Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236628 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Ved & Timmerkörning med skoter

Blivande snickare  
#373573
maltejonsson skrev:Hej! Tog ner några björkar själv i dag! Och körde hem dom så klart :grin:
När man är 12 får man använda bågsåg :sad:

Snyggt sågat med den iallfall! :)
Du får sätta en motorsåg på önskelistan till födelsedagen :)
(Eller julen om det är närmare dit!)

Men snöskotern din är jag avundjuk på!
Å vädret! :grin:

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Vimekaren  
#373575 När jag var runt 10-12 år byggde jag en kälke till snow-racern och högg med yxa och bågsåg, vilka minnen som kommer med dina bilder :)

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Hammaren  
#373576 Snyggt jobbat Malte! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Göt  
#373591 så där började jag också men jag fick dra fram virket för hand.

Bra jobbat

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totte  
#373607 Jättekul att du är här på forumet Malte! Vi behöver alla generationer här, inte minst alla ni som skall sköta våra skogar i framtiden. Bra jobbat!

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373645
maltejonsson skrev:Hej! Tog ner några björkar själv i dag! Och körde hem dom så klart :grin:
När man är 12 får man använda bågsåg :sad:


Kommer själv ihåg när man var i den åldern och sågade manuellt.

Bra jobbat. :-BD

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#373706
Meonlyster skrev:Äsch då. Tänkte ladda upp en bild från ifjol då jag när jag körde ved med skotern. Men jag hittade inte den. Just nu är det nästan barmark, så jag vet inte om det blir mer vedkörning för iår. :cry: Väderleken säger snö till helgen men kommer det tillräckligt?
Eftersom jag köpte skotern ifjol så är det mesta på experimentstadiet ännu. Köpte en gammal Skidoo Safari. Inte en riktig arbetsskoter men hittills har den klarat det bra. :smile:

Nu en liten fråga/fundering, eftersom jag inte kört ved med skoter förr så undrar jag: Har läst och hört att man skall packa spåret. Jag har bara kört flera gånger med skotern i spåret för att få det packat men när jag läser här så brukar folk sladda spåret med. Är det ett måste om man vill ha hållbara spår?


Nej, det anser inte jag. Har man packat det ordentligt med skotern så duger det. Själv försökte jag köra på skaren ett tillfälle men det fick jag ångra när både doning och maskin åkte igenom i backen. Fick slita på rejält innan jag fått lös grejerna.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Meonlyster  
#375829 Här kommer bilder från i lördags.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

baretulla  
#377791
1456828005_dsc_1532.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

svampbob  
#377830
husqvarna_med_sthil skrev:
Meonlyster skrev:Äsch då. Tänkte ladda upp en bild från ifjol då jag när jag körde ved med skotern. Men jag hittade inte den. Just nu är det nästan barmark, så jag vet inte om det blir mer vedkörning för iår. :cry: Väderleken säger snö till helgen men kommer det tillräckligt?
Eftersom jag köpte skotern ifjol så är det mesta på experimentstadiet ännu. Köpte en gammal Skidoo Safari. Inte en riktig arbetsskoter men hittills har den klarat det bra. :smile:

Nu en liten fråga/fundering, eftersom jag inte kört ved med skoter förr så undrar jag: Har läst och hört att man skall packa spåret. Jag har bara kört flera gånger med skotern i spåret för att få det packat men när jag läser här så brukar folk sladda spåret med. Är det ett måste om man vill ha hållbara spår?


Nej, det anser inte jag. Har man packat det ordentligt med skotern så duger det. Själv försökte jag köra på skaren ett tillfälle men det fick jag ångra när både doning och maskin åkte igenom i backen. Fick slita på rejält innan jag fått lös grejerna.


Jag sladdade spåren på den tid som jag körde fram med skoter. Det blir batter och jämnare spar då så att det går att hålla en högre hastighet.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

baretulla  
#378654 Lass nr 2 på plass... 8)
1457124607_dsc_1515.jpg

Avatar Fallback

Re: Sv: Ved & Timmerkörning med skoter

anders_aland  
#378693 Lyckad dag var det då ytan på isen hade frusit så pass mycket att jag kunde köra ut 6 kubik ved till holmen i Lovisa Finland. Skotern är en riktig dragare, Lynx 59 Yeti med 1000 kubik 4 taktar motor.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#378831
svampbob skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:
Meonlyster skrev:Äsch då. Tänkte ladda upp en bild från ifjol då jag när jag körde ved med skotern. Men jag hittade inte den. Just nu är det nästan barmark, så jag vet inte om det blir mer vedkörning för iår. :cry: Väderleken säger snö till helgen men kommer det tillräckligt?
Eftersom jag köpte skotern ifjol så är det mesta på experimentstadiet ännu. Köpte en gammal Skidoo Safari. Inte en riktig arbetsskoter men hittills har den klarat det bra. :smile:

Nu en liten fråga/fundering, eftersom jag inte kört ved med skoter förr så undrar jag: Har läst och hört att man skall packa spåret. Jag har bara kört flera gånger med skotern i spåret för att få det packat men när jag läser här så brukar folk sladda spåret med. Är det ett måste om man vill ha hållbara spår?


Nej, det anser inte jag. Har man packat det ordentligt med skotern så duger det. Själv försökte jag köra på skaren ett tillfälle men det fick jag ångra när både doning och maskin åkte igenom i backen. Fick slita på rejält innan jag fått lös grejerna.


Jag sladdade spåren på den tid som jag körde fram med skoter. Det blir batter och jämnare spar då så att det går att hålla en högre hastighet.


Jo det är klart att ju bättre väg man har desto bättre är det. Jag har ingen sladd själv men har man en så kan det nog löna sig. Man får ju med rätt lite efter skotern så farten har ju faktiskt än större betydelse med just skotern.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Erre  
#378832 Hur går det för dig @maltejonsson

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

TobbeE_87  
#378964
husqvarna_med_sthil skrev:
svampbob skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:
Nej, det anser inte jag. Har man packat det ordentligt med skotern så duger det. Själv försökte jag köra på skaren ett tillfälle men det fick jag ångra när både doning och maskin åkte igenom i backen. Fick slita på rejält innan jag fått lös grejerna.


Jag sladdade spåren på den tid som jag körde fram med skoter. Det blir batter och jämnare spar då så att det går att hålla en högre hastighet.


Jo det är klart att ju bättre väg man har desto bättre är det. Jag har ingen sladd själv men har man en så kan det nog löna sig. Man får ju med rätt lite efter skotern så farten har ju faktiskt än större betydelse med just skotern.


Å andra sidan behövs de ingen speciell sladd för å dra till ett spår genom skogen, finns många väldigt enkla hembyggen som används även av mindre skoterklubbar... En matta armeringsjärn som bogseras bakom skotern gör betydligt större skillnad än man kan tro, tror även uppånervänd lastpall funkar hyffsat, men den kan bli lite för kort för att fylla igen groparna effektivt, men testa google om du vill ha fler tips och idéer... Är du bara någorlunda vän med svetsen så bränner du ihop nåt av lite vinkeljärn å profilrör på nån timme...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).