Öppna kategorin

Leva på lite eller ekonomisk frihet?

124 inlägg 45539 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374693 ja ja ja dette er ein tankegang som eg likar, spara og ikkje sløsa.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Elfving  
#374739 Nu när tråden börjat diskutera lånade pengar och ständiga värdeuppgångar så skulle jag vilja rekommendera dokumentären "Money as debt" på YouTube. Engelskspråkig. En vanlig missuppfattning är att banken lånar ut lika mycket kapital som de har inlånat, men så är det ju inte i västvärlden. Termen fractional reserve banking är skrämmande! Systemet är mer eller mindre byggt på ett sådant sätt att det måste krascha emellanåt!

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Oden  
#374749 Många intressanta funderingar. Försöker själv spara till det jag köper. Men sitter ändock i skuld till Hin hole (banken) vad det gäller boende som skogsfastighet....

Ända ggr som det har tagits lån förutom fastigheterna har varit när jag köpt minigrävare eller firmabilar till min verksamhet. Alla dessa tillfällen har jag försökt lägga in så mkt som möjligt i kontantinsats o försökt betala av det så fort som möjligt. Har både fått kommentarer som konstiga blickar ifrån säljarna när jag vill bli av med skulden så fort som möjligt :mrgreen: .

Har bekanta som tycker att man är knäpp som inte lånar på huset för att resa utomlands.... :roll:
Skulle inte kunna njuta av en sådan resa. Säga vad man vill om HSB (Göran Persson) men en klok sak har han sagt iaf. "Den som är satt i skuld är inte fri".

Det är ett viktigt mål i mitt liv att en dag bli skuldfri eller iaf nästan. Dels för att jag kan sova lugnare men även då jag tror att pensionerna nog inte kommer att bli vad vi blir lurade att tro... :???:
Gissar på både sämre pension samt höjd pensionsålder.

Mvh Oden

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

nattuggla86  
#374809 Det här med ränta på ränta är fantastiskt. Sätt er och lek med för er realistiska sparsummor och ni blir förvånade över hur mycket man får tillbaka. Läste i nått inlägg om 5000 i månaden så skulle det ta 33 år att spara ihop till 2 miljoner. Men med ränta på ränta i en ISK med 3-procentig statslåneränta (högt, lär dröja innan snittet blir så högt) så dröjer det "bara" 17 år.

En tusenlapp kan alla lönearbetare spara, annars lever man för tight som det är. På 25 år och samma skatt som ovan på en ISK så pyntar man in 300 000 och får tillbaka 800 000. Visst, du kan dö när som men nån ärver väl och den dör tusenlappen tror jag inte du saknar. Och avanza och Nordnet har avgiftsfria indexfonder för dom som inte kan eller vill sätta sig in i aktier.

Och så undrar folk hur sparande kan vara roligt [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

550  
#374813 Ränta på ränta har kallats för "Världens åttonde underverk". Det är inte så lätt för hjärnan att begripa sig på det.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

herjman  
#374825 Spara 2700.-/månad i 15år till 8% genomsnittlig totalavkastning (snitt de senaste 30 åren) på ett investeringssparkonto så har du 907 000:- skattat och klart!

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalk ... ta/#result

Kontantinsats till en hyffsad skogsfastighet i stora delar av landet! :grin:

Men som sagt, sparandet ska vara billigt utan dyra avgifter, Storbankernas fonder äter upp vinsten!!
http://blogg.avanza.se/hemberg/2016/02/ ... hogt-pris/

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374857 Kontantinsats? Du skall väl inte låna resten? Låna är fult. :)

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Umea  
#374875 Spara 2700.-/månad i 15år till 8% genomsnittlig totalavkastning (snitt de senaste 30 åren) på ett investeringssparkonto så har du 907 000:- skattat och klart!


Med dagens ränta på Investeringssparkontot hur länge behöver man då

spara 2700 kr / månad för att få ihop 907 000 kr ?


För 25-30 år sedan låg bolåne räntorna mellan 12-18 %

Om man skulle göra ett tanke experiment :

Låt säga att man lägger fast samtliga bolåne räntor i Sverige till en fast ränta oavsett Bank, bindningstid eller när i tid

man tar lånet till en bostad i Sverige.

Det skulle alltså bli lika för alla med lån till bostad och inga överraskningar i stigande bostads kostnad

när lån skrivs om.

Detta förutsatt att man inte kan låna utomlands till bostäder byggda i Sverige.

Skulle Sverige fungera då ?

Ha en Trevlig dag !

Nyfikna funderingar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

rokon  
#374876 Umea skrev "Om man skulle göra ett tanke experiment :

Låt säga att man lägger fast samtliga bolåne räntor i Sverige till en fast ränta oavsett Bank, bindningstid eller när i tid

man tar lånet till en bostad i Sverige.

Det skulle alltså bli lika för alla med lån till bostad och inga överraskningar i stigande bostads kostnad

när lån skrivs om.

Detta förutsatt att man inte kan låna utomlands till bostäder byggda i Sverige.

Skulle Sverige fungera då ?"

Jag tror det skulle bli lite som i Venezuela med en sådan statsstyrning av räntan. Vi skulle få se många "oväntade" negativa följdverkningar liksom det system med fastlåst bränslepris mm som setts i Venezuela där priset för fordonsbränsle låg fastlåst i 20 år till mycket lågt pris. efter en närmast sammanbrott av de ekonomiska aktiviteterna i landet, frånsett smuggling och ökande kriminalitet så har de nu i ett slag bestämt att höja priset med ~6600 % Undrar hur de nu skall gå för dem?

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

herjman  
#374881
Mangan skrev:Kontantinsats? Du skall väl inte låna resten? Låna är fult. :)


Sant! Som nån ovan citerade patron Persson: Den som är satt i skuld är inte fri. :grin:

Men jag skrev också att Jag tycker lån till boende och vissa investeringar är helt ok så länge det amorteras hårt. Skog får väll definitivt anses som en investering!

Däremot kan man ju fråga sig om man inte borde använda alla avverkningspengar till amorteringar eller fortsatta investeringar istället för att samla på skogskonto och köpa prylar?
Men där har jag dålig koll på skatteregler osv. eftersom jag inte är där ännu.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

herjman  
#374883 Precis, en fast ränta känns lite sovjet.
Inte rimligt att någon som är belånad till skorstenen ska ha lika fin ränta som den strävsamme som bara har 30% bolån kvar.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374887 Om investeringen avkastar mindre än låneräntna är det ingen investering längre! :) Då är det en hobby (eller förlustaffär i alla fall). Då skall man göra sig av med den så fort som möjligt.

Om den avkastar mer än låneräntan, är det ingen större ko på isen, och varför inte investera mer istället för att amortera?

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

herjman  
#374888
Mangan skrev:Om investeringen avkastar mindre än låneräntna är det ingen investering längre! :) Då är det en hobby (eller förlustaffär i alla fall). Då skall man göra sig av med den så fort som möjligt.

Om den avkastar mer än låneräntan, är det ingen större ko på isen, och varför inte investera mer istället för att amortera?


Vi är absolut överens om det första.

Ang amortera eller investera är jag som sagt inte så insatt i belångingen på skogsfastigheter, men vad jag har läst här verkar de flesta ha väldigt låga räntor och då är ju allt gott och väl.

Personligen hade jag väll, för den goda nattsömnens skull gärna hållit belåningsgraden på ca 50%, innan fortsatta investeringar.
Sen kan jag tänka mig att det är frestande när grannfastigheten blir till salu. Once in a lifetime opurtunity. :smile:

Men man vet aldrig vad som händer med styrräntorna eller skogspolitiken på sikt.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Chuck Norris  
#375052 Nä man vet aldrig vad som händer i framtiden med räntor etc. Men en sak vet jag helt säkert och det är att om man är för försiktig (feg) så blir man utan skog.

Det finns många som är så nervöst lagda att de räknar och räknar inför ett ev köp samt ältar kriser för 30 år sedan och 18% ränta och de kommer aldrig att få köpa och bör inte heller äga skog för sin egen hälsas skull.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Skogsjanne  
#377070 Flikar in en länk som är lite på ämnet om någon är intresserad, kollar man vidare på bilderna så finns det lite text att läsa om personen i fråga. Hermitary.com har massor med artiklar om människor som lever eller har levt lite mer alternativa liv, väldigt intressant läsning. Har själv funderat en hel del på det här redan från tidig ålder, är dock nöjd med tillvaron för närvarande, hälsan är god och jag har något intressant att göra på dagarna, begär inte mer. :)

http://www.carlobevilacqua.com/html/album.php?id_album=23#

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).