sön 14 feb 2016, 16:33#373520
Hejsan!
Jag har nyligen köpt en ÖSA 250 -84 med diverse fel.
Igår tänkte jag börja sätta igång och reparera de mest kritiska felen.
Det jag startade med var att Hög/Lågväxel samt terrängstyrning inte verkade fungera.
Efter lite felsökning kom jag fram till att solenoiden till allhjulsdriften var kortsluten. detta resulterade i att säkring 7 brändes hela tiden.
Efter att ha kopplat ur solenoiden verkade jag få Hög/Lågväxeln att fungera. Efter att ha testat att växla en del och köra kortare sträckor fram och back så rasslade det till en del vid gaspådrag (ungefär som om växeln ej gick i)
men efter ytterligare växelförsök kunde jag köra både på hög och lågväxel samt framåt och bakåt.
Därefter slutade helt plötsligt driften att fungera.
Så långt jag har kommit i felsökningen är att:
- 2 kablar till strömbrytaren för effektreglering har varit av länge.
- Det spelar ingen roll hur jag justerar effektreglering/potensiometer
- Jag har 24VDC in i styrförstärkaren (kabel 109)
- jag har 7VDC till säkringen på EF-kortet
- Säkringen bör vara 1,6Amp men den som sitter där är 6,3Amp
- jag lyckas inte mäta fram någon strömstyrka på säkringen (enl. felsökning styrförstärkare i instruktionsboken)
- Relä R23 + R24 drar inte
- Jag har ingen spänning till manöver R23 + R24
Jag känner mig lite orolig över att det rasslade till när jag gasade, men ett mekaniskt fel borde inte göra att elektroniken inte fungerar.
Mina misstankar går till att styrförstärkaren har gett upp.
Är det någon som kan styrka/dementera min teori?
Hur vanligt är det att styrförstärkaren går sönder?
Vad beror det på?
Finns det andra möjligheter till mitt fel?
Tacksam för svar!