Öppna kategorin

jobbig granne och stort träd !

69 inlägg 24932 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Isaksson  
#373138 så mycke blandade svar men vi ska försöka vinscha undan hela träder idag ! vi ska sätta spännband och kedjeblock i ett närliggande träd och dra det liggande trädet mot det som står ! :)

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

röjar kalle  
#373145 Jag har varit med sånt här hela livet man träffar på folk imellan åt som helt enkelt inte gillar dej.Man får rannsaka sig själv har jag på något vis gjort något som har retad upp vederbörande.Det är svårt att säga vad man skall göra men risken är väl om man sågar bort trädet så kommer gubben ställa dit en sten.Nu tror jag väl ett samtal med gubben är kört över en kopp kaffe.Då får man se till att det kommer att kosta om han inte slutar.Jag har haft med sånt där folk att göra det är skit svårt hur du en gör så faller det inte i god jord. :sad:

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373149 Men prata först med skogsägaren misstänker att det ligger någon konflikt bakom.

Finns servitutsrättighet så är det bara att flytta undan trädet, om ni inte kan flytta det som det är så aptera enligt praxis för gangvirke det vill säga enligt typ prislista timmer ca 4,3 m längder, massaved kortare...och lägg på sidan av vägen.

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373151 Två personer kan väl rulla undan det där trädet?

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Peteflamingstar  
#373184 Som tidigare konstaterat så är ni i er fulla rätt att flytta ett träd som blockerar egen väg. Orkar ni inte rulla eller bryta undan trädet med spett så koppla en bogserlina i dragkroken och dra undan det med bilen.

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

jörgent  
#373185 kapa upp den del av trädet som ligger på vägen bara o låt övriga trädet vara...

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Isaksson  
#373306 nu är det problemet ut världen iaf !! syns knappt att det ligger ett träd där ;) om någon vill ha trädet äre bara att hämta.. vi ger inte ut några namn och jag har aldrig sett något träd ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

Hema  
#373316 Jag vet inte hur jag ska tolka vad ni har gjort, men det låter som om ni precis har gjort än mer ovän med R, när denne blir varse.

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

jannee  
#373336 Finns ett gammalt ordspråk som säger:
Ont ska med ont bedrivas :grin:
Bra gjort, det ni gjort ska ni ha all heder för. :!:

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

tallen100  
#373415 Helt rätt gjort tycker jag! :grin:

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

bgl  
#373422 En vägägare/väghållare har alltid skyldighet att hålla vägen i ett skick som inte medför risk/skada för den som brukar vägen. Det har ingen betydelse om brukandet strider mot något regelverk. Jämför gärna med husägare som fällts för att inbrottstjuvar skadats pga dåliga trappor!
Denna skyldighet är i princip lika stor för Trafikverket och dess skötsel av allmän väg som den är för ägaren av trådens väg. Att ta bort trädet på bilden är en vällovlig åtgärd som närmast kan jämföras med envarsingripande i samband med brottslighet. Enda hinder som får användas på en väg är välutmärkt bom med korrekt skyltning som drabbade i så fall får låta pröva om det är egenmäktigt förfarande.

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373430 Det förutsätts att ni verkligen har servitut att nyttja vägen.
Har man inte servitut på att nyttja vägen så är det egenmäktigt förfarande.

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Tjita1  
#373460
bgl skrev:En vägägare/väghållare har alltid skyldighet att hålla vägen i ett skick som inte medför risk/skada för den som brukar vägen. Det har ingen betydelse om brukandet strider mot något regelverk. Jämför gärna med husägare som fällts för att inbrottstjuvar skadats pga dåliga trappor!
Denna skyldighet är i princip lika stor för Trafikverket och dess skötsel av allmän väg som den är för ägaren av trådens väg. Att ta bort trädet på bilden är en vällovlig åtgärd som närmast kan jämföras med envarsingripande i samband med brottslighet. Enda hinder som får användas på en väg är välutmärkt bom med korrekt skyltning som drabbade i så fall får låta pröva om det är egenmäktigt förfarande.

Så när skogsägare och annat löst folk lägger ut stora stenblock för att förhindra att folk kör på deras vägar är det alltså inte bara ett icke juridiskt bindande hinder, utan dessutom olagligt?

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

jannee  
#373464 NEJ. En privat väg är privat med allt vad det innebär. M.a.o olagligt att bortforsla stenar, förstöra/bryta sönder vägbommar eller liknande. Detta är intrång = olaglig åverkan = straffbart (om förövaren kan spåras), dock bryr sig varken polis eller åklagare om dessa s.k. bagatellbrott - egen erfarenhet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373468
jannee skrev:NEJ. En privat väg är privat med allt vad det innebär. M.a.o olagligt att bortforsla stenar, förstöra/bryta sönder vägbommar eller liknande. Detta är intrång = olaglig åverkan = straffbart (om förövaren kan spåras), dock bryr sig varken polis eller åklagare om dessa s.k. bagatellbrott - egen erfarenhet :mrgreen:


Håller helt med !

Framgår inte om Isaksson har servitutsrätt till vägen??
Kan Isaksson bekräfta servitutsrätten?

Man måste först kolla om det finns ett giltigt officialservitut som är registrerat i fastighetsboken (eller avtalservitut/nyttjanderätt) med rätt att nyttja aktuell väg.
Finns det och träd ligger över vägen bör man prata med skogsägaren att han tar bort den , gör han inte det får servitutsinnehavaren flytta trädet så att vägen är farbar , men han kan inte fakturera kostnad att han flytat trädet.
Trädet är skogsägarens egendom, och får inte forslas bort eller behållas.

Finns inget servitut eller giltig nyttjanderätt att nyttja vägen då har man ingen rätt att köra på annans väg.
Då är det brottsligt enligt brottsbalken och kan föranleda rättsliga åtgärder och straff

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).