Skördare

Längdmätning kesla aggregat.

54 inlägg 21520 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Volundsmed  
#375066 Vad är det för maskin? Som dom andra säger så kan du öka trycket på matarhjulen men kolla även knivtrycket. Hur ser knivarnas slipning ut? Är det på grovt som aggregatet slirar eller är det bara allmänt tall och löv?

Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Blondin 750  
#375072
Ådii skrev:Intressant, trodde det var bara Keto som hade mätning i matarvalsen i sitt minsta aggregat men tydligen hade Kesla också vilket kom som en överraskning. Är ju bara det att på Keto Forst som är det enda som har mätning i drivrullen så har ett litet hjul nära sågmotorn som stammen åker mot så att den inte skall kunna fastna eller liknande, är ju konstigt att de inte har kunna lägga mätningen där.

Jag har ett Keto 51 Victor och om det finns fler aggregat än detta och Forst som har liknande konstruktion vet jag ej.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Seb macahan  
#375075 Nu vet jag inte hur nybörjare du är men. Har du valt rätt träslag i apt. Datorn? Detta vet du säkert redan men det går o justera olika tryck för knivar och valsar beroende vilket trädslag aggregatet ska behandla. Funkar det nu på gran ska du inte ändra på de inställningarna, utan börjar med tall. Så hade jag det i Dasa4.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375090 Detta forum ger mig långvarig glädje :-BD Du liksom alla andra på detta forum är ju profeter!! Nu fick jag ett bra svar på denna frågan oxo :D Underbart med hjälpsamma medmänniskor!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375094 @Volundsmed

Vad är det för maskin? Som dom andra säger så kan du öka trycket på matarhjulen men kolla även knivtrycket. Hur ser knivarnas slipning ut? Är det på grovt som aggregatet slirar eller är det bara allmänt tall och löv?

Det är en Rottne 2004 med dasa 380. Knivarna var slipade av en sevice gubbe strax innan den köptes i somras. Har inte tittat nogrannare på hur dom är slipade men läste i tråd här att de skulle slipas på visst sätt. Ska helt klart kolla dessa idag! :smile:
Den slirar på tall och löv i alla de storlekar. Känns som där är bättre grepp på gran men har ju hänt att den slirat även där om de hugger fatt i ett grenvarv som inte går av. Ska kolla tryck på matarhjul och även knivar idag. Antar att man får pröva sig fram lite med knivtrycket!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375096
Seb macahan skrev:Nu vet jag inte hur nybörjare du är men. Har du valt rätt träslag i apt. Datorn? Detta vet du säkert redan men det går o justera olika tryck för knivar och valsar beroende vilket trädslag aggregatet ska behandla. Funkar det nu på gran ska du inte ändra på de inställningarna, utan börjar med tall. Så hade jag det i Dasa4.



Jättemycket nybörjare!! :smile: Köpte maskinen i somras och har inte kört skördare innan mer än några fåtal minuter.
Japp jag har valt rätt trädslag men de där med olika tryck på respektive trädslag hade jag inte en aning om. :surp: De låter ju väldigt logiskt att kunna det på olika trädslag. Jag har för mig att jag har sett i datorn att de ska gå att ändra tryck men det är ju mycket att komma ihåg och många inställningar :roll: Jag ska dit nu och trixa lite. Har maskinen på gården 3 km bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Längdmätning kesla aggregat.

Volundsmed  
#375102
Deddan skrev:
Vad är det för maskin? Som dom andra säger så kan du öka trycket på matarhjulen men kolla även knivtrycket. Hur ser knivarnas slipning ut? Är det på grovt som aggregatet slirar eller är det bara allmänt tall och löv?

Det är en Rottne 2004 med dasa 380. Knivarna var slipade av en sevice gubbe strax innan den köptes i somras. Har inte tittat nogrannare på hur dom är slipade men läste i tråd här att de skulle slipas på visst sätt. Ska helt klart kolla dessa idag! :smile:
Den slirar på tall och löv i alla de storlekar. Känns som där är bättre grepp på gran men har ju hänt att den slirat även där om de hugger fatt i ett grenvarv som inte går av. Ska kolla tryck på matarhjul och även knivar idag. Antar att man får pröva sig fram lite med knivtrycket!?


Ja alla såna aspekter spelar in på en skördare, har kört i snart 2 år både gallring och slutavv. Var i landet håller du till? Om du vill ha hjälp från en 21,5 åring så kan jag kanske svänga förbi idag om du bor längs västkusten [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Blondin 750  
#375112 Den typen av generösa erbjudanden gillar i alla fall jag! :-BD

Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Ådii  
#375191
Blondin 750 skrev:Jag har ett Keto 51 Victor och om det finns fler aggregat än detta och Forst som har liknande konstruktion vet jag ej.


Hur gammal är det? Tänkte om det är från den tiden när just Keto 51 var det minsta och Forst inte fanns så kan det ju hända att det ser annorlunda ut idag.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Blondin 750  
#375194 Ganska säker på att det är från 2008. Hur länge Forst funnits, har inte det funnits ända sedan Keto startade för typ 25-30 år sedan?

Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Ådii  
#375200 Jaaa, nu blev jag faktiskt osäker.., hade bara för mig att Forst har kommit senare kanske runt 2000 eller nåt men jag kan inte svära på det.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Blondin 750  
#375207 Jag vet inte heller säkert, har bara nåt minne från ungdomen (början på -90talet) om en Valmet 701 med ett litet Keto-aggregat men det kanske hette något annat än Forst.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375239
Volundsmed skrev:
Deddan skrev:
Vad är det för maskin? Som dom andra säger så kan du öka trycket på matarhjulen men kolla även knivtrycket. Hur ser knivarnas slipning ut? Är det på grovt som aggregatet slirar eller är det bara allmänt tall och löv?

Det är en Rottne 2004 med dasa 380. Knivarna var slipade av en sevice gubbe strax innan den köptes i somras. Har inte tittat nogrannare på hur dom är slipade men läste i tråd här att de skulle slipas på visst sätt. Ska helt klart kolla dessa idag! :smile:
Den slirar på tall och löv i alla de storlekar. Känns som där är bättre grepp på gran men har ju hänt att den slirat även där om de hugger fatt i ett grenvarv som inte går av. Ska kolla tryck på matarhjul och även knivar idag. Antar att man får pröva sig fram lite med knivtrycket!?


Ja alla såna aspekter spelar in på en skördare, har kört i snart 2 år både gallring och slutavv. Var i landet håller du till? Om du vill ha hjälp från en 21,5 åring så kan jag kanske svänga förbi idag om du bor längs västkusten [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


:( @Volundsmed jag har ju ingen bra mottagning på telefonen på gården så jag har tyvärr inte sett ditt generösa erbjudande förrän nu. Jag befinner mig 2,5 mil öster om Laholm om de nu hjälper dig att veta var jag finns.
Tyvärr har jag gått bet på trycket på matarvalsar ida. Kan inte hitta i instruktionerna till dasa 380 var man ska kunna ändra trycket. Står att man ska kunna göra de men jag har inte hittat de ännu iaf. Har tagit hem alla böcker som ska studeras noggrant ikväll.
Såg dock att mätningen sitter i ena hjulet men ser faktiskt ut som att de suttit i andra oxo en gång i tiden. Finns kuggkrans även på den sidan som inte mäter. Ska bifoga kort på detta om de går att se.
1455986548068.jpg
Den sidan som mätningen sitter på.
1455986617251.jpg
Andra sidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375240 Bildtexten ska vara tvärt om;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

i skogen  
#375250 Något som jag tycker är mycket märkligt är att många av oss köper beg maskiner för hundra tusentals kronor ja till och med miljonbelopp många gånger, men att leja en maskininstruktör från maskintillverkarna som hjälper en att komma igång med den nyinköpta maskinen kostar vi inte på oss!! :surp: :surp:
2 dagars hjälp för 12-15000 tusen är mycket väl investerade kronor och då vet vi att både maskinen är inställd rätt samt vi själva kommer in rätt i menyerna, sluta va dumsnåla och ta proffshjälp så sparar ni mycket tid och pengar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).