Uppvärmning

Besparing på ved ??

81 inlägg 32545 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370788 Jag har inte kört min Herz så länge (sedan slutet på november). Hittills är jag nöjd, även om det går att trimma och fixa en del med inställningarna.

Den har ingen Internet uppkoppling och lite begränsat med styrningar jämfört med några dyrare varianter. Nu tror jag de släppt en uppdaterad version precis nyligen, och har inte tittat om de ändra något där.

Lite annorlunda på den här är att det är en servomotor som styr automatsotningen av tuberna.

Kan jag svara på någon fråga så gör jag gärna det.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

dwurg  
#370793 Trevlig anläggning, och film också för den delen. En par frågor, det verkar som du får in bra mycket ved hur mycket tankvolym har du ? Antar att det är ganska mycket om du fyller på med mer ved efter att det första brunnit upp =)
Och går det inte att stänga av fläkten när du tänder pannan ?
I övrigt verkar den ganska lik frölingen.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370799 Vi har tankvolym på 5000 liter (värmer två bostadshus). Ungefär två ilägg värmer tanken, och sedan beror det förstås på yttertemperaturen för att hålla husen varma.

Fläkten går inte att stänga av (vad jag vet) när jag tänder pannan. När jag testat att trycka på stäng av så startar den direkt igen och kör igång sotning av tuberna.

Eldstaden är 170 liter enligt databladet. Jag har inte kontrollmått.

Den är inte helt olik de andra österrikarna, kanske lite simplare gränssnittet mot dig (denna version har ingen internatanslutning och enkel monokrom display). Något billigare kanske.

En avgörande del för mig var att et fanns en leverantör inte så långt hemifrån.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#370800 Man verkar kunna köpa en Herz för 50 plus moms. Sen tillkommer laddomat och kanske lite annat plus rörmokarfakturan. 18kW och 20kW är i princip samma prisläge, men den större verkar ju vara en rejälare panna med mkt större förråd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370827 Du skaffar cirkulationspump/styrd shunt så styr pannan ladukopplet.

18 och 20 är samma panna, liksom 30 och 40. Olika programvaror.

Jag kör som sagt var en 40 kW.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#370828 Tack för dina filmer! De är värda mkt mer än glassiga reklamfilmer. :-BD


Apropos glassiga reklamfilmer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#373204 Nu har jag haft en firma här, som säljer pannor och kröker rör. Vi kom tillsammans fram till att jag behåller stenålderspannan tillsvidare, men gör om rördragningen. Jag har ju ingen styrning alls, inte ens laddomat eller givare till radiatorvattnet. Mycket är felkopplat. Det mesta faktiskt. Kulverten var tillräckligt bra, även om jag misstänker ett hål på höljet. Med kulvertstyrning, med stötvisa hämtningar till innetanken från ute-tanken, så minskar jag ju förlusterna där. Vi byter också ut det felaktigt placerade öppna expansionskärlet mot ett slutet. Då trycksätter vi systemet, och får i samma veva ordning på radiatorvattnet.

Jag gjorde ju det klassiska nybörjafelet. "Byta panna"-felet. Det är ju faktiskt inte pannan som värmer huset, utan vattnet. :shock:

Jag fick ett bra tips på hur jag skall isolera om den stora tanken. Man bygger en låda i råspånt eller nåt billigt skitvirke, runt tanken/tankarna och fyller sedan med isoleringsfluff. Jag har glömt vad det hette. Då blir det billigt att koppla på fler tankar. Ny låda, mera fluff.

När allt detta är på plats vet jag hur mycket energi huset drar. Då är det dags att välja panna, baserat på hur jag vill elda.

Hur mycket ved kommer vi att spara? Inte så mycket, men vi kommer att få skönare inneklimat. Med alla åtgärder vore det väl f-n om vi inte får det bättre. Och jag slipper springa 10-15 ggr om dagen till pannan.

Detta låter väl bra? Återstår att få offerten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

jockepåtorpet  
#373397 Har haft en gammal nibe komblpanna, ved, olja, el . Oljan bortkopplad för länge sedan. För ett årsedan var pannan slut å tankarna for vad göra? Blev för mig jordvärme, kostnad 118 000 kr. Forsätter elda i köket å bagarstuga m.m för kul och mys. Säljer den ved jag tidigare huggit för uppvärmning och jag räknar hem investeringen lite fortare. Mycket nöjd med allt, men ibland saknar man känslan att gå i källaren å mata monstret .

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

dwurg  
#373444 Ja det är viktigt med isoleringen runt tankarna, jag byggde in mina med osb sen fyllde med lösull (thermocell), så mycket jag fick plats med ända upp mot innertak.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#382447 Ja då fick man en offert då. Alltså, pannor, tankar och kulvert finns redan. Nytt är nya rör, laddomat, kulvertstyrning och exp-kärl, samt arbete såklart.
135.000
Nästan bedrägeriförsök. Killen kom ut, kollade kikade och verkade väldigt öppen och seriös. Vi kikade på allt, ffa kulverten, elen, tekniktank och pannor.
Offerten innehöll obegripliga poster som 'elarbete 10.000 plus moms (det finns redan elkontakt till laddomaten), grävning för vatten 20.000 plus moms (finns plats i kulverten för vattenledning). Lägg därtill ockerpriser för laddomat och kulverstyrningen, samt överdimensionerad tryck-tank. Alla summor var snyggt jämna. 20.000, 10.000, osv.

Nä, det är uppenbart att de inte vill ha detta jobb. Eller de tar det bara om jag fattar noll och köper deras Kalle-Anka-offert. De har nog tillräckligt med arbeten här i kroken med andra ord.

Jag får jaga vidare, eller installera allt själv. Hur svårt kan det vara? Eller så kryper vi till korset, tar banklån och installerar värmepump och kamin inomhus. Det jag är rädd för är pumparnas livslängd och ev reparationskostnader bara. Förutom det är ju kWh-priset lågt. Vårt hus drar ca 35.000 kWh per år. Jag har höftat baserat på vår vedförbrukning och pannornas uppskatttade verkningsgrader.

Jag menar, jag lägger ju inte så mkt pengar på något som inte ens är halvvägs, när vi kan skaffa jordvärme för nästan samma peng.
Eller vad säger ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Bengt.Svensson  
#382456 Nu är elpriset lågt, för 5-6 år sedan var det skyhögt. Många tror att det förblir lågt medan andra tror det drar iväg uppåt när man stänger kärnkraftsreaktorerna. Oavsett vad du väljer så är det en god idé att budgetera för ett högre elpris. Förblir det lågt så amortera på cärme0

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Hema  
#382477 Instämmer, så veduppvärming är att föredra, det kan man iaf själv påverka. Men det totala elpriset ihop med nätavgiften, ja det kan snart bli hur dyrt som helst. Det bästa är väl att energieffektivisera så mycket man kan, så att man nästan kan börja drömma om att koppla loss sig.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Göt  
#382510
H-kan skrev:Ja då fick man en offert då. Alltså, pannor, tankar och kulvert finns redan. Nytt är nya rör, laddomat, kulvertstyrning och exp-kärl, samt arbete såklart.
135.000
Nästan bedrägeriförsök. Killen kom ut, kollade kikade och verkade väldigt öppen och seriös. Vi kikade på allt, ffa kulverten, elen, tekniktank och pannor.
Offerten innehöll obegripliga poster som 'elarbete 10.000 plus moms (det finns redan elkontakt till laddomaten), grävning för vatten 20.000 plus moms (finns plats i kulverten för vattenledning). Lägg därtill ockerpriser för laddomat och kulverstyrningen, samt överdimensionerad tryck-tank. Alla summor var snyggt jämna. 20.000, 10.000, osv.

Nä, det är uppenbart att de inte vill ha detta jobb. Eller de tar det bara om jag fattar noll och köper deras Kalle-Anka-offert. De har nog tillräckligt med arbeten här i kroken med andra ord.

Jag får jaga vidare, eller installera allt själv. Hur svårt kan det vara? Eller så kryper vi till korset, tar banklån och installerar värmepump och kamin inomhus. Det jag är rädd för är pumparnas livslängd och ev reparationskostnader bara. Förutom det är ju kWh-priset lågt. Vårt hus drar ca 35.000 kWh per år. Jag har höftat baserat på vår vedförbrukning och pannornas uppskatttade verkningsgrader.

Jag menar, jag lägger ju inte så mkt pengar på något som inte ens är halvvägs, när vi kan skaffa jordvärme för nästan samma peng.
Eller vad säger ni?


Borde ju finnas fler rörfirmor att få offerter av

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

uffejohan  
#382517 Jag brukar följa råoljepriset på www.ravaror.se för att se rörelserna på energimarknaden. För några veckor sedan var priset nere i ungefär 27 dollar per fat. Idag är priset över 40 dollar/fat. Om tendensen håller i sej, innebär det säkert att alla energislag ökar i pris, även elpriset. Min tes är att om råoljepriset fortsätter upp, så har oljeländerna råd att minska produktionen, därigenom ökar priset ytterligare och kalkylen att elda med ved blir ännu bättre.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Tjita1  
#382584 Sen kommer vi på några års sikt ha stoppat 4 av 10 kärnreaktorer här i Sverige. Gissa vad som händer med elpriserna då.. :)

135000, det är nog ungefär vad jag hade förväntat mig att en helt ny anläggning skulle kosta...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).