Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Woodtiger - Lägesrapport...

151 inlägg 54997 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

valtra a 72  
#372688 Nu blev man riktigt avundsjuk :mrgreen: , var på en visning av malwa i Ekträsk i höstas och man blev imponerad av maskinen som var en 560 combimaskin.Tog ca en halvtimme att byta mellan skotare och skördare.Verkade var riktigt smidig i skogen.Lycka till med affären.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372693
halvproffs skrev:Alias


Stegmataren kommer inte kräva bredare vägar än de 1,85 skotaren behöver ,oberoende av de 2 olika sätten på lösning jag funderar på.
Dvs definitivt ingen större traktor, då försvinner smidigheten jag är ute efter :!:[/quote]

Lyckans Lakejer säger jag för att ni inte behöver bredare vägar än vad skotaren är bred. Här skulle det definitivt inte fungera, inte ens med spikraka vägar. Här finns det stenar nästan överallt så en halvmeter till på var sida om skotaren är ett måste när det lutar så traktorn eller stakarna slår i träden. Tror inte Sundelius har stenfritt heller.
Tänker på dom här filmerna med småskotare där det är filmat så man kan köra med bilen + att dom har en pilot som är värdelös på att köra kran. Nu kände jag mig pessimistiskt men det är verkligheten.
Skulle inte tveka att köpa en Malva för att komforten måste vara mycket högre än dom andra. Såg Malvan i Heby i fjol och blev lite imponerad.[/quote]
Självklart @halvproffs behövs det bredare vägar än skotaren. Jag uttryckte mig slarvigt, menade bara att bäraren av stegmataren inte kommer vara bredare än de 1,85 som skotaren är

Avatar Fallback

Re: Sv: Woodtiger - Lägesrapport...

hfab  
#372694
valtra a 72 skrev:Nu blev man riktigt avundsjuk :mrgreen: , var på en visning av malwa i Ekträsk i höstas och man blev imponerad av maskinen som var en 560 combimaskin.Tog ca en halvtimme att byta mellan skotare och skördare.Verkade var riktigt smidig i skogen.Lycka till med affären.

Där var jag med.:cool:

Avatar Fallback

Re: Sv: Woodtiger - Lägesrapport...

hfab  
#372695
sundelius skrev:Blir provkörning av Malwan i Skene imorgon :smile:

Btw så pratade jag med Magnus på Malwa idag. Han berättade att han visat era positiva inlägg i den här tråden angående deras maskiner för dom anställda på morgonmötet :smile:

Hoppas du tar massor med bilder.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372702 Ska försöka hinna med det :smile:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372711
valtra a 72 skrev:Nu blev man riktigt avundsjuk :mrgreen: , var på en visning av malwa i Ekträsk i höstas och man blev imponerad av maskinen som var en 560 combimaskin.Tog ca en halvtimme att byta mellan skotare och skördare.Verkade var riktigt smidig i skogen.Lycka till med affären.


Ni är flera som jämför Tigern med dagens Malwa vilket inte är riktigt rättvist. Malwa har medvetet dragit sig mot entreprenörer så följaktligen är dagens 560 ännu mer kompetent än den 460 som nu är aktuell. Motorn är mycket större på 560 osv

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

loppan  
#372723 Jämförelsen Woodtiger/Malwa är väl inte helt rättvis.
Jag har en bekant som har en Woodtiger som han visserligen är nöjd med men han kör inte så många fub per säsong.

Jag upplever Woodtigern som en maskin för en själverksam med stora krav på liten miljöpåverkan men inte en maskin för entrepenör.
Utan att ha belägg för det så tror jag att det bör finnas betydligt fler timmar i Malwan innan den är slut och jag är tveksam till om det över huvud taget går att få ekonomi Woodtigern som entrepenör.

Så frågan är: Skall du ha maskin enbart för eget bruk med kanske 2-300 drifttimmar per år köp woodtiger.
Skall du köra på riktigt köp Malwa eller möjligtvis en Vimek,men där är ändå mitt val Malwa.

För min egen del så anser jag att alla alternativen är för stor investering utan hade köpt en driven kärra i 250.000 kr klassen.(om det inte är frågan om kanske 1000 tim per år då är ändå valet Malwa)

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372738
loppan skrev:Jämförelsen Woodtiger/Malwa är väl inte helt rättvis.
Jag har en bekant som har en Woodtiger som han visserligen är nöjd med men han kör inte så många fub per säsong.

Jag upplever Woodtigern som en maskin för en själverksam med stora krav på liten miljöpåverkan men inte en maskin för entrepenör.
Utan att ha belägg för det så tror jag att det bör finnas betydligt fler timmar i Malwan innan den är slut och jag är tveksam till om det över huvud taget går att få ekonomi Woodtigern som entrepenör.

Så frågan är: Skall du ha maskin enbart för eget bruk med kanske 2-300 drifttimmar per år köp woodtiger.
Skall du köra på riktigt köp Malwa eller möjligtvis en Vimek,men där är ändå mitt val Malwa.

För min egen del så anser jag att alla alternativen är för stor investering utan hade köpt en driven kärra i 250.000 kr klassen.(om det inte är frågan om kanske 1000 tim per år då är ändå valet Malwa)


@loppan , du har 100% rätt att det är en för stor investering för mig som självverksam. Som jag skrivit förut är det inte ekonomiskt försvarbart, det blir dyra kubikmeter som kommer ut ur min skog :oops:

Men hur jag än vänder mig är rumpan bak, kör idag ca 300 timmar/år och målet med investeringen är ju att jag ska kunna köra mer (tex om jag tar in en entreprenör med gallringsskördare). Målet är inte att köra på entreprenad men det utesluter ju inte att man kan ta mindre jobb när lust och tid finns. Köra heltid är nog inget att sträva efter när man hör vilka villkor de har utan planen just nu är sommarhalvåret snickring (lönearbete) och vinterhalvåret skogen (intresse/pengar till barnen :grin: )
Det räcker ju inte för mig och köpa en rejäl vagn för jag kan ju näppeligen dra den med farsans Valmet 205 och då börjar jag ändå närma mig de summor jag nu planerar att investera. Tanken är att farsans traktor får leva vidare så då är det ju en ren skogsmaskin jag vill ha.
Anser som du att jag skjuter lite över målet med Malwan, därför är inte valet lika självklart för mig som det är för de flesta andra som kommenterat här trots att det är en kompetentare maskin. Kringutrustning och att jag tror att jag kommer få en väldig god support från Bullaren talar till Tigerns fördel

Slutligen gör jag det för att jag kan och vill :smile:

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

mrvimek  
#372943
ulfgustav skrev:
sundelius skrev:
mrvimek skrev:Köp inte nå Beg vimek för de tar en jävla tid att få,delar och så gilla ja inte Robson driften heller och nu man ha kört en längre stund me alstorn så är man mer än nöjd och man kommer hemmmed ett leende på läpparna :)


Nu ser ju rullarna lite olika ut mellan Vimek och Woodtigern( rullen går i mönstret på tigern) men måste erkänna att jag är lite orolig för den biten jag med :???:


Men Snälla nån då, robson driften på vimek maskinerna fungerar utmärkt, men kom ihåg att du måste se till att ha rätt luft tryck i däcken, har du t.ex 0,2 - 0,4 bar för lågt tryck ja då minskar hjuldiameter och därmed driftens funktion.
Jag tror faktiskt att "mrvimek" har endel att lära i det fallet, samma gälller för övrigt alla sk robsondrifter oavsett färg eller fabrikat

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

mrvimek  
#372944 Jag har erfarenhet så de räcker och hade mer luft än man skulle ha och de är sämsta skit

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372972 Tjena
Nu har jag kollat på Malwan :smile:
Skicket var väl sådär i förhållande till sina timmar, antar man kan kalla det normalt med maskin som gått hos entreprenör.
Maskinens konstruktion andas kvalitet och är verkligen lite utöver det man är van vid :!:
Datorer och elektronik är det dock väldigt gott om :roll: .
Killen som förevisade maskinen sa att jag skulle vända på det, när jag ringer deras support är det bara att säga vad som står på displayen så kan de troligtvis tala om vad som är galet istället för att jag ska ränna runt och felsöka. Kanske är riktigt men dock krävs det en total omvändelse i min skalle för att det ska sjunka in :roll:
Tog två filmsnuttar för er skull men klarar inte att få in dom här @Fredrik Reuter, så ni får hålla tillgodo med den enda bild jag tog
1455300430_003.jpg

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Fredrik Reuter  
#372981 Häftigt!
Video vill vi se!
Vill du så kan du skicka videorna till mig på

https://www.sprend.com/

Ange min epost info-snabela-skogsforum.se som mottagare så kan jag lägga upp dem när jag fått dem.

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Hema  
#373102
sundelius skrev:Tjena
Nu har jag kollat på Malwan :smile:
Skicket var väl sådär i förhållande till sina timmar, antar man kan kalla det normalt med maskin som gått hos entreprenör.
Maskinens konstruktion andas kvalitet och är verkligen lite utöver det man är van vid :!:
Datorer och elektronik är det dock väldigt gott om :roll: .
Killen som förevisade maskinen sa att jag skulle vända på det, när jag ringer deras support är det bara att säga vad som står på displayen så kan de troligtvis tala om vad som är galet istället för att jag ska ränna runt och felsöka. Kanske är riktigt men dock krävs det en total omvändelse i min skalle för att det ska sjunka in :roll:
Tog två filmsnuttar för er skull men klarar inte att få in dom här @Fredrik Reuter, så ni får hålla tillgodo med den enda bild jag tog
1455300430_003.jpg

Hur var körupplevelsen?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Fredrik Reuter  
#373130 Hej,
Nu har jag fått video från sundelius.
Hoppas kunna få upp dessa under dagen, fotbollsträning nu först att bevittna. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Fredrik Reuter  
#373177 Hej,
Här kommer första videon, jag har helt enkelt gjort den mindre bara för att kunna ladda upp här.

För er med app, kan det funka genom denna länk:
https://skogsforum.se/download/file.php? ... w&id=29013

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).