Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

156 inlägg 72993 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#372429
Mannfolk skrev:På vagnen vi gjorde satte vi ett skillt ventilbord med tryckkompenserade slider för varsin motor, därav kan vi kör med driften i hela dagen lång utan värmeproblem.


Er det inte BB motorer med "freewheeling" ferdigbyggt från fabrik ni har, eller er det nåt ni fått fiksa själva??
Som ni ser så er jag inte helt hemma på detta. :oops:
Det finns vel en motor i varje serie (storlek) från BB som er 1 speed med freewheeling??

Ser at Igland tar 72tkr+mva för navdrift på 2 hjul, men som tidligare nevnt så kan inte detta vara BB motorar, för det går inte med broms på samma hjul som har motor, vilket jag menar går med BB motorar.

Ferguson system skrev:Igland har ett finurlig drivsystem som skyver vogna fram ved hjelp av brems og sving på boggien (Swingtrack). Skal gi 4 ton skyvekraft.

Som dessutan kostar endast 3400kr som ekstra tillval. :surp:
Skulle inte detta funka på en vagn med vanlig vagnsväng?? hjulen dras ju lite framåt på dessa ochså(dock kanske inte nog), eller måste det var boggisväng??

Her er en video som viser hur det funkar. (Her ser man ochså att kranen er en dekaltrimmat Patu/kesla som kan vikas ihop med sticken upp).
Er ju inget alt. til vanlig drift, men funkar tydlig för att ta sig ur svåra situasjoner.
http://bygda.traktor.no/video/krabbing
Senast redigerad av stegmaster ons 10 feb 2016, 19:42, redigerad totalt 1 gång.

FTG
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Ferguson system  
#372434
stegmaster skrev:
Ferguson system skrev:Igland har ett finurlig drivsystem som skyver vogna fram ved hjelp av brems og sving på boggien (Swingtrack). Skal gi 4 ton skyvekraft.


Som dessutan kostar endast 3400kr som ekstra tillval. :surp:
Skulle inte detta funka på en vagn med vanlig vagnsväng?? hjulen dras ju lite framåt på dessa ochså(dock kanske inte nog), eller måste det var boggisväng??


Jeg tror at det må være boggisving for at det skal fungere. 3400 Kr er veldig billig for ett system som fungerer så bra, men så skal det sies at man må velge skivebremser i tillegg for at systemet skal fungere. Det koster 10 000 - 12 000 kr.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Mannfolk  
#372499
1455136067_image.jpg


Jo kolvarna är fjäderbelastade så när styrtrycket är 0 är kolvarna in. Dvs motorn fungerar som ett vanligt nav. En vagn på 10ton med fullt lass klarar sig bra med 1,8tons drivkraft.

På jjp trailern har vi cirka 2,2ton drivkraft beräknat på torr asfalt.

I skogen om traktorn går långsammare en vagnsdriften puffar det traktorn med sidan före. Notera att jag har kedjor på alla hjul...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374702 Kollade lite på mina gamla drivrullar o blir rätt överraskad hur mycket av dom som försvunnit genom årens gnagande på däcken :shock:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#374725
gnisten83 skrev:Kollade lite på mina gamla drivrullar o blir rätt överraskad hur mycket av dom som försvunnit genom årens gnagande på däcken :shock:

Oj, det trodde jag inte att gummi kunde vara så elakt mot stål. Men det är klart med massa jord och grus på däcken så blir det nästan som en fil. Du får ta fram svetsen och lägga på lite nytt material.

MVH: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374731 Ja den är sen tidigt 90tal el sent 80tal så lite gnagande har dom varit utsatta för.
Ja svetsa på eller byta till öppna korgar om de finns med rätt axeldiameter.
Kärran börja bli gammal, sköt en slang till ena hydralmotorn igår och tömde hela hydralsystemet på vägen ut till avlägget.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#374929
1455898782_dsc_0183.jpg
1455898771_dsc_0185.jpg
Älskar min navdrift :)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#374954 Ser verkligen fin ut.
Har några frågor som jag undrar på.
Får du ochså ut och frikoppla naven manuelt vid hastighet över typ 5km/t, eller???
Och hur synkroniserar man drivningen av vagnen med traktorens drivning???

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#374962
jonathanA skrev:
1455898782_dsc_0183.jpg
Älskar min navdrift :)

Hur ser banken med boggin ut på din? Har för mig att den är förstärkt framåt, men jag kanske minns fel.

Allt gott: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#375047 Jag lägger ur det när jag ska längre sträckor, annars kör jag nog upp till 20-30km/h med dom i.
Boggien är fast på dessa vagnar, med stora kilar framåt

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

loppan  
#375073 Det är ju farligt detta forum för nu har även jag börjat titta lite på drivkärron.
Jag tycker att Weimer har bra grejor men är det någon som kört med deras rulldrivna kärror?
De verkar dessutom något billigare än Moheda,en 12 ton med 7200 kran som jag skulle kunna tänka mig
kostar ca 240.000 med egen pump.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

80-90  
#375078
loppan skrev:Det är ju farligt detta forum för nu har även jag börjat titta lite på drivkärron.
Jag tycker att Weimer har bra grejor men är det någon som kört med deras rulldrivna kärror?
De verkar dessutom något billigare än Moheda,en 12 ton med 7200 kran som jag skulle kunna tänka mig
kostar ca 240.000 med egen pump.

Jag har en ny Weimer 10 ton m drift å e väldigt nöjd !!!

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Hema  
#375081
80-90 skrev:
loppan skrev:Det är ju farligt detta forum för nu har även jag börjat titta lite på drivkärron.
Jag tycker att Weimer har bra grejor men är det någon som kört med deras rulldrivna kärror?
De verkar dessutom något billigare än Moheda,en 12 ton med 7200 kran som jag skulle kunna tänka mig
kostar ca 240.000 med egen pump.

Jag har en ny Weimer 10 ton m drift å e väldigt nöjd !!!

Förutom när han lägger sig på rygg och vill bli kliad på magen? Fast det kanske inte va din vagn? :???: :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

80-90  
#375086 Jo då det va min vagn :-BD det e väl det enda som va lite jävligt till å börja med !! Men ha nu kortat den å då blev det bättre .. Ska även vätske fylla däcken \M/

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#375104 Kan inte tänka mig att köra i skogen utan driven vagn igen. Nu kan man ju köra fulla lass, Där jag stod och slirade med Tom vagn. Mycket avslappnande att köra på kvällarna och veta att man kan sitta å skota virke utan massa vel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).