Öppna kategorin

"Axmen" i TV 10

24 inlägg 8301 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Axmen" i TV 10

Elias Granqvist  
#373319 I TV 10 sänder de en TV-serie som heter Axmen. Den handlar om skogshuggare i USA och Kanada. Har något sett den?

Serien är väl till för att vara underhållning, så de fokuserar på dramatik. Samtidigt kan jag inte undvika att förvånas över hur oprofessionellt de beter sig. Det ser ut som om de inte bryr sig särskilt mycket om säkerhet alls.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: "Axmen" i TV 10

Göt  
#373327 Jag vill då inte ta till mej att det skulle vara på riktigt. Att dom jobbar hårt kan jag förstå men jag hoppas att det inte är så illa som programmet visar.

Avatar Fallback

Re: "Axmen" i TV 10

Chuck Norris  
#373340 Ja man häpnar över hur skitiga och efterblivna de är. Kör helt utan skyddsutrustning, inte ens hörselproppar. Maskiner från tidigt 70-tal osv.

Avatar Fallback

Re: "Axmen" i TV 10

elis  
#373348 Det är nog värre än programmet visar i verkligheten, men idiotierna som visas är fullt tillräckliga för att göra en lycklig att vara född i sverige.

Avatar Fallback

Re: "Axmen" i TV 10

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373349 Det är väl nästan bara i Norden som vi använder komplicerade och dyra maskiner, som kräver utbildade, kompetenta och självgående förare?

Avatar Fallback

Re: "Axmen" i TV 10

Elfving  
#373358 Det mest intressanta med det där programmet (åtminstone senaste säsongen som sänds på History Channel) är galningen David Zitterkopf. Han och hans mannar springer runt i en skog i t-shirt och jeans samtidigt som de svär över hur jobbigt allt är och kapar tillsynes på måfå? Stammarna ligger kors och tvärs och hur de gjorde för att reda ut detta har jag nog missat. Troligen tar det dit en skidder som släpar fram stammarna en och en :)

Absolut mest anmärkningsvärt är att dessa grabbar är proffs sedan åtskilliga år, men de har inga skydd överhuvudtaget, inte ens hörselskydd? Och sedan tycker jag inte att de passar in på min definition av proffs :mrgreen:
Det var väldigt länge sedan som manuell huggning i Norden kunde konkurrera med maskinell, hur kommer det sig att dylikt fungerar i USA?

Allt de gör inom amerikansk "logging" känns väldigt ålderdomligt, men sedan har de en helt annan köparstruktur mot vad vi är vana. Apteringen verkar ske på sågverket (eftersom de inte vet vilket sågverk som skall köpa rotposten när den huggs) så då levererar de helt sonika helstam med allt vad det innebär.
Det är sevärt bara som utbildning, men man tröttnar fort på konceptet är min uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: "Axmen" i TV 10

Göt  
#373360 finns en annan serie som jag glömt namnet på där dom klättrar och kvistar och toppar träden för att sedan gå ner och kapa loss dem så att man kan hämta med helikopter. Dom verkar ju ha ett säkerhetstänk i alla fall bättre än axmen

Avatar Fallback

Re: "Axmen" i TV 10

elis  
#373361
Mangan skrev:Det är väl nästan bara i Norden som vi använder komplicerade och dyra maskiner, som kräver utbildade, kompetenta och självgående förare?


Näe. Det är det inte.

Avatar Fallback

Re: Sv: "Axmen" i TV 10

Blivande snickare  
#373365
Göt skrev:finns en annan serie som jag glömt namnet på där dom klättrar och kvistar och toppar träden för att sedan gå ner och kapa loss dem så att man kan hämta med helikopter. Dom verkar ju ha ett säkerhetstänk i alla fall bättre än axmen

Heli-loggers. Där var säkerheten prio ett. Bra show, men inte tillräckligt dramatisk tydligen när den inte blev långlivad :(

Avatar Fallback

Re: "Axmen" i TV 10

jannee  
#373366 Det är ju direkt inga dokumentärer, underhållsprogram kan bli hur tokiga som helst. "Tror" att jänkarna inte är mindre säkerhetsmedvetna än vi svenskar.

Avatar Fallback

Re: "Axmen" i TV 10

ollonet  
#373389 Är inte branterna problemet! Dock i alperna där jag jobbat funkar det bra med linbanor. Där apterar dock oftast skördare direkt på avlägg. Vilket kan se it hur som helst. Då plockar åkarn direkt i bröten med stockar utan knot

Användarvisningsbild

Re: "Axmen" i TV 10

JensSkoog  
#373395 Har sett lite bitar på net, och skulle inte orka se det hela. Mycket drama och senn
tjatar dom värre än en norrbagge på Skogsforum :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: "Axmen" i TV 10

Peteflamingstar  
#373448 Har följt programmet lite grann, i brist på annat vettigt, och det verkar som om just arbetet med att vinscha stammarna till avlägget utförs av de som provat andra uppgifter (typ fällning) men inte klarar av något annat. Sen överdriver de säkert händelserna, men just att rigga vinschlinorna verkar vara lite vilda western :grin:

Men även amerikaner har vissa kunskapskrav när det gäller t.ex. fällning, titta på den här videon från någon slags myndighet:

Användarvisningsbild

Re: "Axmen" i TV 10

traktorz  
#373465 BC betyder förmodligen delstaten, så det är i Canada.

Ax men verkar snarare vara daglönade arbetare som arbetsgivaren samlat ihop i stadens centrala torg på morgonen och kört ut till arbetsområdet.

Användarvisningsbild

Re: "Axmen" i TV 10

Göt  
#373477 Kollade lite Axmen är inspelat i Washington state och Alaska som ligger i USA.

Heli loggers inspelat i British -Columbia i Canada

Ska det verkligen vara så stor skillnad mellan de två länderna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).