ATV och UTV i skogen

Den optimala fyrhjulingen?

48 inlägg 74686 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

axwell  
#332960
ÅsaNisse skrev:Axwell: Har det varit problem med drivaxelbrott på polaris?

Ser att halvproffs skriver drivknutar, min granne sa drivaxlar; skit samma problem blir det.

Bland Polaris Ranger har nog samtliga Turf 325ETX, 570, X900, Dieseln och även den eldrivna.

Det kan vara fler utöver den namngivna 550 X2 ?

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

pg-mannen  
#375232 Yamaha grizzly 550 är det en för liten maskin för skogsresor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Hema  
#375243
pg-mannen skrev:Yamaha grizzly 550 är det en för liten maskin för skogsresor?

Vad menar du med skogsresor? Man kan alltid skaffa variatorkit som drevar ned om man kör tungt i skogen, men nog funkar en 550 till det mesta, men kanske inte är bäst på det. För band så är nog rekommendationen 700+, men annars kommer du rätt långt. Viktigt är att ha diffspärr om du kör med vagn i skogen, sedan så hjälper en driven vagn till väldigt mycket för framkomligheten. Så jag skulle nog svara nej på den frågan, men så är jag rätt partisk i frågan.. :)

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

skogsbonne  
#375244 550 räcker och blir över

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375248
skogsbonne skrev:550 räcker och blir över


Jo, men som "Hema" skriver, inte med band på. Det går men inte optimalt. Särskilt om "skogsresor" inefattar turåkning med band längs skoterleder med någon bakpå! :smile:

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

pg-mannen  
#376602 Tack.
Mest handlar det om körning med röjsågen och transporter. Funderar på skogsvagn och då kanske det blir litet?????

   TS
Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

svampbob  
#376633
Uvskogen skrev:
skogsbonne skrev:550 räcker och blir över


Jo, men som "Hema" skriver, inte med band på. Det går men inte optimalt. Särskilt om "skogsresor" inefattar turåkning med band längs skoterleder med någon bakpå! :smile:


Jag har kört min 550 med band på så att varvtalsspärren har slagit i. Tror mätaren då stod En bit över 100. OBS mätaren visar inte rätt med band på.

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

svampbob  
#376634 Visst går det att se på bilden att banden är på.

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Hallegol  
#420870 Yamaha Rhino, en side by side, med rejäl bensinmotor på 660 cc och 40 hk. Bränsleförbrukningen är måttlig. Jag har hängt på tak, vindruta och lock till flaket samt en winch som kan placeras antingen fram för t.ex. snöbladet eller bak. Framkomligheten i skogen beror på frihöjden. Det är ett fantastisk bra fordon för transporter på väg eller i skogen.
Göran

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

kpax  
#420924 :ugeek: Jag är sommargäst och har 30 ha blandad mark. Köpte -89 en Suzuki King Quad 250 cc. Den har hög, låg och mellanväxel och jag använder dem alla. Har ingen bilväg, bara traktorväg och mycket hassel i skogen som gör det trångt. Drar en bygdesnickrad timmerkärra med en stock i taget, 30cm i topp, 4,4 m lång. Smidigheten och den låga farten är viktig när man manövrerar den tyngden. Kan inte dra upp tyngre båtar med den, är för lätt och slirar mot gräset. Har dragit en stor gräsklippare efter den och måste då köra mycket sakta. Alltid lättstartad, står alltid på logen när den inte används. Maskinen väger 250 kg, har fem växlar (x3) och har aldrig krånglat mekaniskt. Det beror på vad du ska ha den till. Vad är nackdelen med variatorväxel? Ska jag sakna en sådan?

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420926 Jag har haft en sån Suzuki för länge sen, har nu en Polaris.
Det är som att jämföra en japs mot en jänkare, givetvis ska du ha variator.

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

dhaglund  
#420986 Jag kör själv en Suzuki Kingquad 750. Det är en smidig och kraftfull maskin som dessutom fanns till bra pris när jag köpte den. Men ska jag vara ärlig så är det nog min Jeep J20 pickup som är arbetshästen och som jag har mest nytta av. Fyrhjulingen är dock oslagbar i framkomlighet med lågväxel och diffspärr i framaxeln. Men ska man dra ett lastat släp eller en stock på backen så är fyrhjulingen för lätt.

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Roffen  
#420987 ATV fra 1969 - den perfekte ATV?

* Dieselmotor
* 4hjulsdrift
* Differensial foran og bak
* Differensialsperre foran og bak innkoblingsbar
* Høy og lavgir
* Rammestyring
* 3 punkt løft bak
* Kraftuttak/PTO bak
* Dynastart for el-start og el-produksjon
* Hydraulikk

Grombas - basert på Agria 2800 tohjulstraktor som ble produsert av RF Reinhardt i Kristiansand i Norge. Produksjonen avsluttet i 1974(?). Omtrent samme størrelse som en ATV men i grunn en liten traktor. Sirkelen er på en måte sluttet med dette :grin:

Lite minus fordi det er vanskelig å få tak i deler i dag..

Bild

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Hema  
#420988 Verkligen en fin maskin.

Har kört en del med stelopererad bakaxel på min Yamaha550 och skulle då ist föredra stel bakaxel med portalaxlar. Då skulle man få både markfrigång och lite fjädring.

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

slub  
#420990 Jag valde mellan en Grizzly 700 och en Grizzly 450, blev en 450 pga smidigheten, visst med 700 får man lite högre markfrigång men den är också bredare vilken gör det lite mindre smidigt när den ska fram där jag inte tar traktorn.
Inte märkt att motorn inte räcker till för det den är avsedd att göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).