Traktorn i skogen

MB Trac 800

61 inlägg 42206 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MB Trac 800

branndal  
#373603 Känner att det börjar bli lite för mycket våldgästande i en annan tråd som handlar om stegmatade skördaraggregat och traktor i skogen. Så jag lägger upp en egen tråd som får handla om det vi använder vår kära jordbrukstraktor till. Vi har inte kört igång med skogskörningarna i år ännu så det blir nog en del annat först.





   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#373606 Dagens övning har ju inte mycket att göra med traktorn i skogen, filmningen är av högst tveksam kvalitet. Snön är sur och det är halkigt under snön och kedjorna är inte på ännu trots att det är januari. Filmstjärnekvalitet håller ju inte skådisen heller direkt... :lol:


   TS
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

totte  
#373610 Jamen, lite skakigt blev det men kul att se lite action med en sån här klassiker. Ni har visst fått en del snö däruppe nu.

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#373613 Jo snö har det kommit, av modellen betong. Först regnade det nästan en vecka på tjälad mark och sedan blötsnö på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

totte  
#373624
branndal skrev:Jo snö har det kommit, av modellen betong. Först regnade det nästan en vecka på tjälad mark och sedan blötsnö på det.


Fy tusan, den sortens snö och väder var bland det värsta jag visste när jag bodde däruppe i Västerbotten.

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#373628 Har du snurrstol i traktorn? Jag tyckte det såg ut så på första videon. Hur är detta gjort? Hur är hytten förlängd? Är ratten kapad? Många frågor om detta, men jag planerar bygga om min 900 turbo till våren, och letar idéer för fullt. Har du bilder eller filmer på detta så uppskattas det. Lite mer finns att läsa i denna tråd: Förlägning av hytt MB trac

Allt gott: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG mån 15 feb 2016, 09:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#373629 Hytten är inte direkt förlängd utan det är med en liten låda för fötterna under rutan. Detta fungerar bra om man inte är för lång då kan man vända stolen utan att dra fram eller bak stolen. Får fixa några bilder längre fram, det var förre ägaren som ombesörjde ombyggnad. Hytten går fortfarande att fälla efter ombyggnaden vilket kan vara ganska bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#373634 Intressant, ser fram emot bilder :grin:
Möjligheten att fälla hytten är väldigt viktigt. Att ta bort den möjligheten är för mig lika dumt som att svetsa fast motorhuven.

MVH: Johannes G

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#373713 Hoppsan, länkade till fel tråd, eller rättare sagt, jag länkade till sökresultat här på forumet, kollade inte så noga vilken flik jag kopierade från. Korrigerat nu :oops:
Förlägning av hytt MB trac

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

ilbajten  
#373716 Är dom bra skogstraktorer?
Hållbara?
Dyra delar?

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#373718 Nya reservdelar är inte billiga men det sitter ju en snygg stjärna i fronten. :lol: Rätt ok markfrigång, bra monteringsmöjligheter för kran, fyrhjusdrift och diffspärr runt om. PTO fram och bak, platt golv i hytten. Har hittills bara kört fast 1 gång så jag behövt annan maskin för att ta mig lös å andra sidan vet jag inte om särskilt många tagit sig lös därifrån, isen brast över nåt surhål och blev hängande på bukplåten med alla fyra hjulen paddlande i nån vatten sörja utan markkontakt. Det skruvande jag hittills gjort så tycker man att det är förvånansvärt lättmekat går ju att byta bromsok utan att lyfta av hjulen t.ex.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

ilbajten  
#373845 Coola e dom[emoji41]

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#373857
ilbajten skrev:Är dom bra skogstraktorer?
Hållbara?
Dyra delar?

Ja på samtliga frågor.

Lite plus och minus:
+ Jämfört med andra traktorer av samma ålder är de mycket moderna.
+ De har bra frigångshöjd. En del modeller har lite låga trappsteg, men de går ju kapa av...
+ Ordentliga diffspärrar som manövreras med ett litet tryckluftsreglage: Tre lägen: bakhjulsdrift, 4-hjulsdrift, 4-hjulsdrift med differentialspärrar. Inget letande efter en pedal i golvet, bara att vrida och sedan driver det på alla hjulen oavsett hur man kör.
+ Tryckluftsbromsar
+ Vettig viktfördelning så att det går att svänga bra även med diffspärrarna i, även om man har något tungt hängande i trepunkten eller drar en kärra.
+ Flak för motorsåg, bensin, olja, drag, vajer, m.m.
+ Det är ganska lätt att montera en bukplåt.
+ Hyfsat bra med plats i hytten, kan sitta rak i ryggen vid sidan av förarstolen på en pall och köra kranen om man inte är allt för storväxt.

- Lite större vändradie än en konventionell traktor.
- Dålig sikt ner mot lyftarmar och hitchkrok, men detta går att lösa med en spegel.
- Snurrstol är tyvärr svårt utan att göra ändringar i hytten, men det är inte allt för svårt att förlänga hytten. Den äldre hytten är inte lika bra, men är lättare att förlänga.
- Dum viktfördelning när man kör tomme. Baken vill hoppa en hel del men går som en dröm med 500kg eller mer i trepunkten eller en kärra som trycker på hitchen.

MVH: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG lör 29 apr 2017, 10:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#374319 Hittade lite mer filmat material från tidigare år. Gallring december 2013. Att köra kran med bara en hand och filma med andra handen är inte enkelt, blir ganska dåligt flyt i både kran och aggregat.


   TS
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#376179 Den andra filmade plogning, nu med action kamera. Lite roligare att se lite mer att uppleva. Tyvärr lika sur snö. :lol:


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar