Uppvärmning

Vilken flispanna ska jag välja.

7 inlägg 10199 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken flispanna ska jag välja.

Träförädlare  
#319694 Vi håller på o bygger ett nytt såghus på ca 350m2 med snickeri o butik kommer o bygga ut med verkstad på ca 150m2 vad det lider o kommer även o dra kulvert in till huset som idag värms med ved (ctc 40). Anledningen till att vi väljer flis är att vi får över mycket trädelar o stamdelar från trädgårdsfirman vi har (svårt o bli av med i dagsläget stendött) o vi kommer o få en hel del spån över från såghuset.
Hur är det o elda mickroflis i en pelletspanna kan det bli billigare o investera i en sån istället för en flispanna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken flispanna ska jag välja.

Fredrik Reuter  
#319786 Hej,
Jag har lite dålig koll, men tror du verkligen det går att elda flis direkt i en pelletspanna? Är den inte gjord för pellets med dosering och eldning därefter? Som sagt, jag vet inte, men kan vara roligt att få igång en diskussion?

Avatar Fallback

Re: Vilken flispanna ska jag välja.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320321 Satsa på en rejäl flispanna så funkar det mesta att elda, även flis med lite kvistar
och pinnar i om du ska flisa grenar o.dyl. Besök andra som har flispannor av olika
modeller och kolla hur de har byggt och få lite tips. En flisanläggning med tänd-
ning och automatisk uraskning är ju optimalt men har du begränsad budget kan
du ju köpa en enklare anläggning med fyrhållning.

Avatar Fallback

Re: Vilken flispanna ska jag välja.

magnus80  
#322916 Hej jag har en flis anläggning från jöab och det är en förugn det brinner i och på så vis går det att elda fuktigare flis. och på sommaren eldar jag med rå sågspån.enkel anläggning och inte så mycke lullul.

Avatar Fallback

Re: Vilken flispanna ska jag välja.

Flax12  
#373648
Träförädlare skrev:Vi håller på o bygger ett nytt såghus på ca 350m2 med snickeri o butik kommer o bygga ut med verkstad på ca 150m2 vad det lider o kommer även o dra kulvert in till huset som idag värms med ved (ctc 40). Anledningen till att vi väljer flis är att vi får över mycket trädelar o stamdelar från trädgårdsfirman vi har (svårt o bli av med i dagsläget stendött) o vi kommer o få en hel del spån över från såghuset.
Hur är det o elda mickroflis i en pelletspanna kan det bli billigare o investera i en sån istället för en flispanna.

Har ni kommit någon vart med uppvärmningen än?

Användarvisningsbild

Re: Vilken flispanna ska jag välja.

Ola63  
#373844 Jag har en Sonnys stoker 64 kw ståendes, den kan man elda det mesta i. Har värmt 300 kvadrat hus med havre. Säljer den om intresse finns. 15000 kr, finns under säljes här på skogsforum.

Avatar Fallback

Re: Vilken flispanna ska jag välja.

lillie  
#376240 Jag har en ETA 35kW flispanna som jag haft i 4 år nu. funkat klanderfritt, används året runt, tänder o släcker själv efter behov, styr hela värmesystemet i huset också, tömmer asklådan 1/mån, fyller flislagret var 8:e månad (40m³).
Kan inte bli bekvämare? Visst var den dyr men det är inget jag sörjer nu efteråt, skulle göra likadant idag om jag fick välja.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).