Öppna kategorin

Leva på lite eller ekonomisk frihet?

124 inlägg 45547 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

sojoh  
#373552 Det var intressant att läsa den här tråden. Många av inläggen kommer nog från de som har skogsanknytning i nån form men jag är övertygad om de här tankarna går väldigt många och funderar på. Själv har jag gjort den här resan sedan 20 år och det har givit mig mycket. Nu håller åldern hunnit ifatt mig så det blir mindre och mindre aktiviteter.

Men lite betänkligheter har jag fått förstås som hänger ihop med att dom där uppe menar ju att vi måste arbeta mera och längre för att plus och minus ska går ihop för Sverige. Pensionsåldern kommer nog att höjas och lägre skatt på inkomster efter uppnådd pensionsålder kommer nog.

Eller kan det bli så att det är invandrarna som ska öka på den ekonomiska aktiviteten så att välfärden säkras. Jag tänker på det som Fredrik R. sa i Visby ´...öppna era hjärtan...´. Han hade nog också en annan tanke i huvve - vi behöver dem!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

jannee  
#373558 Var och en borde ha rätten att bestämma över sitt eget liv, men.....
Viktigt att veta är, det finns inga fickor i kistan.
Desto MINDRE arvingarna har att ärva, desto mindre stridigheter/ovänskap.
Bara för att man har gott om flis innebär det INTE att man lever ett lyckligt eller harmoniskt liv.
Till sist - MAN LEVER BARA EN GÅNG. Lev DITT liv mens du lever
Sluta också att gå och titta snett på grannen - vara avund.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

mooos73  
#373563 Ngt arv planerar jag inte att lämna efter mig, mina besparingar är till för att jag ska klara mig.

Ny Volvo har jag för att jag kan, inte för att grannen har en och det har dom inte. Bryr mig egentligen inte om vad andra har eller gör. Vill ju bara leva ett "rikt" liv men ställer mig frågan vad ett rikt liv är. Ekonomisk frihet eller frihet över att styra sin tid???

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Bengt.Svensson  
#373567
molnia skrev:Vet detta ämne varit uppe tidigare med flera kloka svar här på sfo. Vad kan den tråden heta..?

Här är en tråd: Självförsörjande?

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

tallen100  
#373571
mooos73 skrev: Vill ju bara leva ett "rikt" liv men ställer mig frågan vad ett rikt liv är. Ekonomisk frihet eller frihet över att styra sin tid???

Ja det där är en smaksak, tror dom flesta innerst inne tycker att alternativ två betyder mest.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

husqvarna_med_sthil  
#373592 Både Totte och Mangan har rejäla poänger och Mangans gräs som alltid är grönare på andra sidan är då så sant det kan bli om hur man upplever saker och ting.

Hur som kan jag tycka att jag mår bättre när jag får tillräckligt med tid att umgås med barnen och sambon samt att jobba i tillräcklig mängd med kroppen i egen regi. Balans handlar detta om förstås.

Man ska inte vara dum, räkna vettigt och ta ett steg i taget och se hur det fungerar. På så sätt hinner man få tillräckligt med tid att lära sig vad man gör så kunskapsnivån på vad man är på väg att göra ligger i takt med den ändringen som sker. Investeringar bör inriktas på detta i tid så man har både kunskap och utrustning allt som dessa får större betydelse för ens försörjning.

Det är alltid känsligt med böcker men jag lovar att vara ärlig och tala om när/om jag får en bok ut i handeln. Jag har aldrig skrivit någon bok tidigare så man lär väl få på pälsen men så är det om man vågar sticka ut snoken :grin:

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373600 "Fenomenet" de snakkar om har ett navn nemlig early retirement extreme fins masse om det på nettet, bøker også ei eg kan andbefale er nettop early retirement extreme av jakob lund fisker. Handler om alt mulig fra sparing, innvestering korleis ein fikser ting, lager mat , dyrker grønnsaker osv. Veldig bra bok. Kjøpte boka pga at eg lurte på det samme som er omtalt her. Får sjå kva som skjer framover.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

totte  
#373617
mooos73 skrev:Ekonomisk frihet eller frihet över att styra sin tid???


Ekonomisk frihet ja, i det kan man lägga en hel del. Om ekonomisk frihet är vad som det ofta verkar vara idag, friheten att kunna handla nästan vad man vill när man vill så väljer jag tveklöst friheten att styra mitt eget liv.

Om ekonomisk frihet däremot är att inte behöva oroa sig för månadens fasta utgifter och det dagliga brödet så är det nåt som jag inte skulle välja bort.

Man blir nog inte lycklig av en massa pengar, men man kan bli grymt olycklig av brist på dom. Frihet att styra sin tid är inte mycket att ha om det betyder att man hela tiden lever under hotet att inte ha livets nödtorft och risken att bli av med allt.

How many times have
You heard someone say
If I had his money
I could do things my way

But little they know
That it's so hard to find
One rich man in ten
With a satisfied mind



Avatar Fallback

Leva på lite eller ekonomisk frihet?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373622 Jag och frugan började jobba 75% när barnen började dagis och det är nu 8 år sen. Nu går barnen på mellanstadiet vilket innebär att jag är hemma själv en dag i veckan. Denna dag plus en av dagarna på helgen använder jag till gården/skogen. Jag skulle tjäna mer om jag jobbade 100%, men å andra sidan skulle jag få köpa en del tjänster eller lägga hela helgen på gården/skogen. Nån nämnde balans, och det tycker jag att jag funnit på hemmaplan med gården och familjen. Däremot kör det allt som oftast ihop sig på jobbet då jag har 100% arbetsuppgifter. Det är inte optimalt, men jag tycker att det är viktigare med balans på hemmaplan än på jobbet.
Från början var den långsiktiga planen att bygga upp en verksamhet och kundkrets för att kunna sluta som anställd, men jag fortfarande inte kommit på vad denna verksamhet skulle bestå av. Jag får jobba 75% i 2 år till, sen får vi se vad som händer, möjligen får jag fortsätta med 75% efter det.
Vi har alltså valt att leva på lite mindre, men har ingen långsiktig plan eller mål. Vi trivs med tillvaron och tycker oss ha råd med det vi behöver. Vi har inga dyra vanor som vi känner att vi måste avstå ifrån, utan rättar mun efter matsäcken tex genom att åka gamla bilar och nöjer oss med en vecka i Grekland varannat år istället för två veckor i Thailand varje år.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373627 Rätt fantastiskt bra vi har det i Sverige, när en semestervecka vartannat år i Grekland anses som sparsamt. :-BD

En sak som inte har diskuterats så mycket: Familjen? Om man inte lever ensam, så finns det andra som är beroende av en och som man beror av. Hur känner familjen det när man jobbar deltid o h fiser omkring i skogen hela dagarna?

Är dett rätt åt barnen att behöva snåla och inte få någon hjälp med bil/lägenhet/resor bara för att pappa vill lukta kåda och diesel när dagen är slut?

Det är sådant som jag själv funderar över. Vad har jag för ansvar mot min familj?

Vad gäller arv förresten, jag tycker barna skall få sina pengar ungefär när de fyller 20, när det är dags att köpa lägenhet. När jag väl trillar av pinn, så är barnen förhoppningsvis 50 år i alla fall, vad skall de med massa pengar till då? Möjligen att man ger bort pengarna till barnbarnen när man ligger på sitt yttersta, de borde vara i lämplig ålder då. ;)

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

machonisti  
#373631 Finns väl lika många filosofier som människor, nästan.
En tanke jag använder då jag fixar saker i hemmet är:
Vad kostar en montör från en firma?
Då jämför jag med en timme på jobbet minus skatt.
Ofta får jag pula med en grej 3-4 längre innan det skulle lönas att var på jobbet.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373665
Mangan skrev:Rätt fantastiskt bra vi har det i Sverige, när en semestervecka vartannat år i Grekland anses som sparsamt. :-BD

En sak som inte har diskuterats så mycket: Familjen? Om man inte lever ensam, så finns det andra som är beroende av en och som man beror av. Hur känner familjen det när man jobbar deltid o h fiser omkring i skogen hela dagarna?

Är dett rätt åt barnen att behöva snåla och inte få någon hjälp med bil/lägenhet/resor bara för att pappa vill lukta kåda och diesel när dagen är slut?

Det är sådant som jag själv funderar över. Vad har jag för ansvar mot min familj?

Vad gäller arv förresten, jag tycker barna skall få sina pengar ungefär när de fyller 20, när det är dags att köpa lägenhet. När jag väl trillar av pinn, så är barnen förhoppningsvis 50 år i alla fall, vad skall de med massa pengar till då? Möjligen att man ger bort pengarna till barnbarnen när man ligger på sitt yttersta, de borde vara i lämplig ålder då. ;)

Jag håller med @Mangan, Sverige är fantastiskt på många sätt. Jag inser också att jag är priviligerad som kan bo som jag gör och ha de vanor jag har trots att vi inte jobbar 100%. Just det där med Grekland skulle väl snarast ställas i kontrast till de som hävdar att de måste jobba 100% för att få ihop det, där få ihop det innebär två veckor i Thailand och byte till flång ny bil var tredje år.

Vi fonderar inte pengar till våra barns framtida , lägenhet etc, men det beror inte på att vi jobbar 75%, utan för att vi inte tänkt så långt. Eller rättare sagt, vi har inte tänkt köpa dom en lägenhet när de flyttar hemifrån. Språkresa och körkort räknar vi med att kunna hjälpa till med när det är dags utan att börja spara 5-10 år i förväg. Vill de ha en flashig bil som första bil så får de gneta ihop till den själv. Rätt eller fel vet jag inte, men den åsikten är inte kopplad till att jag är i skogen en dag i veckan istället för att förvärvsarbeta utan mer för att jag själv har haft det så, fått bra hjälp och support med det nödvändiga, eller nyttiga, medan jag fått gneta ihop till lyxet själv. Självklart vill man ge sina barn så bra förutsättningar som möjligt och exempelvis en lägenhet eller utbildning är ju en bra grundplåt samtidigt som jag tror att man lär sig mycket på att få jobba till sig det man vill ha successivt. Svår balansgång utan självklara svar.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373670 Halvt på skoj det där om Grekland, inte meningen som en pik. :)

Man kan göra saker med pengar. En miljon i näven som 20-åring kan man göra mycket med. Köpa en skotare och bli entreprenör, tex. Eller leva på, runt 3kkr/ månad livet ut tex.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373674
Mangan skrev:Halvt på skoj det där om Grekland, inte meningen som en pik. :)

Man kan göra saker med pengar. En miljon i näven som 20-åring kan man göra mycket med. Köpa en skotare och bli entreprenör, tex. Eller leva på, runt 3kkr/ månad livet ut tex.


Haha, jag förstod det, och tog det inte heller som en pik:-)
Om jag hade en miljon var till mina barn när de var 20 så skulle de inte få den om de tänker köpa en skotare:-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).