Skördare

Problem Grangärde 828

22 inlägg 12275 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem Grangärde 828

ulan  
#362002 Hej!
Har köpt en Rottne 2002 för att gallra i egen skog.Har aldrig kört en skördare förr och är en riktig novis på området!
Har nu fått ett problem med aggregatet som är ett grangärde 828,när jag startar upp maskinen går matarrullarna att köra
både framåt och bakåt,men när jag nollställer datorn och tiltar upp aggregatet fungerar bara matningen bakåt :???:
Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Mvh Ulf



   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Grangärde 828

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362036 Kan vara "svärd hemma sensorn "som inte är rätt justerad. Det är en liten plåtflagga som du kan justera på, sitter på såglagringen som jag misstänker är glapp så den ändrar läge mellan upprest och nedtiltat. Annars kanske magnetgivaren på svärd hemma sensorn behöver flyttas ned något, närmare plåtflaggan.

Du har väl något i mätsystemet som visar om du tappar svärd hemma signalen, alternativt svärd ute om du tiltar upp.

Användarvisningsbild

Re: Problem Grangärde 828

ulan  
#362048 OK ska kolla det! Tack för tipset :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Grangärde 828

ulan  
#362288 Det var svärd hemma givaren som va boven! Tack för hjälpen :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem Grangärde 828

Gusbjo  
#369809 Tjenare!
Passar på att "låna tråden" lite.
Far min har gjort ett liknande inköp, dvs Rottne 2002 grangärde-aggregat.

Efter några veckors körning har ett problem uppdagat sig.
När man "nollställer" aggregatet och tiltar upp (för att anläggning mot stam, t ex) så orkar inte aggregatet att resa sig upp.
Kolven som tiltar aggregatet går segt och klarar inte resa upp aggregatet. Därefter tappar kolven sakta tryck och faller bakåt.

Om man roterar aggregatet så får kolven plötsligt tryck och reser upp aggregatet lodrätt. Så fort man slutar att rotera aggregatet så tappar kolven tryck igen.

Någon som har någon idé?

Se bifogad film.


Avatar Fallback

Re: Problem Grangärde 828

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369863 Jag är ingen expert på dessa aggregat, men det känns som att internt läckage tiltkolven är mest sannolikt.

Tilt upp ger ingen signal hydraulpumpen att höja till arbetstryck, så den går på vilotryck (typ 40 bar) när du bara tiltar upp utan att röra nån annan hydraulfunktion.
När du rör nån annan funktion så ger pumpen högre tryck och det blir mer fart på tilten.

Gissningsvis sitter det en strypning som gör att tilten ska gå lagom snabbt, så läcker det internt i kolven så blir trycket till kolven lägre.

OBS! Detta är en gissning baserad på hur Valmet 942 är uppbyggt!

Användarvisningsbild

Re: Problem Grangärde 828

Fredrik Reuter  
#369870 Absolut!
Detta har hänt flera ggr för mig också med 405, sätter en slant på inre läckage i tilkolv!

Avatar Fallback

Re: Problem Grangärde 828

Gusbjo  
#369956 Hm, låter fullt möjligt.
Upplösning följer.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Problem Grangärde 828

Gusbjo  
#370171 Här kommer facit!

Felet var tydligen elbaserat. Det var ett relä som spökade, om jag fattade saken rätt.
Så nu rullar maskin och aggregat igen :)

Användarvisningsbild

Re: Problem Grangärde 828

ulan  
#372728 Hej ! Har en fundering till om grangärde 828 och s90. Går det bara att köra matarhjulen snabbt framåt och bakåt när man kör
manuellt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Grangärde 828

LudwigBjörkman  
#373403 Hur menar du? Förstår inte riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Problem Grangärde 828

ulan  
#373514 Det jag menar är att jag finner ingen funktion för långsam fram och långsam back på manöverpanelen.Det står i instruktionsboken att dom funktionerna ska finnas på aggregatet! Mvh Ulf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Grangärde 828

LudwigBjörkman  
#373521 Det tror jag inte finns någon. Åtminstone är det inte något som jag har hittat, men har å andra sidan bara haft maskinen en månad...

Användarvisningsbild

Re: Problem Grangärde 828

ulan  
#373523 Ok kanske inte finns någon sådan funktion. Man får väl köra ändå :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Grangärde 828

rocky  
#373550 Långsammatning styrs väl via dator. Har ni manuell matning med spakfunktionen rotator och en pedal på golvet? Drar man lite i spaken ska den mata långsamt och fortare ju mer man drar i spaken. Men det kanske bara är on off ventiler på s90?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).