Öppna kategorin

Innerdörr för hörn

12 inlägg 6003 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Innerdörr för hörn

Tjita1  
#373225 Hej!
Borde väl kanske fråga det här på Byggahus, men jag orkar inte registrera mig där igen... Blev lite sur och avregistrerade mig för några år sedan.

Nån som vet om det finns någon som tillverkar innerdörrar för montering i ytterhörn, dvs en dörr med en vinkel (ledad förstås) på? Håller på och designar ett badrum på övervåningen där jag vill ha så mycket tillgänglig golvyta som möjligt, och det känns som en idealisk idé. Hade väl i ärlighetens namn inte varit raketforskning att bygga själv, men det borde ju också innebära att det finns, tycker jag. Det enda jag inte riktigt kan komma på hur man skulle göra är låskistan. Hakregel till den vanliga stängningsregeln borde ju fungera, men då går inte dörren att slå igen. Å andra sidan är kanske inte det så nödvändigt på en sån dörr. Såna låskistor sitter det ju ofta i skjutdörrar tillexempel.

Tankar?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Innerdörr för hörn

Fredrik Reuter  
#373350 Hej,
Den var inte lätt att hitta den inte!

När jag sökte så fann jag bara på garderobsdörrar som var delade i mitten kunde därmed få vinkel. Men ingen med fast vinkel vad jag såg.

Användarvisningsbild

Re: Innerdörr för hörn

Tjita1  
#373353 Har nog kommit på att den bästa lösningen vore att bygga en pardörr i vinkel. ASSA har en låskista som heter 2587 som borde fungera.

En annan variant, något enklare (men inte lika rolig) vore ju förstås att helt enkelt bygga väggen i 45 grader i hörnet och sätta dit en vanlig dörr..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Innerdörr för hörn

Göt  
#373356 dubbla skjutdörrar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Innerdörr för hörn

dwurg  
#373445 Som du säger det enklaste är väl att göra ett kärringhörn och passagen blir ju lika bred. Men efter vad jag förstår så blir det lite för enkelt ^^ Har aldrig sett eller hört om någon dörr vinklad i 90 grader men känns lite opraktiskt om man av någon anledning har den öppen, då får man ju en liten vägg som pekar rätt ut.

Användarvisningsbild

Re: Innerdörr för hörn

T Landström  
#373446 Får göra en dubbeldörr...

Användarvisningsbild

Re: Innerdörr för hörn

halvproffs  
#373457
T Landström skrev:Får göra en dubbeldörr...

Du menar pardörr?

Avatar Fallback

Re: Innerdörr för hörn

uffejohan  
#373487 Jag har sett dörrar i hörn, i det fallet "innerhörnet", men det går nog att applicera även på ytterdörr. Själva låsningen bestod av ett magnetlås och det funkade perfekt. Gångjärnet mellan dörrarna var infräst på kanten, sådana finns hos välsorterade kedjor för möbelbeslag. Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Innerdörr för hörn

T Landström  
#373537
halvproffs skrev:
T Landström skrev:Får göra en dubbeldörr...

Du menar pardörr?


Ja, det menade jag... Ber om ursäkt för det...

Användarvisningsbild

Re: Innerdörr för hörn

svampbob  
#373584 Eller en sidogående jalusidörr.
http://www.alltechab.se/wp-content/uplo ... tblad-sidgående-jalusi-AGM.pdf

Användarvisningsbild

Re: Innerdörr för hörn

halvproffs  
#373601
T Landström skrev:
halvproffs skrev:
T Landström skrev:Får göra en dubbeldörr...

Du menar pardörr?


Ja, det menade jag... Ber om ursäkt för det...


Är nog jag som borde be om ursäkt för jag kunde inte låta bli att retas lite :geek:

Användarvisningsbild

Re: Innerdörr för hörn

Skogstomte  
#373639 Vore det inte häftigt om man lyckades med att dela både karmen och dörrbladet och sedan foga ihop dem i 90° vinkel? Alltså en helt vanlig dörr som man "bockat" på mitten. För att få till bredden kanske man får ta delar från två dörrar...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).