Motorsåg och handhållet

Bernards motorsågar

23 inlägg 9508 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bernards motorsågar

Tallmannen  
#373774 Har någon erfarenhet av Bernards motorsågar. De säljs ju till väldigt låga priser. Några med stativ för att såga virke. En del har ju inte kastskydd, är det ok att sälja?. Skulle vilja ha en stor såg till mitt hembyggda sågverk och då är ju inte kastskydd så viktigt. Bra att få lite synpunkter. Ny på att skriva här så flytta inlägget om det kommit fel.
http://www.rcholmshop.se/tradgard/motorsagar/ .



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bernards motorsågar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373780 Ser ut som Kinakopior

Avatar Fallback

Re: Bernards motorsågar

Rolfnilsson400  
#373781 Verkar inte vara CE-märkt, får inte säljas eller användas

Avatar Fallback

Re: Bernards motorsågar

Peckberg  
#373786 Det finns en viss risk för att dessa kina kopior inte kommer att hålla i speciellt många timmar i en sågbänk. Har du möjlighet så är det bättre att satsa på eldrift av sågverket. Då blir det bättre livslängd än med motorsåg och du kommer att kunna såga betydligt fortare.

Användarvisningsbild

Re: Bernards motorsågar

Torbjörn Johnsen  
#373789 Att sälja en motorsåg utan kastskydd 2016 känns ju helt sanslöst. Undrar hur dom tänker?

Avatar Fallback

Re: Bernards motorsågar

Nonkan  
#373793 Kinakopior. Att dessutom begära 3900:- för nåt som kostar 40-80USD på alibaba är ju girigt.


Sågar utan kastskydd får inte säljas på svenska marknaden.

Lär bli ett "cease and desist"-brev ganska snabbt från både Husqvarna och Stihl, varumärkesintrång på båda.

Användarvisningsbild

Re: Bernards motorsågar

Göt  
#373795 Jag skulle inte köpa en.

Köp hellre en begagnad Husqvarna, Jonsereds, Dolmar eller stihl

Användarvisningsbild

Re: Bernards motorsågar

Torbjörn Johnsen  
#373800 Ja, ganska magstarkt. RC Holm AB säljer Husqvarnakopior från sin shop i just Huskvarna:-)

Användarvisningsbild

Re: Bernards motorsågar

Vardon  
#373803 Nej håll dig undan. Även om kanske inte kastskyddet är viktigast i livet i sågbänk så kommer du snart på "att du ska bara".

Användarvisningsbild

Re: Bernards motorsågar

totte  
#373805 Modellen MS070 ser ut att vara en rakt av kopia av Stihl 070 utan avvibrering. Tidigt 70-tal kommer åter i Kinakvalitet, spring åt andra hållet fortast möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Bernards motorsågar

Hammaren  
#373838 Förresten så är det ju Bernards sågar, hoppas dom lämnar tillbaks dom till honom! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bernards motorsågar

Aayden  
#374231 En kollega till mig testade en som liknar 105 kubiks sthil kopian den höll fram till lunch sedan var främre handtaget lös i fästet på grund av material fel. Motorn lät som ett tröskverk samt svärdinfästningen sa adjö.

Användarvisningsbild

Re: Bernards motorsågar

Tjita1  
#374234 STOPP! Vad i helv.. är detta?: http://www.rcholmshop.se/tradgard/motor ... svard.html

Användarvisningsbild

Re: Bernards motorsågar

Vardon  
#374238 Jag gillade tanken på en 4 takt motorsåg ända tills jag löste det om oljepåfyllnad. Man skulle kunna tro att det är samma tank - då är det trevligt när man kommer på sig själv att glömma stänga oljepåfyllnadslocket.

Användarvisningsbild

Re: Bernards motorsågar

totte  
#374247
STOPP! Vad i helv.. är detta?


Mycket befogad fråga! Det här undrar man verkligen vad det är. Fyrtakts gräsröjare finns, men skall köras på oljeblandad bensin. Dolmar har experimenterat med 4-takt men lagt ner det, har för mig att det handlade om oljeblandat även där.

Det annonseras en del Kina-sågar på Alibaba som påstås vara 4-takt, om det stämmer eller ej är inte lätt att veta och hur de i så fallär konstruerade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).