Öppna kategorin

jobbig granne och stort träd !

69 inlägg 24921 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

jobbig granne och stort träd !

Isaksson  
#373058 Hej. jag bor granne med en familj (vi kallar dom för G ) och G har problem med en gemensam granne som vi kan kalla för R. nu är det så att R´s hus egentligen inte är ett hus som någon bor i utan det är ett "förråd" som R sällan är vid. I alla fall så delar både G och R samma infart.. vilket står i G´s lagfart.. nu är det så att R har besökt sitt förråd och bestämmt sig för att fälla ett träd över hela infarten.. går varken att ta sig in eller ut via den infarten längre.. vilket skapar ett problem då ena G´s bil får stå vid vägen utanför... jag skriver då här för att fråga ifall någon vet hur man kan (på lagligt sätt ) flytta på det eller om det är lagligt att såga det itu och vinscha åt sidan så infarten går att bruka.. trädet är typ 10meter och ganska stort.. så jag hoppas någon har nån anning om hur man ska göra, om någon undrar varför jag bryr mig så mycket är för att jag delar samma ilska och agg mot R.

Ps. Traktor är bortom fråga då ingen av oss äger någon och R har varit klyftig nog att gå till alla i byn med en traktor och sagt åt dom att inte hjälpa till och flytta trädet, så ingen i byn med traktor vill hjälpa till

jag har en plan att använda lastpallar och skruva 2"2 under med snekapning som skidor och lägga på var sida om trädet sen använda ett kedjeblock för att dra undan trädet.. vad tros om det ? :D



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Tjita1  
#373062 Skulle det råka vara så att du har svart på vitt att grannen G har rätt att nyttja infarten medan grannen R vidhåller att så inte faller och dessutom med vilje blockerar den, då tycker jag att ni ska kontakta Polisen.

Är trädet så stort och tungt att du verkligen behöver bygga slädar för att flytta det förresten? Räcker det inte att bara dra undan det med ett spakblock eller liknande?

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

Bm350boxer  
#373063
Isaksson skrev:Hej. jag bor granne med en familj (vi kallar dom för G ) och G har problem med en gemensam granne som vi kan kalla för R. nu är det så att R´s hus egentligen inte är ett hus som någon bor i utan det är ett "förråd" som R sällan är vid. I alla fall så delar både G och R samma infart.. vilket står i G´s lagfart.. nu är det så att R har besökt sitt förråd och bestämmt sig för att fälla ett träd över hela infarten.. går varken att ta sig in eller ut via den infarten längre.. vilket skapar ett problem då ena G´s bil får stå vid vägen utanför... jag skriver då här för att fråga ifall någon vet hur man kan (på lagligt sätt ) flytta på det eller om det är lagligt att såga det itu och vinscha åt sidan så infarten går att bruka.. trädet är typ 10meter och ganska stort.. så jag hoppas någon har nån anning om hur man ska göra, om någon undrar varför jag bryr mig så mycket är för att jag delar samma ilska och agg mot R.

Ps. Traktor är bortom fråga då ingen av oss äger någon och R har varit klyftig nog att gå till alla i byn med en traktor och sagt åt dom att inte hjälpa till och flytta trädet, så ingen i byn med traktor vill hjälpa till

jag har en plan att använda lastpallar och skruva 2"2 under med snekapning som skidor och lägga på var sida om trädet sen använda ett kedjeblock för att dra undan trädet.. vad tros om det ? :D


Jahadu vilket folk, vilken soppa. Vad ligger bakom detta? Rent spontant tänker jag att att om utryckningsfordon måste fram och R medvetet hindrar vägen kanske han blir lagförd.

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373071 Rent spontant tror jag att R:s åtgärd mycket väl kan kvala in som egenmäktigt förfarande, men innan ni blandar in polisen vill jag å det starkaste uppmana till någon form av samförståndslösning. Jag anar mig till att det finns en mångårig konflikt bakom det hela (rätta mig om jag har fel) men det ni givetvis ska göra först är att be R att låta flytta på trädet, alternativt låta er göra det.

Det enda man kan vara säker på i de här situationerna är att det aldrig bättre av att börja anmäla varandra eller försöka dra den andre inför domstol utan försök att så långt det överhuvudtaget är möjligt att göra upp i godo.

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Isaksson  
#373072 japp trädet kapade grenar som ligg i backen så tänkte hissa med domkraft och lägga på nån sån släde jag ska bygga imorrn efter morgonkaffet.. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Isaksson  
#373073 och jag ska skicka bild på hur det gått ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Isaksson  
#373074
Sidenbladh skrev:Rent spontant tror jag att R:s åtgärd mycket väl kan kvala in som egenmäktigt förfarande, men innan ni blandar in polisen vill jag å det starkaste uppmana till någon form av samförståndslösning. Jag anar mig till att det finns en mångårig konflikt bakom det hela (rätta mig om jag har fel) men det ni givetvis ska göra först är att be R att låta flytta på trädet, alternativt låta er göra det.

Det enda man kan vara säker på i de här situationerna är att det aldrig bättre av att börja anmäla varandra eller försöka dra den andre inför domstol utan försök att så långt det överhuvudtaget är möjligt att göra upp i godo.


R har ett agg mot oss enda sen jag vi var barn.. han är en mycket sur man. Han anlitade en firma som var här och tog ner trädet .. kvistar och skit är lagt på sidan i en fin hög men han bad inte firman att kapa upp trädet..

   TS
Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

jörgent  
#373075
Isaksson skrev:Hej. jag bor granne med en familj (vi kallar dom för G ) och G har problem med en gemensam granne som vi kan kalla för R. nu är det så att R´s hus egentligen inte är ett hus som någon bor i utan det är ett "förråd" som R sällan är vid. I alla fall så delar både G och R samma infart.. vilket står i G´s lagfart.. nu är det så att R har besökt sitt förråd och bestämmt sig för att fälla ett träd över hela infarten.. går varken att ta sig in eller ut via den infarten längre.. vilket skapar ett problem då ena G´s bil får stå vid vägen utanför... jag skriver då här för att fråga ifall någon vet hur man kan (på lagligt sätt ) flytta på det eller om det är lagligt att såga det itu och vinscha åt sidan så infarten går att bruka.. trädet är typ 10meter och ganska stort.. så jag hoppas någon har nån anning om hur man ska göra, om någon undrar varför jag bryr mig så mycket är för att jag delar samma ilska och agg mot R.

Ps. Traktor är bortom fråga då ingen av oss äger någon och R har varit klyftig nog att gå till alla i byn med en traktor och sagt åt dom att inte hjälpa till och flytta trädet, så ingen i byn med traktor vill hjälpa till

jag har en plan att använda lastpallar och skruva 2"2 under med snekapning som skidor och lägga på var sida om trädet sen använda ett kedjeblock för att dra undan trädet.. vad tros om det ? :D



"vilket står i G´s lagfart.. " finns det servitut inskrivit i lagfarten o således hos lantmäteriet är det väl ett icke-problem - ta bort det!

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Isaksson  
#373077
jörgent skrev:
Isaksson skrev:Hej. jag bor granne med en familj (vi kallar dom för G ) och G har problem med en gemensam granne som vi kan kalla för R. nu är det så att R´s hus egentligen inte är ett hus som någon bor i utan det är ett "förråd" som R sällan är vid. I alla fall så delar både G och R samma infart.. vilket står i G´s lagfart.. nu är det så att R har besökt sitt förråd och bestämmt sig för att fälla ett träd över hela infarten.. går varken att ta sig in eller ut via den infarten längre.. vilket skapar ett problem då ena G´s bil får stå vid vägen utanför... jag skriver då här för att fråga ifall någon vet hur man kan (på lagligt sätt ) flytta på det eller om det är lagligt att såga det itu och vinscha åt sidan så infarten går att bruka.. trädet är typ 10meter och ganska stort.. så jag hoppas någon har nån anning om hur man ska göra, om någon undrar varför jag bryr mig så mycket är för att jag delar samma ilska och agg mot R.

Ps. Traktor är bortom fråga då ingen av oss äger någon och R har varit klyftig nog att gå till alla i byn med en traktor och sagt åt dom att inte hjälpa till och flytta trädet, så ingen i byn med traktor vill hjälpa till

jag har en plan att använda lastpallar och skruva 2"2 under med snekapning som skidor och lägga på var sida om trädet sen använda ett kedjeblock för att dra undan trädet.. vad tros om det ? :D



"vilket står i G´s lagfart.. " finns det servitut inskrivit i lagfarten o således hos lantmäteriet är det väl ett icke-problem - ta bort det!


Vi ska med stor försiktighet försöka dra trädet åt sidan så man kan komma förbi! Har stor lust att provköra nya motorsågen men det är säkerligen emot lag och sånt så.. Det får vänta :p

   TS
Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

stefanm  
#373085 Som tidigare sagts, står det i lagfarten är det bara att ta bort det. Om inte annat hamnar bevisbördan på R att visa att det är du som kapat upp trädet och flyttat på det vilket nog kan bli svårt då han inte verkar finnas i närheten. Det verkar inte direkt finnas någon relation mellan er att vara rädd om ändå

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

Umea  
#373097 Ni vet hur ni har det nu men det kan bli ETTER VÄRRE om ni fortsätter att vara bittra fiender.

På din beskrivning låter det som ni har att göra med någon som inte mår bra.

Att ha en maktkamp om trädet med honom kan sluta hur tokigt som helst.

Om jag fattar det rätt så har mannen bett traktorägare att inte flytta på stocken.

Mitt råd är att flytta inte på stocken utan

att först ha bjud hem mannen på fika och försökt samsas om en lösning.

Hur arg och irriterad man än känner sig så är livet för kort för att lägga energi på att bråka.

Vänlighet föder vänlighet ge honom en blomma på alla hjärtans dag så förhoppningsvis kanske surgubben mjuknar något.

Som tidigare sagts i tråden kan argumentet om utryckningsfordon kanske få mannen att förstå.

Man kan inte älska alla men man måste försöka respektera alla.

Lycka till och jag håller tummarna för att det löser sig på fredlig väg.

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

loppan  
#373122 Jag anser det som solklart.
Väghållaren har ansvar att vägen är öppen och har inget ansvar för förstört virke.
Vägrätten står över ägande av skog,så är det på alla allmänna vägar i landet.

Om man har lagfart på vägen så får man nog anse sig som väghållaren.
Kapa stammen i tre meters längder och flytta undan med järnspett,svårare än så är det inte.

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373124 set og lese på dette når eg ete frukost i dag, ein møter ein del ulike personer på sin vei her i livet, dei aller fleste er nokenlunde ok berre ein ter seg nokenlunde skikkelig sjølv. Unntak finnes såklart men eg er enig med Umeå prøv i det lengsta med det goda, prøv å oppsøk han og snakk med han. Viss ingen ting går uansett så må ein vel gå til politiet men ville prøvd å unngå det.

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

nattuggla86  
#373125 Be snällt en gång. Får ni ovett tillbaka är det bara att kapa upp om G har servitut på att nyttja vägen. Steg två är att G fixar egen infart om möjligt för att i framtiden slippa en ovettig gubbe. Hopplöst att anpassa sig efter ovettigt folk.

Håller med ovan att man ska försöka snällt men funkar inte det förstår jag inte varför man ska fortsätta. Då får man byta approach. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

jannee  
#373128 Bagatellartat problem, har ni RÄTT att nyttja vägen och måste komma förbi är det bara att såga upp trädet, dessutom i valfri längd. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).