Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

213 inlägg 106081 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#370219
rikard_e skrev:Häftigt, hade inte haft nått emot att ha båda dom maskinerna. Går det bra utan kedjor på dragaren?


Hittills har det gått bra, drivning har hjälpt bra ifall det har blivit så att det har börjat slira eller liknande. Har "lätta kedjor"/trafikkedjor att sätta på framhjulen ifall det behövs.
martiniholma skrev:Använder du ackumuleringen mycket, eller kör du den mest som en vanlig bioklipp? Hur stor är prisskillnaden mellan detta o en bioklipp i samma storlek? Hur grovt tar den? :)


Använder det nog så ofta som möjligt, är ju tryckstyrt så tar en stund innan man får in tekniken att använda det men skulle nog inte vilja byta bort ackumuleringen. Är praktiskt att kunna ta ett träd i 2 delar och få med båda bitarna utan att behöva sätta ifrån sig ena för att ta den andra. Tror priskillnaden ligger på runt 2000€ extra med ackumulering till. Det tar upp till 24cm men funkar bäst upp till 20cm. Hade ett Kesla 19G innan men tycker nog detta är bättre på alla sätt och märks nog bra att man har ackumuleringen sparar en hel del tid.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#372472 Här får ni följa med en dag i skogen :grin:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

totte  
#372576 Mycket välgjord film, härligt att följa med och hämta lasset. Attans vad björk där var på området!

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stegmaster  
#372609
totte skrev:Mycket välgjord film, härligt att följa med och hämta lasset. Attans vad björk där var på området!

Håller med til 100%. :-BD
Men det bordet vara en lag mot att visa fram så fina björkstammer, som dessutan kan avverkas "åkermark", det er som får lust att skalla huvudet i väggen av avundsjuka ~X( :wink:

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#373723 Joo det var nog riktigt skapligt med björk där :) Är gammal åkermark samt mosse så är därför det är så jämnt :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

terva  
#373727 Ska det bli åker tillbaka eller?


Mvh terva

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#373730 Nej, är för blött/litet/långt hemifrån så får nog bli skog tillbaka igen. Blir ju en fröjd att plantera i alla fall när det är så jämnt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#378741 Är nog en del björk var vi är nu också. Är en mosse som dikades på slutet av 80-talet och skall dikas nu igen. Inte så grovt virke med de står desto tätare så efter 15-20m så har man fått ihop till ett lass. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

JohannesG  
#380745 Kanske redan svarats på, men orkar inte läsa igenom allt.
Hur är kvalitén på kranen jämfört med en Moheda M75? Kan tänka mig att priset skiljer en del, men gör även kvalitén det? Slangdragningen ser lite sämre ut på farman.

MVH: Johannes G

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#380755 Jag har tyvärr inte sett Moheda M75 annat än på bild, hittade heller ingen film på youtube att jämföra med, men skulle nog säga att Farma håller bra kvalité. Har nog gått åt en del slangar men mest p.g.a att jag har kört med klippaggregatet så har det knäckt en del slangar längst ut på kranen eftersom man inte sett så bra alla gånger när det är tätt, men efter att jag svetsat ett par bitar som skydd har de nog hållit och har nog klippt över 100h sen dess utan problem. Kan ta bild på det och visa hur jag gjort.
Vid vanlig skotning så håller nog slangarna utan problem och detta är 2:a vintern vi kör med den så men vi använder den i princip året runt med tanke på vedtillverkning och liknande. Kranen håller även låg vikt var väl runt 870kg utan grip och rotator vilket är ungefär samma som vår Cranab FC53DT medans en Kronons 5020L väger nästan 200kg mera.
Annars så finns det inte så mycket att klaga på än så länge, tror att priset på kran och vagn hålls ner p.g.a att det använder mycket modultillverkning så att man hittar samma delar på 10-14tons vagnar istället för att rita en helt ny vagn för varje storleksklass. Sen är de ju även ritade i Sverige men tillverkade i Estland där lönerna är något annat än i SWE och FIN och de använder även kvalitétsstål i sina produkter.
Det ända som har varit dåligt så är skyddet för ventilbordet som hakat fast i bakhjulet på traktorn så lådan gick sönder men det har jag byggt om, och tror även Farma har ändrat på det nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

JohannesG  
#380781 Bild vore väldigt intressant. :grin:
Bra att du jämförde med en kran av ett erkänt bra märke. Måste inte jämföras med just Moheda, men tog den som exempel då jag kikat lite på M65/M75 eftersom vi har en FTG kärra.

Allt gott: Johannes G

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#381044 Okej, är nog bara att fråga på om man undrar nåt. Vi tittade nog på både Kronos och Kesla innan men priset var nog för mycket helt enkelt.
Men tog några bilder på det som jag ändrat/byggt på vagnen, och det är ju skydd för slangarna som är till rotatorn, sneddat av lådan till ventilbordet men tror att Farma har ändrat på det nu så det är det från fabrik samt byggt en förvaringslåda av diverse överblivet skräp, finns nog en på vagnen standard men vi har oljetanken där så då går det inte att använda den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

JohannesG  
#381077 Hur känns det vid lyft av större stockar? Menar över 70cm i rotändan och 5,5m långa. Känns kranen stabil även då? Det är ju då det börjar fresta på grejerna.
Jämfört med din Cranab kran känns Farman lika stabil och välbyggd? Svetsar? Materialtjocklek?

MVH: Johannes G

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#381130 Minns inte om jag har lyft sådana stockar, iaf inte många ggr isåfall. Men vi har ju haft Cranaben sen -09 och är nog bara slangar som har varit i behov av byte oftast om de blivit skadade. Så det lär ju visa sig först efter några år ifall Farman är lika bra men kvalitétsmässigt tycker jag nog de verkar något så när lika. Farman har nog bra svetsar också men att jämföra materialtjocklek blir svårt eftersom de är konstruerade på olika sätt vad gäller utskjut och liknande. Men slangdragningen är nog bättre på Cranaben det kan jag inte säga emot men den är ju nog en hel del dyrare också så det är ju hur man prioriterar.
Men Farman är nog stark och så den ska ju klara 520kg på 8,5m utan grip och rotator så den är ju nog stark, vagnen är lite gungig men det beror nog mest på att den är så kort och bara har 550/50-17 hjul så den blir väldigt lätt, tar man 16tons vagnen tror jag nog att det inte är något problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

JohannesG  
#381137 Okej, intressant.
Jag tycker min kärra (Mowi 1250) är ganska stabil, speciellt när man fått på några stockar. Men har inga större problem att få på så stora stockar även med tom kärra, det är bara kranen som inte riktigt orkar, man får överlista stocken... Har inte några stödben, men det funkar ändå :grin: Tänker behålla kärran men eventuellt byta kran någon gång i framtiden.

Allt gott: Johannes G

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).