Skogsmiljö och Trädlära

Barrskog spär på den globala uppvärmningen

6 inlägg 2855 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barrskog spär på den globala uppvärmningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Barrskog spär på den globala uppvärmningen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372595 Antingen innehåller artikeln faktafel eller försöker forskarna driva politik?
Vatten i gasform utgör upp till 98% av växthuseffekten så hur kan då forskarna/artikelförfattaren få det till att minskad avdunstning bidrar till uppvärmningen?
Tvärtom är det väl så att lövskog med sin höga vattenomsättning bidrar till att vatten lyfts till atmosfären?
Detta är något de flesta skogsägare upplevt då lövträden torkar upp markytan medan en sluten barrskog behåller markfukten och isolerar från det starka solljuset.

Användarvisningsbild

Re: Barrskog spär på den globala uppvärmningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372603 Skulle tro att det har med politik att göra. Ännu en anledning att klanka ner på skogsbruket...

   TS
Avatar Fallback

Re: Barrskog spär på den globala uppvärmningen

Bosse1  
#372608 Jaha nu fattar jag!! :oops:
Det är träd som barrar och kor som pruttar,det är det som är miljöproblemen.
Läste det i bondefackets tidning...

Användarvisningsbild

Re: Barrskog spär på den globala uppvärmningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372610 Exakt. Avveckla lantbruket och omvandla alla skogar till reservat, så försvinner all miljöförstöring och klimathotet i samma sekund... not!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barrskog spär på den globala uppvärmningen

Seb macahan  
#372613 (-| (-| (-| (-| (-|
Ja det vore ju hemskt om man fokuserade på något som drabbar den stora massan typ Thailand resor, över konsumtion ny elektronik stup i kvarten och andra "miljö vänliga" alternativ.
Trött känner man sig inför dagens syn på det som är vårt liv, leverne och rötter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).