Skogsröjning

Sjuk rygg av kedjeröjare....

18 inlägg 10272 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sjuk rygg av kedjeröjare....

Kim74  
#374384 Har Husqvarnas kedjeröjare och ha röjt ca 10 hektar sammanlagt med den. Är otroligt nöjd med den, men jag får så gott som alltid ont i övre ryggen. Brukar köra på i ca 5-6 h. Är det någon annan som får dylika ryggbesvär?

Kan ju hända att det går att ställa in selen så att det skulle belasta ryggen mindre. Har nu selen ställd så att motorn är ganska långt ner.

Tips???



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Hurtig  
#374396 Hej! Tyvärr har jag inte någon erfarenhet av att gå med kedjeröjare. Däremot har jag ganska bra erfarenhet av tunga ryggsäckar.
När du säger övre delen av ryggen menar du ungefär runt och under nedre delen av skulderbladen?

Vart känner du att vikten sätter sig när du hänger på dig sågen? (axlar, höftben, midja)

Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374401 Husqvarnas midjeröjare är ju väldigt justerbar efter rygglängd. Inte ens jag har behövt förlänga några axelremmar på min HVA 535 FBx.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Kim74  
#374421 Tack för svaren. Har försökt ställa så att vikten är på höften. Eventuellt kan det bero på hur handtaget för vänster han är placerat. Har nu ställt det ganska långt fram. ( är 184 cm och har långa armar).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Erre  
#374427 Har inte min hemma nu.
Kan fota mina inställningar om du vill.
Jag är oxå 184 cm.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Kim74  
#374436 Erre: Gärna :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Erre  
#374439
Kim74 skrev:Erre: Gärna :smile:

Då löser jag det.
Ska försöka fixa det imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Seb macahan  
#374445 Jag är också 184, men jag har lagt vikten på axlarna till typ 70%. Har inte upplevt ryggproblem. Ska vikten vara på höfterna?

Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Erre  
#374462 Jag har nog mer tvärtom mot dig Seb.
Midjebältet precis över höfterna, hårt åtdraget.
Axelremmarna har jag rätt löst. Dom har jag mer för stabiliteten av allt, inte för att bära upp.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Erre  
#374692 Tack å lov för förstående fru! :wink:

Så här har jag min. Nu inte sagt att det passar alla men jag trivs väldigt bra såhär
Jag är 184 cm lång.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Kim74  
#374854 Tack för bilderna! Skall pröva att ställa på samma sätt. Är förövrigt van vid hårt kroppsarbete (även skogsarbete) och har mycket god kondition så det borde inte "haka" upp sig på det :surp:

Vad är förresten den svarta mojängen som skymtar strax innan växelhuset? Har ingen sån på min såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Erre  
#374865
Kim74 skrev:Tack för bilderna! Skall pröva att ställa på samma sätt. Är förövrigt van vid hårt kroppsarbete (även skogsarbete) och har mycket god kondition så det borde inte "haka" upp sig på det :surp:

Vad är förresten den svarta mojängen som skymtar strax innan växelhuset? Har ingen sån på min såg.

Egen patent! :wink:
Gjorde ett skydd för plastkåpan. När man dra ner stammar osv.

Avatar Fallback

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Sture Andersson  
#374917 Var på en skogsdag med Södra där det var en kvinna som visa hur man kör röjsåg .
Hon visa att man ska ha hela tyngden på höfterna dra åt remen längst ner så mycket man årka.
Har provat som hon visa och det blev mycket bättre, brukar ha problem med ryggen annars .
Hon visa dra åt så mycket du kan för det löser upp sig efter en stund ,och hon hadde rätt det blir lagon när kläderna och allt rättat till sig .axelbanden ska bara styra lite ingen tyngd i dom.

Avatar Fallback

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

axwell  
#374928
Erre skrev:Egen patent! :wink:
Gjorde ett skydd för plastkåpan. När man dra ner stammar osv.


Hoppas att du kan ha överseende med ett patentintråg, tappade den medföljande haken i höstas, nu blir det något i stil med din idé. 🧠

Jag har höftbältet hårt åtdraget ovanför svanken, inga problem med ryggen i samband med FBx-röjaren. \M/

Avatar Fallback

Re: Sjuk rygg av kedjeröjare....

Amatörhuggare 62  
#374970 Stämmer helt och hållet.
Höftbältet skall bära sågen.

Har ni känt av några vibrationer ?
Jag får vibrationer i ryggraden, från sågen.

Kanske är fjädrarna som håller motorn.
Som är slitna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).