Skotare

Blondin med inre läckage i momentomvandlare

98 inlägg 52401 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368849 Är det någon som har erfarenhet av inre läckage i momentomvandlare? Det rinner mer o mer så jag har beslutat att klyva maskinen men kan inte mycket om momentomvandlare så jag vill gärna ha lite råd om det är någon mer som varit ute för det här



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#368851 Droppar det ur dräneringshålet i sprängkåpan? Då är vi två som väntar på samma övning... Jag har luskat runt lite men inte blivit så mycket klokare, bara konstaterat att det drar ihop sig till att lösa problemet med lite tråkigt skruvande. Som tröst så är det nog inte så kostsamt med lite nya o-ringar och packboxar. Men som sagt, tips mottages tacksamt!

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368862 Det har mer övergått till att rinna i dräneringshålet

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#368884 Ok, tråkigt, då är det lite akut alltså. På min så kan jag konstatera att läckaget är ovanför tryckröret till tryckmätaren, då det även läcker lite ur det hålet. Min granne som är traktormek har gjort den här manövern på en "vanlig" Ford med converter och han sa att det värsta var allt skruvande för att dela traktorn, själva läckagereparationen var snabb och enkel, o-ringar och nån packbox sen var det tätt igen.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Tosca  
#368926 Det är aldrig kul när Blondinen får mens.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

granqvist  
#371827
kärrabol skrev:Är det någon som har erfarenhet av inre läckage i momentomvandlare? Det rinner mer o mer så jag har beslutat att klyva maskinen men kan inte mycket om momentomvandlare så jag vill gärna ha lite råd om det är någon mer som varit ute för det här


Har du fått ordning på läckaget kärrabol?

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373004 Idag delade vi Blondinen och det tråkiga är att vi hittar inget fel så vi vet inte hur vi går vidare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373006 En bild till

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#373018 Det här var bra bilder!! Kan du se hur tryckröret till tryckmätaren är tätat i pumphuset, är det en O-ring eller gängat eller...?? Enligt min sprängskiss så ska det finnas några o-ringar mellan pumphuset och ventilblocket som sitter monterat ovanpå, har du kontrollerat dessa?

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

granqvist  
#373049
kärrabol skrev:Idag delade vi Blondinen och det tråkiga är att vi hittar inget fel så vi vet inte hur vi går vidare


Det här är det trista med den här konstruktionen. Finns ingen chans att se var det läcker när systemet är monterat och i drift. Men finns det inte en packbox/bussning som tätar convertern mot axeln? Vet att en ford traktrogrävare (550?) här i byn med Brockhouse 11F transmission med läckage fixades genom byte av packningen.

Så här kan 11F pumpen se ut om man kör med blockerad sugslang:

1455310609_pohjalevy.jpg


1455310647_roottori.jpg


1455310775_img_2953.jpg

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373055
Blondin 750 skrev:Det här var bra bilder!! Kan du se hur tryckröret till tryckmätaren är tätat i pumphuset, är det en O-ring eller gängat eller...?? Enligt min sprängskiss så ska det finnas några o-ringar mellan pumphuset och ventilblocket som sitter monterat ovanpå, har du kontrollerat dessa?

Jag saknar sprängskiss på momentomvandlaren. Ventilblocket ovanpå saknade gummitätning hade bara en papperstätning, tyckte vi var lite egendomligt. Det var utfryst för en flat tätning Den sitter bara med tre skruvar borde vara fyra.
Kan du dela med dig av sprängskisser?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373056
granqvist skrev:
kärrabol skrev:Idag delade vi Blondinen och det tråkiga är att vi hittar inget fel så vi vet inte hur vi går vidare


Det här är det trista med den här konstruktionen. Finns ingen chans att se var det läcker när systemet är monterat och i drift. Men finns det inte en packbox/bussning som tätar convertern mot axeln? Vet att en ford traktrogrävare (550?) här i byn med Brockhouse 11F transmission med läckage fixades genom byte av packningen.

Så här kan 11F pumpen se ut om man kör med blockerad sugslang:

1455310609_pohjalevy.jpg

Det finns packning vid axeln men turbinen var torr så det syns inte varifrån det kom, men vi byter packningen ändå.
Ville bara se ett tydligt fel, det är mycket roligare att skruva ihop då
1455310647_roottori.jpg


1455310775_img_2953.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#373115 Jag är ju rätt kass på datorer men jag testar att scanna lite..

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#373116
kärrabol skrev:
Blondin 750 skrev:Det här var bra bilder!! Kan du se hur tryckröret till tryckmätaren är tätat i pumphuset, är det en O-ring eller gängat eller...?? Enligt min sprängskiss så ska det finnas några o-ringar mellan pumphuset och ventilblocket som sitter monterat ovanpå, har du kontrollerat dessa?

Jag saknar sprängskiss på momentomvandlaren. Ventilblocket ovanpå saknade gummitätning hade bara en papperstätning, tyckte vi var lite egendomligt. Det var utfryst för en flat tätning Den sitter bara med tre skruvar borde vara fyra.
Kan du dela med dig av sprängskisser?

Papperspackningen är nog helt i sin ordning, men kanske slangen mellan pumpen och riktningsventilen är dålig. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan jag se att det kommer olja på/utmed tryckröret till tryckmätaren och därför misstänker jag att mitt läckage är ovanför, eller i närheten av detta. Jag hoppas ju givetvis att hitta något självklart fel men om jag inte gör det så tänker jag byta allt jag kommer åt utan att riva mer än det du gjort.
Senast redigerad av Blondin 750 lör 13 feb 2016, 07:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373119 Jag tackar för sprängskiss, den går bra att skriva ut. Angående slangen så är den på första bilden , vi hade 100bar tryck en timme utan läckage

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).