Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kan jag köra med bildäck på atv

12 inlägg 10628 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan jag köra med bildäck på atv

stihl  
#36838 Jag undrar om jag kan köra med bildäck på atv? och om vilken fälg är det som gäller då?
Jag tror nämligen att det går lättare med bildäck än atv däck och kör jag mycket grus asfalt gräs spelar det ingen roll jag tar mig fram ändå.Men i skogen går det sämre jag vet det.



   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36975 En på jobbet provade men jag tror att den blev den tungstyrd så han bytte till andra som var mer avrundade för att få mindre yta under framhjulen.
Vet inte hur det påverkar kurvstabiliteten med breda platta däck fram.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37044 Om du har lite tur så passar opel fälgar rakt på din fyrhjuling så då finns det ju en möjlighet att låna & testa hur det skulle funka :!:

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37094 http://www.gummihuset.se/bultcirkelguide.asp

Vad har du för atv?

Avatar Fallback
stihl  
#37341 Det är det som är stora problemet Jag har ingen atv :) Men jag har kört lite men tycker dom går lite tungt efter väg eller så är det inbillning.Så jag har funderat på om det går att sätta på bildäck och så var det en jag känner som har satt de på en älgvagn för att den går lättare då.Därför min fundering angående bildäck och atv.

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37350 Jag har inte det intrycket, Polarisen går nästan för fort, den är bra mkt rappare
än Suzukin jag hade förut, men då är ju motorn dubbelt så stor åxå.
Börjar farten överstiga 50 kmh så känns det att de är byggd för långsam körning
i terräng och inte på släta vägar i höga hastigheter.
Köp en sån här om du måste tokgasa:
Bild

Jag tror inte du behöver oroa dig.

Avatar Fallback
Yanmar 1502d  
#37380 Tanken du har är väl ok men varför bildäck när det finns däck avsedda för väg till atv. De däcken som finns på kellfris atv-timmervagn borde passa och då får du stora breda släta däck.
Det blir säkert en kul busmaskin :lol: Ska testa det på min kines så fort aga-diffen är klar. Nu ligger den i delar i hela garaget.

Avatar Fallback
amcore  
#37393 Visst kan du köra med bildäck! det finns omvanlings spacers att köpa som omvandlar från tex 4*137 till 4*100! då är det bara o trycka dit ett par opel/golf alu fälgar. Funkar perfekt

Avatar Fallback
hejmer  
#37400 Annars kan du ju titta lite hos dem som säljer kina atv de har ju gatdäck till dem

Avatar Fallback
Yanmar 1502d  
#37402 Min kines ska inte ha några nya hjul från någon affär. Den har gjort sitt som reggat fordon. Det här är bara för att få leka lite. Den har varit rolig men är ett nästan lika risigt köp som porschen under min 30 årskris.
Kul men onödiga pengar :D

Avatar Fallback

Re: Kan jag köra med bildäck på atv

skog+ terri  
#86484 tung styrd men se då till att träna för ja sitter o kör min på landsvägen me en hand o inga problem då tycker ja

Avatar Fallback

Re: Kan jag köra med bildäck på atv

axwell  
#86515 Det finns flera olika företag som kan lev. ATV-däck till rimliga priser. Biltema har även Cross och Allrounddäck, men man måste veta till vilken fälg de skall passa. Från 9" till 12" hos Biltema.
Det blir mer tungstyrt med bilhjul än traktor- eller ATV-däck, jag har testat på en minitraktor med lastare och skillnaden är stor.



Biltemas landsvägsdäck

Dimension Antal lager Hastighetsindex Art. Art nr Pris Antal
165/70R10 (18,5 x 6,00-10) 4 34Q 82-613 379,00 kr
255/40R10 (18 x 10,00-10) 4 34Q 82-614 469,00 kr



skog+ terri skrev:tung styrd men se då till att träna för ja sitter o kör min på landsvägen me en hand o inga problem då tycker ja


Det är väl bara i nästan stillastående som det kan kännas tveksamt om man törs ta i lite till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).