Avverkning (slutavverkning)

Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

81 inlägg 54797 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374183
traktorz skrev:
Niking skrev:Har du en någorlunda modern Garmin frilufts-GPS, kan du göra Custum maps. Då får du kalibrera kartan i Google Earth.

Tack för tipset.
Det gick hyfsat bra i Google Earth, men jag lyckades inte få fram min nya karta i GPS eller i BaseCamp. Nöjde mig med resultatet i Google Earth, får felsöka resten vid tillfälle.


Vad har du för modell på din GPS?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Custom Maps

traktorz  
#374189 GPSMAP 64s & Oregon 600.
Fick inte till custom maps på någon av de.
Förmodligen gör jag lika fel med bägge.

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374198 Har du kollat http://www8.garmin.com/outdoor/custommaps_instruct.pdf

På min Oregon 550t var formatet tvunget att vara Single layer JPEG för att funka. Öppna filen i paint och sedan save as...
/Niklas

Användarvisningsbild

Save the file in KMZ format

traktorz  
#374202 Sparade filen i katalogen H:\Garmin\CustomMaps\Skogskartan.kmz och nu även som H:\Garmin\CustomMaps\Skogskartan.jpg.
Funkar inte på Oregon 600. Ser inget på Base Camp heller. Får återgå till Google Earth.

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374225 Har du aktiverat kartan i din GPS då? (Inställningar, kartor...)

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

traktorz  
#374241 Tack!
Tack för hjälpen. Följde instruktionen bättre denna gång, och se, allt funkar. Dyker upp under Egna Kartor på GPSen, samt visas under Internt Minne för ansluten GPS till BaseCamp!
Lite jobbigt att kalibrera dock, saknar att kunna behålla "aspect ratio" vid skalning under kalibreringsövningen.

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374835 Storebror ser dig http://blogg.lrf.se/marianne-eriksson/s ... r-ser-dig/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

isteskog  
#374863 Bedrövligt är bara förnamnet 😡
Skogsstyrelsen lägger sig platt mot marken inför miljörörelsen. Hoppas en rättsprocess stoppar Skogsstyrelsens vansinnigheter. Jag trodde i min enfald att det var Skogsstyrelsens ansvar att kontrollera hänsyn vid avverkningsanmälningar, nu känns det som att man låter miljörörelsen sköta jobbet.
Finns det bara "miljömuppar :wink: ) inom Skogsstyrelsen i dagsläget :???:

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374890 Ja, produktionsfolket verkar lysa med sin frånvaro på Skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

husqvarna_med_sthil  
#374892 Jag är nästan helt säker på att istället för balans och förnuft som bör råda kommer miljöextremisterna att använda det här för att stoppa avverkningar oavsett, på precis samma sätt man nyttjar domstolarna för att stoppa andra saker man inte gillar tex vargjakt. Därmed är också politiska beslut osv verkningslösa, dessa får som de vill oavsett. Vad gäller vargjakten så försöker politikerna att få stopp på detta ständiga överklagande men skogsbruket är ännu inte så hårt drabbat och tar styrning åt andra hållet istället, mörka tider i sikte och tyvärr måste det väl bli riktigt omfattande innan man inser sitt misstag när folk på myndigheterna börjar bli allt mera i ledband hos extremistföreningar.

Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

axwell  
#374893
Niking skrev:Ja, produktionsfolket verkar lysa med sin frånvaro på Skogsstyrelsen.

Alltför riskabelt att torgföra en uppfattning som inte stämmer mot Naturvårdsverkets uppfattning, produktionsfolket är i minoritet blad dom som styr SKS.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374896
axwell skrev:
Niking skrev:Ja, produktionsfolket verkar lysa med sin frånvaro på Skogsstyrelsen.

Alltför riskabelt att torgföra en uppfattning som inte stämmer mot Naturvårdsverkets uppfattning, produktionsfolket är i minoritet blad dom som styr SKS.


Jo, du har nog tyvärr rätt. Finns väl t.o.m. någon tråd här om en produktionsinriktad skogsmästare som nekas jobb på Skogsstyrelsen. Hur ändrar man på ett sådant missförhållande?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

macsydh  
#374899 Det här med att avverkningsanmälningar blir publika måste sättas i perspektiv. Detta kommer i samma veva som man inleder en översyn av Skogsvårdslagen, där en av punkterna som direktivet fastslår skall utredas är huruvida avverkningsanmälningar skall kunna överklagas av gemene man.
I dagsläget är det inte möjligt att överklaga en "godkänd" avverkningsanmälan, eftersom den i sak inte godkänns utav Skogsstyrelsen. Myndighetsbeslut kan överklagas, men som ni vet så tas inget beslut om att godkänna en avverkningsanmälan i dagsläget, beslut tas endast om myndigheten har något att invända mot avverkningen.

Jag har tidigare skrivit om detta i Skogsland: http://www.lantbruk.com/debatt/regering ... utveckling

Kombinationen av att börja tala om gemene mans rätt att överklaga avverkningsanmälningar, och att samtidigt göra dessa publika på det här sättet, det tycker jag känns oroväckande.

Första inlägget på Skogsforum för mig, jag ser fram emot att fortsätta ta del av diskussionerna här!

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374901 Välkommen till skogsforum, Marcus.

Det är onekligen skrämmande perspektiv som öppnar sig. Får denna utveckling fortsätta, lär vi knappt ha något skogsbruk kvar. För varför satsa tid och pengar på att röja och plantera, om man inte får avverka sin skog den dagen skogen är avverkningsmogen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

macsydh  
#374903
Niking skrev:Välkommen till skogsforum, Marcus.

Det är onekligen skrämmande perspektiv som öppnar sig. Får denna utveckling fortsätta, lär vi knappt ha något skogsbruk kvar. För varför satsa tid och pengar på att röja och plantera, om man inte får avverka sin skog den dagen skogen är avverkningsmogen?
/Niklas


Tack!

Ja, det är klart oroande. Nu tror jag personligen att översynen av skogsvårdslagen kommer mynna ut i någonting relativt tandlöst, men det är inte obefogat att känna en viss oro. Det är också mycket uppseendeväckande att det inte tillkännagjorts vem som kommer att leda utredningen än.
Det är också märkligt vilket bristande förtroende man från statens sida visar Skogsstyrelsen, om man inte litar på att de klarar av sin arbetsuppgift utan hjälp från allmänheten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).