Skogsröjning

Röjfilm

8 inlägg 4816 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjfilm

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372869 Laddade upp en filmsnutt på 2009 års första röjning, perfekt första trakt med lätt förröjning så man kom igång efter dvalan :grin:
Boven var också med, på den tiden var han med varje dag. Sen kom vargen till våra trakter...
55 sekunder in i filmen springer hunden plötsligt mot mig och det tror jag beror på att jag var nere på tomgång såpass länge att han nog trodde att jag skulle stänga av sågen, han vet att det bjuds på macka när det är rast :grin:
När jag sen gasar så springer han iväg så han är på trädlängds avstånd igen, det har han lärt sig helt själv på nåt sätt.



Senast redigerad av Mettämies fre 12 feb 2016, 17:35, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjfilm

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372883 En till säsongspremiär, nu från 2012.


En till, hunden är med:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjfilm

Fredrik Reuter  
#373191 Tack för filmerna Palms!
Boven verkar ha koll på läget! :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjfilm

Carlfritidshuggare  
#373239 Fina filmer. Ser riktigt avkopplande ut när du går runt. Boven är riktigt vaken. Kul kompis.

Användarvisningsbild

Re: Röjfilm

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373285
Carlfritidshuggare skrev:Fina filmer. Ser riktigt avkopplande ut när du går runt. Boven är riktigt vaken. Kul kompis.


Ja början av säsongen är alltid lugn på flera sätt, jag brukar alltid mjukstarta och röja bara nån timme första dagen och sen öka allt eftersom under första veckan. Kroppen ska ju hålla för 7-8 månaders slit så jag tror på att börja försiktigt.
Sen är ju skogsarbete väldigt ostressigt, iaf för mig. Man kan ligga efter men ändå inte ha samma stress som när man jobbar i butik eller liknande. Det är som du säger, avkopplande i skogen.
Synd att man inte har filmat mer, det där är nog allt jag fått ihop sen jag började röja 2004 :???:

Edit: Ingen som har anmärkt på stubbhöjden? Första filmen är från en förröjning och det är höga stubbar men de ligger inte i körvägen så det är lugnt, det där är väldigt olika beroende på vem man förröjer åt, vissa förare vill ha 5cm och andra bryr sig inte. Det går snabbare att röja om man får lämna lite högre stubbar, men vi lämnar ju inte en halvmeters stubbe för det, det blir ju som spjut för djur och människa som ska vistas på trakten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjfilm

Icegrip  
#374437 Tack för lite röjinspiration!

Jag tänker mig att det kan vara utvecklande att se hur man arbetar på film. Det kanske går att effektivisera ens arbete.

Användarvisningsbild

Re: Röjfilm

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374479
Icegrip skrev:Tack för lite röjinspiration!

Jag tänker mig att det kan vara utvecklande att se hur man arbetar på film. Det kanske går att effektivisera ens arbete.


Kul om man kan inspirera 8)

Ja jag tror absolut att det är nyttigt att se sig själv, på första filmen tex kliver jag över en gran som ligger ganska högt över marken på ett ställe och det är helt onödigt att lägga energi på sånt. Idag skulle jag svänga tillbaka vid stammen och ta det på andra sidan när jag kommer tillbaka och går runt den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjfilm

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374513 Hehe såg att du redan skrev om stubbhöjden så då behöver man inte ta upp det :P

säsongsstarten från 2009 såg ut som ett bra start objekt kontra 2012.

drygt med snön som kan hålla de första timmarna på morgonen och sen när den mjuknar upp blir ett elände att gå i.

Men nog blir man allt sugen på att få komma igång igen! blivit otroligt lite röjt för min egen del dom sista 3 åren, men i år får man ett tidigt sommarlov så man har större möjligheter i år!

Måste vara trevligt på den tiden då du kunde ha med dig hunden ut på jobbet varje dag!

(om man sätter igång alla filmer samtidigt så låter det som mina röjjare :) )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).