Skördare

Längdmätning kesla aggregat.

54 inlägg 21522 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#374982 Godafton kära forumister. Har märkt ett litet problem med längdmätningen på vårat kesla 16rh. Stämmer det att mätningen sitter bara i ena matarhjulet? Om de hjulet slirar så sticker längden iväg. Har nu hittat några kubbbitar av fur som saknar längden för att bli godkända. Har märkt att de gärna vill slira när jag kör fur. Vet någon om de ska vara så att den ska bara mäta i ett hjul? Tips och trix mottages tacksamt av en nybörjare;) .

Förresten.... Ha en trevlig fredagkväll och helg! :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Seb macahan  
#374984 ??mäta i ett hjul!!
Om du menar matarhjulen så mäter aldrig dom längden. Jag hade ett 20rh men dom är uppbyggda i princip likadant. Det är det lilla hjulet bakom översta fasta kvistkniven som mäter längden.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#374990 Tror nog att de är så att detta aggregatet mäter i ena matarvalsen. Fastnar trädet på en gren i kvistknivarna och valsarna slirar så fortsätter den att räkna längd. Hoppas du förstår vad jag menar. :?

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Blondin 750  
#374995 Jag vet inte hur det ligger till på Keslas aggragat om de har separat mäthjul eller inte, men på mitt Ketoaggregat så sitter pulsgivaren till mätningen i det ena drivhjulet (bandet). Det är olika deplacement på drivmotorerna, och mätningen sitter i den med minst deplacement, alltså slirar det andra hjulet (bandet) först och det ska ganska mycket till för att det ska bli katastrofala felmätningar vid slirning, men visst händer det någon gång ibland men det ser man med ögonmått när det felar och då är det ju bara att köra om biten.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

skogsjan695xl  
#374998 Grangärde hade också i ena matarhjulet förr. Det är nog så att du får leva med att det blir så bara. Bra matarhjul är ju ett måste.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Fredrik Reuter  
#374999 Hej,
Ja ser man på bilder så finns inget fristående mäthjul. I alla fall inte på vissa, kan det finnas olika 16rh modeller?

Kesla kanske har tänkt att detta agg aldrig ska användas för timmer då, endast klena gallringar med massaved...

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375013 Blondin 750 : Ok. Kan man ändra deplacement på något vis? Får en känsla att mitt agg gärna slirar med de hjulet först som mätningen sitter i. Visst slirar de mycket så ser man de men 10-15cm är svårt att se för en nybörjare på några meter;)

Skogsjan695xl: Matarhjulen tycker jag är bra då aggregatet inte gått så mycket. Känns vassa och fina. Kanske är så att med lite mer vana och teknik i körningen så blir de bättre.

Fredrik: Har för mig att jag läst någonstans att de ska vara ett allround aggregat och funka på alla trädslag. De funkar alla tiders på gran som är lite grövre. Känns som de slirar lite för lätt på löv och fur men sen kan de vara en del skit bakom spakarna oxo :o Är van vid att köra en hypro 755 och de slirar nästa aldrig i den. Lite olika tekniker att köra dessa två maskiner ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Seb macahan  
#375024 :oops: :oops:
Så går det när man tror man vet. Tänkte att det där kan väl inte funka super bra. Hade för mig att 16 och 20 ska påminna om varandra. Ber om ursäkt till @Deddan till de många frågetecken som kanske verkar för frågande.
Men av nyfikenhet har även större aggregat detta? Och sitter trigger kransar för pulsgivare inne i motor eller ute mellan nav och hjul? Och vad vinner man på denna lösning? Vikt

Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

hemek_h18  
#375025 Pröva att höja trycket på matar valsarna så att det inte slirar lika lätt.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375027 Ingen fara alls @seb macahan. Du har nog delvis rätt för jag har hittat bilder på 16rh som verkar ha separat mäthjul. Man kan nog beställa vilket man vill ha när man köper nytt. Tror mig ha sett någon form av kuggkrans på axeln till hjulet. Ska kolla närmare och försöka fixa bild på de. Resterande av dina frågor är inte jag rätt man till att besvara men vill oxo gärna veta ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375030 Tanken har slagit mig nu ikväll @hemek_h 18 Problemet är bara att nu ska jag ta reda på hur jag gör detta. På någon ventil i aggregatet eller i datorn? Hm som sagt så är de inte lätt att vara blåbär på dehär att köra skördare :o Men jag kämpar på för att lära mig:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Blondin 750  
#375033 På Ketos motorer kan man byta delar av motorn för att ändra storleken men jag tror att du ska börja med att öka på trycket lite, det hittar du någonstans i datorn. Det är svårt att lära sig själv, men det är väldigt kul när man löser det. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Deddan  
#375038 Japp jag ska försöka med de i morgon och hoppas på att de ska hjälpa.... Fäller nästan en tår så tacksam jag är för att ni finns för att hjälpa. Hur fan gjorde man förr när man hade funderingar kring skog och maskiner när inte detta forum fanns :) :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Ådii  
#375039 Intressant, trodde det var bara Keto som hade mätning i matarvalsen i sitt minsta aggregat men tydligen hade Kesla också vilket kom som en överraskning. Är ju bara det att på Keto Forst som är det enda som har mätning i drivrullen så har ett litet hjul nära sågmotorn som stammen åker mot så att den inte skall kunna fastna eller liknande, är ju konstigt att de inte har kunna lägga mätningen där.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning kesla aggregat.

Seb macahan  
#375042
Deddan skrev:Japp jag ska försöka med de i morgon och hoppas på att de ska hjälpa.... Fäller nästan en tår så tacksam jag är för att ni finns för att hjälpa. Hur fan gjorde man förr när man hade funderingar kring skog och maskiner när inte detta forum fanns :) :)


Säg vad som är lätt som ger långvarig glädje?
Detta med info på forumet och hur man gjorde förr har jag också funderat på som skördarägare. Men tror det har lite med i takt med teknikens framfart på internet har gått lite parallellt med teknik i maskiner. Inte helt o hållet men delvis. Tidigare ägare hade "enklare" teknik. Sen är ju frågorna ofta från oss "självverksamma" och då ligger internet 7-15år före maskinen om ni fattar vad jag menar. De som köpte en begagnad blondin 1995 fick nog klara sig med lokala förmågor på hydraulik medan de som köper en maskin för gårdsbehov nu köper en maskin som tillverkades när internet slog igenom på riktigt. Så kan det vara

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).