Sågverk (mindre)

Hyvla själv

37 inlägg 37483 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyvla själv

Ronny Karlsson  
#29981 Är det någon som hyvlar med Logosol SH 230, funderar på att bygga om min och sätta frekvensriktare på matningen.

Någon som har erfarenhet av sådant projekt?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#30724 Sorry, nope.
Skaffa hyvel å förädla däremot, ja.
Jag har skog å sågbänk, varför köpa list..,.?

Avatar Fallback
blev  
#37299 Jag hyvlar allt också med SH 230 mycket nöjd, sågar med M5. :)
Jag har också gjort en hemsida om det jag syslar med
http://www.naslundstra.se/

Avatar Fallback
flisshejk  
#37319 Jag köpte en logosol PH 260 trekutterhyvel 1995 det var en av de bättre investeringar som jag gjort, efter det har jag inte levererat något timmer till sågverken utan jag har låtit legosåga det och sedan använt hyveln för ytterligare förädling, Jag har bygt en timmerstuga av 3*5 tums planktimmer som jag hyvlat, alla ytter och innerpaneler i sommarstugan har jag hyvlat, sedan kommer det andra skogsägare som behöver hyvla litegrand då och då.
hyvel kan jag verkligen rekomendera. Det fattas bara ett sågverk men det är på gång

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

sködarförare  
#56067 Jag har ett gammalt klingsågverk till salu.

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56208 Jag har en gammal planhyvel från 30talet somjag hyvlar allt resvirke jag sågar.
Roligare att snickra då.

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

Christerh  
#60676 Personligen tittade jag på Logosols fyrkutterhyvel men priset är alldeles för högt i förhållande till vad den förmår.
Istället blev det en Jonsered K-45 produktionshyvel för halva priset, visserligen är den från femtiotalet men den fungerar ypperligt och den är ingen konst att rikta lite krokigt virke.
Gamla gjutjärnsmaskiner som är femtio år gamla och väger 3,5 ton håller för evigt.

Finns förnärvarande på blocket
http://www.blocket.se/sodermanland/5_ku ... m?ca=3&w=3

Pris: 55 000:- Typ: Industrimaskiner Gnesta: Visa var
5 Kutterhyvel Jonesereds HK45k med individuella motorer , mängder av fräsar och profilstål m.m. 45.000kr
Råklyv ARI L-3B med hydraulisk funktioner 10.000kr

Bägge är mycket bra maskiner

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

halvproffs  
#60709 Har själv Logosols fyrkutterhyvel och den är väl ganska bra. Det finns dock en del irritationsmoment med den tex: Klarar inte av lite större spånmängder, då blir det stopp i bakersta kutterns spånstos.Är ni intresserad av Jonseredshyveln, slå till snabbt.

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

Christerh  
#67222 Eller om man har bråttom så kan man köpa denna

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

totte  
#67241
Christerh skrev:Eller om man har bråttom så kan man köpa denna


Är det kampanjpris? Annars har jag inte råd. 8)

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

ThommE  
#109023 Hyvla själv är ett ypperligt sätt att tjäna pengar på ;)

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

josip  
#109064 Jag har nyligen skaffat en DH410, alltså tvåkutter-varianten. Tycker att den var mera "prisvärd" för mig. Klarar mig med befintlig spånsug osv. Visst tar det längre tid när man måste hyvla två ggr för t.ex. panel mm, men jag ansåg att det är en vettig investering i för en nybörjare då man inte vet hur mycket hyvlat virke man får sälja. Man kan ju göra samma produkter med denna som fyrkutter-varianten. Börjar verksamheten växa får man väl byta eller köpa till en fyrkutter.
DH410 är ju samtidigt en ordentlig planhyvel för olika snickeriarbeten.

En gammal fyr-femkutter maskin är nog superbra, men kräver väl nästan ett fast utrymme för ändamålet? Logosols maskiner kan man skuffa undan när man inte använder dem.

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

amcore  
#109071 även jag tänker köpa nån av hyvlarna i logosols utbud.. byta ut min Dewalt hyvel som bara är nå skit!!!!!

då blir det nog en DH410... ph260 blir för dyr för mej :cry: och jag vill inte köpa begagnat och jag ska även köpa en rejäl spånsug.. antagligen en Felder eller logosols 4kw variant så det blir nog dyrt endå!

en följd fråga :mrgreen: nån som sett logosols spånsugs säckshållare i verkligheten? om den är värd dessa 7000kr? har dom nån sån uppställd i Härnösand?

http://www.logosol.se/store/sweden/inde ... aktar.html

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

Eric H  
#109310 Vem köper det färdiga virket eller listerna? Var och hur hittar ni era kunder?

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

halvproffs  
#109350 Har du tänkt hyvla mer än 5 plankor åt gången, så bygg en spånficka. Min går det 15m3 i och den blir full på några dagars hyvling.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).