Gallring

Kranman P25 bärare med Stegmatare

89 inlägg 44359 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374350
Niking skrev:Tja, hur mycket är det värt egentligen att spara på kroppen? Förmodligen en hel del när lederna börjar bli utslitna...


De är slitigare att vinscha än att hugga, så tror inte man sparar något.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

Seb macahan  
#374354 Parallellt med tråden Kranmans självgående processor så har jag funderat lite. Helt klart är jag mäkta imponerad att dom kan bygga o sälja denna för 200'. Men i ditt fall Sundelius anser jag vinsten vara mycket större o sätta en stegmatare på kranen på Malwan. De stammar du får vinscha är i princip inga. Om du gör 28-30m mellan stickväg. Visst du kan inte jobba med farsan på samma vis men han kan ju hjälpa till med det som ska manuell huggas o vinschas. Fördelen är ju att Malwan är så pass stabil bärare så du kan ju gå upp i storlek på stegmatare så du även kan ta lite vindfällen. Givetvis ska du köra på det som du själv känner, men Malwan är ju liksom nyckeln till "riktigt" skonsamt men också produktivt bruk. Allra helst skulle man se Malwan med ett rullmatat men det klara nog inte pumparna samt kostnader skenar iväg. Ett Arbro 350 eller Tapio 350 får du för ungefär 200'. Arbro är något dyrare men marginellt.
Hoppas du inte tycker att jag tycker för mycket....

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

sundelius  
#374367 @Fredrik Reuter
Slår du ihop den här tråden med Nikings då dom gäller samma maskin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

sundelius  
#374370
Seb macahan skrev:Parallellt med tråden Kranmans självgående processor så har jag funderat lite. Helt klart är jag mäkta imponerad att dom kan bygga o sälja denna för 200'. Men i ditt fall Sundelius anser jag vinsten vara mycket större o sätta en stegmatare på kranen på Malwan. De stammar du får vinscha är i princip inga. Om du gör 28-30m mellan stickväg. Visst du kan inte jobba med farsan på samma vis men han kan ju hjälpa till med det som ska manuell huggas o vinschas. Fördelen är ju att Malwan är så pass stabil bärare så du kan ju gå upp i storlek på stegmatare så du även kan ta lite vindfällen. Givetvis ska du köra på det som du själv känner, men Malwan är ju liksom nyckeln till "riktigt" skonsamt men också produktivt bruk. Allra helst skulle man se Malwan med ett rullmatat men det klara nog inte pumparna samt kostnader skenar iväg. Ett Arbro 350 eller Tapio 350 får du för ungefär 200'. Arbro är något dyrare men marginellt.
Hoppas du inte tycker att jag tycker för mycket....

Ditt tyckande uppskattas mycket, är ju väl att någon får ut något bra av att du är sjuk :wink:
Jag tycker vinsten på att kunna växla mellan två maskiner istället för att behöva växla redskap på Malwan är värt en del. Inte minst att det blir två stationer, jag hoppas ju att pojkarna ska bli intresserade och vilja vara med i skogen.
Jag ska titta på dina och loppans förslag ikväll men jag åker nog på Kranmans öppna hus i mitten av mars för att se maskinen i arbete live
Du har helt rätt att Malwans pumpar inte klarar rullmatat aggregat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

Seb macahan  
#374372 Vad menar du med två stationer?

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

herjman  
#374387 Kul med nya maskiner men:

Stegmatarlösningen är ju så hopplöst långsam att man somnar när man tittar på det.
Visserligen var det klen skog men den verkar också kvista dåligt?

Hypro satte ju ribban för ett gäng år sedan med deras bärare som hade riktig drivning, matarhjul och generellt var rejälare.
Nypriset då var väll runt miljonen(?) och såklart i en helt annan nivå men kunde dom gjort denna lite tyngre (stabilare), matarhjul, möjlighet att banda m.m. och hamnat runt halvmiljonen tror jag den hade blivit populär!

Avatar Fallback

Re: Stegmatare

550  
#374391 Är man inte alltid själv kan det vara en fördel att ha två arbetsstationer, och dessutom slippa kopplingstiden. Är man själv så är det en nackdel att en maskin alltid står oanvänd. Å andra sidan, med kapaciteten på Malwan, så harmoniserar det inte så bra att hugga allt manuellt och sedan skota för då står den ju still rätt mycket. Kranmans nya har väl inte rätt kapacitet heller för att hålla Malwan med jobb, men ändå bättre än manuellt förmodligen. Jag tror personligen inte så mycket på att bygga på en stegmatare på en proffsmaskin som Malwa ändå är. Om några år byter du kanske upp dig till en Malwa kombi, med en kranhängd rullmatare istället :grin:

Det kanske finns möjlighet att få göra lite förstagallring hos andra med kranmans bärare. Många har ju traktor och vagn, men inte riktigt tiden att hinna med att hugga allt manuellt idag. För din del är det nog mer lönsamt att hålla Malwan i arbete med entreprenadjobb istället.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kranmans nya självgående processor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374392
Mangan skrev:
Niking skrev:Tja, hur mycket är det värt egentligen att spara på kroppen? Förmodligen en hel del när lederna börjar bli utslitna...


De är slitigare att vinscha än att hugga, så tror inte man sparar något.

Slitigt att brossla än att vinscha
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374395
Seb macahan skrev:Jaha!!!! Det var fan inte dåligt. Det skulle man vetet för några veckor sen. Hade kanske tagit samma beslut men den måste ju bli en säljsucce?
Tänk o ha en beståndsgående Skotare efter den! :wink:

En Bison 4000 kostar 197000:-+moms. :smile:

Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

550  
#374398
Hema skrev:Hmm, ja men då borde man kunna ställa in den på ett visst antal runk och sedan kap. Men kortkapning kräver nog lite mer finkörning.

Sedan kan man ju vätskefylla hjulen och om det inte skulle räcka montera stödben. Om man vill gå på större trän.


Det lär vara en del arbeta om man ska bygga om till att kunna köra med någon form av automatik. För 200k så lär det vara ett helt manuellt ventilbord! Alltså måste man stå och dra i spakarna för varje drag. Drygt om man ska kapa halvmetersved :lol: Hade varit riktigt smidigt om man fixade automatisk matning så den drog fram en halvmeter och kapade automatiskt, även i skogen om man kör tremeters massaved :!:

herjman skrev:Kul med nya maskiner men:

Stegmatarlösningen är ju så hopplöst långsam att man somnar när man tittar på det.
Visserligen var det klen skog men den verkar också kvista dåligt?

Hypro satte ju ribban för ett gäng år sedan med deras bärare som hade riktig drivning, matarhjul och generellt var rejälare.
Nypriset då var väll runt miljonen(?) och såklart i en helt annan nivå men kunde dom gjort denna lite tyngre (stabilare), matarhjul, möjlighet att banda m.m. och hamnat runt halvmiljonen tror jag den hade blivit populär!


De inriktar sig väl mer mot självverksamma, som inte kör något hos andra. Jag tror att en halv miljon är alldeles för mycket för att ersätta motorsågen för den gruppen av användare. Hypros bärare är en helt annan nivå, en ren entreprenörsmaskin i mitt tycke. Stor kran och radiostyrning kostar för mycket pengar. Jag tycker det konceptet kändes lite farligt, tror att de körde med fällhuvud i kranen :?:
Senast redigerad av 550 ons 17 feb 2016, 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

Seb macahan  
#374399 Det är möjligt. Men den är alldeles för liten. Problemet med alla miniskotare är just att de för mini. De täcker inte de behov man som självverksam har.tex vid vindfällen. Man behöver komma upp i klass med Malwa eller vimek 616 och då blir det DYRT. Att skota 3m massa med i 1:a gallring klarar dom nog av, även om jag tycker de har fruktansvärt liten lastyta

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

sundelius  
#374400
Seb macahan skrev:Vad menar du med två stationer?

Två olika arbetsplatser dvs Malwan / fällning och stegmataren

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

550  
#374404 Ja, "ingen vill ju inte ha mindre kran när man byter maskin". Grundproblemet är att stor kran kräver stor tung maskin som kräver breda vägar. Håller med om att Bisonskotarna är lite för små. Därför är det en fördel med en liten skördare som har vinsch istället för kran. Sedan fungerar det att köra med vanlig traktor efter. Körningen brukar vara det lilla arbetet i en manuell förstagallring!

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

Seb macahan  
#374406 Kör lite i din skog med Malwan innan du bestämmer dig. Manuellt arbete finns det så det räcker i skogen ändå. Med kranhängt aggregat hugger, kvistar och apterar du på tiden det tar o hantera vinschen och vajern på Kranmans processorn. Håller med att Malwan förtjänar bättre än stegmatare men stegmatare jämfört med o hugga o vinscha är ju ganska stor skillnad. Och med rullmatat blir det dyrt och avancerat.

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

Seb macahan  
#374409 Kranens räckvidd är inte det som är bekymmret. Maskinerna är ju så små att man kan i princip alltid köra fram till det som ska hämtas.
Tidigare hade jag griplastare till min fyrhjuling. Lastytan på denna var anpassad för stock på 3-4,3 hade man en fin rotstock på 5,5 fick man antingen nöja sig med 1sån o lite massa, eller fick man aptera 2st 4,3. På de små miniskotare är det lite samma fenomen. De klarar inte alla sortiment.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).