Skogsmiljö och Trädlära

Skoterkörning på hygge

7 inlägg 5030 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skoterkörning på hygge

branndal  
#374953 Skoterkörning får enbart ske där det är säker att skada ej uppstår. Föryngringsytor är tydligt reglerade att skotertrafik ej får ske förrän föryngringen kommit upp i en höjd av två meter ovan snötäcket. Tråkigt för skoterföraren utanför ö-vik men vad gjorde han egentligen på hygget?

http://www.vk.se/1643942/skoter-krockade-med-stubbe


Senast redigerad av branndal lör 20 feb 2016, 07:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skoterkörning på hygge

jannee  
#374978 Den eller de som avverkat där och INTE satt upp någon varningsskylt för detta hinder bör omgående åtalas. :mrgreen:
Sådana slarviga entreprenörer borde få en sträng repressalie. 😈
Får i alla fall hoppas markägaren är väl försäkrad :grin:

Avatar Fallback

Re: Skoterkörning på hygge

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375000 Står ju att du hände på en skoterled så ni ska nog inte klanka ner på han om ni inte vet

Användarvisningsbild

Re: Skoterkörning på hygge

branndal  
#375012
Föraren har burits ner på bår från kalhygget där olyckan skedde, till en ambulans.
Det kan ju ha gått en skoterled i närheten av hygget, eller på hygget men föga troligt att det sticker upp sådana stubbar på skoterleden.

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/kraschade-in-i-stubbe-med-skotern-klagar-pa-ryggsmartor

   TS
Avatar Fallback

Re: Skoterkörning på hygge

jannee  
#375021 Man bör ta allt som tidningarna skriver med en nypa salt, inte sällan de förvanskar fakta = få det lite bakom foten. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skoterkörning på hygge

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375071 Alla som kör skoter vet nog att det förekommer både sten och stubbar på och i närheten av leden, inte är det någon som går och rensar leden med en grävare på sommaren

Användarvisningsbild

Re: Skoterkörning på hygge

branndal  
#375087
och i närheten av leden

Det är just av denna anledning jag inte har särskilt sort intresse av att ha någon skoterled på min mark. Det brukar varar en hel del frikörande bredvid lederna och det är vad jag tror har skett här. Det kommer vi sannolik aldrig få någon klarhet i eftersom polisen antagligen inte inleder någon förundersökning då ett brott mot terrängkörningslagen endast ger böter.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).