Motorsåg och handhållet

De 10 bästa motorsågarna 2015

63 inlägg 32886 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: De 10 bästa motorsågarna 2015

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374108
Jonashuggare skrev:
can skrev:
Jonashuggare skrev:Husqvarna 560 överlägsen vikt, ergonomi, effekt, huggningsvolym, hugger ca 6000 m3fub bok,ek om året då går det åt 2 st 560. Innan 560 kom fick jag köra med två sågar till grovbok 357 och 575 men nu endast 560.... :lol:

Imponerende volum rett og slett, går det Ann og spørja kva type kjede og sverdlengde du bruker på 560?

Vi använder 18 tum, 325 delning med kapat barkstöd på sågen ibland 20 tum 325 delning, Oregon på både kedjor och svärd, svärd med stort 5 nitat noshjul, ej pixel. :smile:


ok, sikkert berre meg men eg klarer sjelden å få "den vanlige" 1,5 kjeda lika skarp som pixel, men det virker jo som mange andre er fornøyd så det er vel noke eg gjere feil. Pixel sverd ville vel neppe holdt på såpass hard hogst som det der. Lurte litt på om de hadde dreva saga om til 3/8. Husker ein anna her på forumet som eg leste om som også hogde bøk og eik (sån hogst som dette har eg selv ingen erfaring med) meiner han brukte 372 og 73 lpx kjede.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

De 10 bästa motorsågarna 2015

traktorz  
#374210
can skrev:ok, sikkert berre meg men eg klarer sjelden å få "den vanlige" 1,5 kjeda lika skarp som pixel, men det virker jo som mange andre er fornøyd så det er vel noke eg gjere feil.


Fråga: Hur skarp finner du en ny "vanlig" H25=21BPX 1.5mm kedja? Du borde kunna återställa denna kedja lika skarp efter filning, förutsatt att den inte är stensågad, utan bara något träslö. (Har du provat Bahcos rullmall?)

Kanske är det så enkelt att ju tunnare kedja, desto vassare blir den, givet optimalt filad.

3/8" lågprofilkedjan blir riktigt vass, om den filas (med Bahcos rullmall), enligt egen erfarenhet på vår lilla Stihl-såg.

Jag har inte jämfört 1.5 mm (H25) med 1.3 mm (H30) med avseende på skärpa, men det är möjligt att den senares smalare profil, ger en skarpare skärknivsegg?

P.S.
H30 = 95VPX rekommenderas av Oregon bara till sågar upp till 57cc.
http://www.oregonproducts.se/se/product ... arch=95vpx
Senast redigerad av traktorz ons 17 feb 2016, 07:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: De 10 bästa motorsågarna 2015

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374258 Er ei stund siå Eg har brukt h25 men pleide vel å fila Dei og før Eg brukte de, synes resultatet med den smalspora kjeda blir jevnere og at ho sager fortare. Enten har Eg lært meg noke meir, er meir nøye eller så er pixel kjeda Ikkje skarpere enn h 25 men sager fortare pga sitt smalere spor. Godt mulig at ein kan få problem med pixel på ei såpass kraftig sag som 60 kubikk, oppstår gjerne ting som ein Ikkje har tenkt på, og er vel ein grunn til anbefalingene. Men det kan kanskje prøvast. Lure på om noken har prøvd 560 med 3/8, 562 kjeme jo med da. No har Eg Ikkje så voldsom erfaring med 3/8, har brukt mest. 325 men alt blir litt større noke som er ein fordel synes Eg når det kjem til filming.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).