Virkesmätning och Matrisfub

Skördarmätt, hur?

28 inlägg 11777 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördarmätt, hur?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37252 När man får fram volymsuppgifterna från skördaren (tex vid leveransrotpost), enligt vilken instruktion mäts volymen? Samma som massa-fub, eller som timmer-fub eller som någon annan slags fub?

Det är i VMF Syds område.



   TS
Avatar Fallback
eliasson  
#37271 En m3fub är väl alltid en m3fub oavsett om det är timmer eller massaved??

Avatar Fallback

Re: Skördarmätt, hur?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37287
Mangan skrev:När man får fram volymsuppgifterna från skördaren (tex vid leveransrotpost), enligt vilken instruktion mäts volymen? Samma som massa-fub, eller som timmer-fub eller som någon annan slags fub?

Det är i VMF Syds område.


Hela stocken mäts, oavsett avsmalning. Här är det ingen fuskfub där man mäter topp och sedan förutsätter att avsmalningen är 8 mm/m.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37317
eliasson skrev:En m3fub är väl alltid en m3fub oavsett om det är timmer eller massaved??


Är det?

Du mäter ju normalt stocken en bit in från änden, tex. Massaved mäter man inte varje stock alls.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätt, hur?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37318
Jasi skrev:
Mangan skrev:När man får fram volymsuppgifterna från skördaren (tex vid leveransrotpost), enligt vilken instruktion mäts volymen? Samma som massa-fub, eller som timmer-fub eller som någon annan slags fub?

Det är i VMF Syds område.


Hela stocken mäts, oavsett avsmalning.


Hur då? Genom 3D-laserscanning eller mäter man diameter och längd?

Här är det ingen fuskfub där man mäter topp och sedan förutsätter att avsmalningen är 8 mm/m.


Får du betalt i fusktopp så mäer du topp och förutsätter att avsmalningen är 0 mm/m.

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#37324 Skördarna mäter diameter under intervall ( jag tror varje dm) och längden givetvis. den ända uppskattade volymen är mellan stubben och upp till längd och diametergivarna 8) alltså avsmalningen mäts hela tiden 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37327
Thunborg skrev:Skördarna mäter diameter under intervall ( jag tror varje dm) och längden givetvis. den ända uppskattade volymen är mellan stubben och upp till längd och diametergivarna 8) alltså avsmalningen mäts hela tiden 8)


Jaha, det lär ju vara den teoretiskt bästa mätningen i så fall! Använder man riktiga barkfunktioner på för att gissa barkens tjocklek?

Om man kör skördarmätt, hur brukar fubben slå mot vad som uppskattas med travmätning på massaved? Eller ni kanske inte får chansen att jämföra så?

   TS
Avatar Fallback
e97eda  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37331 Min erfarenhet säger att skördarnotan visar i snitt 3-5 % lägre volym i jämförelse med inmätningen när det gäller barrmassa eller FFG. Lövmassavolymen blir gärna högre på skördarnotan än inmätningen med några %. Spridningen är mycket större på löv än barrsortiment. Det beror nog på ojämnare och knöligare lövstammar samt att kalibrering sker på de vanligate träden dvs tall eller gran.
Vad som är den "verkliga" volymen ska jag låta vara osagt.

Avatar Fallback
eliasson  
#37332
Mangan skrev:
eliasson skrev:En m3fub är väl alltid en m3fub oavsett om det är timmer eller massaved??


Är det?

Du mäter ju normalt stocken en bit in från änden, tex. Massaved mäter man inte varje stock alls.


Ja, det är det! :roll: En m3fub är ju en enhet. Sen kan men ju mäta på olika sätt t.ex. stockmätning eller travmätning för att få fram volymen i m3fub.

Det vanliga är väl att man mäter massaved i m3fub och timmer i m3toub(toppmätt under bark) på industrierna.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#37334
Mangan skrev:
Thunborg skrev:Skördarna mäter diameter under intervall ( jag tror varje dm) och längden givetvis. den ända uppskattade volymen är mellan stubben och upp till längd och diametergivarna 8) alltså avsmalningen mäts hela tiden 8)


Jaha, det lär ju vara den teoretiskt bästa mätningen i så fall! Använder man riktiga barkfunktioner på för att gissa barkens tjocklek?

Om man kör skördarmätt, hur brukar fubben slå mot vad som uppskattas med travmätning på massaved? Eller ni kanske inte får chansen att jämföra så?

Barktjockleken tas ur tabell . Är bara skördare kalibrerad (jag kontroll mäter minst 3 träd per dag) är det exakt mätt. Blandar du in travmätning måste man gissa vad fastmassan är , alltså blir den uppskattad :!:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37337
eliasson skrev:Ja, det är det! :roll: En m3fub är ju en enhet. Sen kan men ju mäta på olika sätt t.ex. stockmätning eller travmätning för att få fram volymen i m3fub.


Timmer och massaved mäts normalt på olika sätt, och inget av sätten är samma som skördarmätt. Så samma träd får antagligen olika volym beroende på om du mäter med skördare, eller som timmer eller som massaved.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37338
Thunborg skrev:Blandar du in travmätning måste man gissa vad fastmassan är , alltså blir den uppskattad :!:


Ja, det är märkligt att travmätning används över huvud taget. Där kan man snacka om fuskfubb! :-)

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37339
e97eda skrev:Min erfarenhet säger att skördarnotan visar i snitt 3-5 % lägre volym i jämförelse med inmätningen när det gäller barrmassa eller FFG.


Vad kan den skillnaden bero på?

FFG vet jag inte vad det är.

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37343
Mangan skrev:
e97eda skrev:Min erfarenhet säger att skördarnotan visar i snitt 3-5 % lägre volym i jämförelse med inmätningen när det gäller barrmassa eller FFG.


Vad kan den skillnaden bero på?

FFG vet jag inte vad det är.


Frisk färsk gran

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37344
Mangan skrev:
Thunborg skrev:Blandar du in travmätning måste man gissa vad fastmassan är , alltså blir den uppskattad :!:


Ja, det är märkligt att travmätning används över huvud taget. Där kan man snacka om fuskfubb! :-)


Håller med om att det blir fel, men inte konsekvent fel åt ett håll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).