

Hema  
#375528 Störst styrvinkel och stark midja öppnar ju upp för "ålning" med maskinen. Såsom man ibland sett dumpers komma fram i lera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).