Skördare

Valmet 901 LM3000 köptips

4 inlägg 4734 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 901 LM3000 köptips

Valtraweimer  
#375139 Ska åka och kolla på en Valmet 901 från 88 med ett Logmax 3000 aggregat från 2003. Tips på saker som jag ska fråga efter och saker som jag ska extra noga kolla på. Skördaren går fortfarande i daglig drift hos en självverksam bonde.



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901

Amatörhuggare 62  
#375173 Midjan , svängkransen, läckage under hytten ( svivlarna otäta )
Allmänt skick.
Vilken kran är det ?

Avatar Fallback

Re: Valmet 901

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375182 Försök bilda dig en uppfattning om hur väl ägaren tagit hand om maskinen.
Att den går i "daglig drift" kan innebära allt från att den är helt genomgången och i toppskick till att precis så många funktioner som behövs för att köra brännved funkar och att man får slå på 20 liter hydraulolja i början av arbetsdagen.

På min maskin har jag exempelvis behövt gå igenom samtliga ventilpaket då dom börjar läcka med åren. O-ringarna håller helt enkelt inte hur länge som helst. Så om det "fuktar lite" här och var så blir det en del jobb. Det är inget som är omöjligt att fixa, men det tar tid.

Varmkör maskinen ordentligt och räkna antalet droppar olja per sekund som kommer från bukplåtarna respektive aggregatet. Är det mindre än en droppe per sekund totalt (ca 0.15 liter/timme) så är hydrauliken antagligen i acceptabelt skick.
Läcker det mycket så är det antingen allvarliga fel på hydrauliken, eller många små läckor, vilket i båda fallen kan vara väldigt tidsödande att åtgärda.

Finns det kvitto på exempelvis motorrenovering, renovering av pumpväxellådan, byte av hydraulpumpar eller åtminstone axeltätningar på dom, renovering av hög/låg/fördelningslådan, så är det ingen nackdel.
Det är också saker som typiskt är jobbiga att mecka med.

Men kolla först och främst det allmänna skicket, det säger ofta mer än man tror om hur maskin är under skalet.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375206 Det finns mycket saker som kan gå sönder, jag hade en 901 -87 och fick byta det mesta.
4 ans vevstaken kom genom motorblocket.h-pumpar bytte jag ett par stycken.drivhylsan i fördelnings lådan till h-pumpen höll ca 2 år sen byte, svängkransen, bultkransen som håller krantornet sprack = kranen föll ner.
nya tornet hade en seghärdat platt järn inv som höll kvar tornet om kransen sprack.
åkpumpen fick jag byta, det mesta av detta hände när maskinen gått 9-11 000 tim.
kolla midjan så den är välsmord och inte glapp,
Jag har en 911 till salu om det är intressant http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/ ... aid=120993

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).