lör 20 feb 2016, 15:05#375182
Försök bilda dig en uppfattning om hur väl ägaren tagit hand om maskinen.
Att den går i "daglig drift" kan innebära allt från att den är helt genomgången och i toppskick till att precis så många funktioner som behövs för att köra brännved funkar och att man får slå på 20 liter hydraulolja i början av arbetsdagen.
På min maskin har jag exempelvis behövt gå igenom samtliga ventilpaket då dom börjar läcka med åren. O-ringarna håller helt enkelt inte hur länge som helst. Så om det "fuktar lite" här och var så blir det en del jobb. Det är inget som är omöjligt att fixa, men det tar tid.
Varmkör maskinen ordentligt och räkna antalet droppar olja per sekund som kommer från bukplåtarna respektive aggregatet. Är det mindre än en droppe per sekund totalt (ca 0.15 liter/timme) så är hydrauliken antagligen i acceptabelt skick.
Läcker det mycket så är det antingen allvarliga fel på hydrauliken, eller många små läckor, vilket i båda fallen kan vara väldigt tidsödande att åtgärda.
Finns det kvitto på exempelvis motorrenovering, renovering av pumpväxellådan, byte av hydraulpumpar eller åtminstone axeltätningar på dom, renovering av hög/låg/fördelningslådan, så är det ingen nackdel.
Det är också saker som typiskt är jobbiga att mecka med.
Men kolla först och främst det allmänna skicket, det säger ofta mer än man tror om hur maskin är under skalet.
Valmet 901