Skogsröjning

Stihl röjsåg - fråga

12 inlägg 8138 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl röjsåg - fråga

alias  
#372554 Hej!

Har kört Husqvarnas röjsågar så länge jag kan minnas (ja, någon Jonsered RS44 har väl också slunkit med).
Nu köpte farsgubben en Stihlröjsåg i somras (om den kan ha hetat FS460? - den mindre av Stihls proffsröjsågar i alla fall).

Själva sågen är rätt gott klipp i motormässigt men jag blir inte riktigt vän med den på grund av den stora klumpen som sitter på klingaxeln mellan brickan med splinsen som låser mot axeln och låsmuttern (på klumpen står det "Mutter Lösen" och "Nut Loosen" för att förtydliga vilken del jag menar). Denna klump bygger ca 27-28 mm höjd, vilket jag tycker stjäl effektiv kapdiameter när man vinklar klingan.

Husqvarnas sågar har ju ingen liknande del utan endast en bricka med splines som greppar i klingaxelns splines (denna bygger ju inte mer än några mm i ytterkant och kanske 5-7 mm mitt under låsmuttern).

Ni som kör Stihls röjsågar har ni kvar denna klump (i så fall snälla kan någon berätta varför den är nödvändig att ha kvar)?

MVH
Alias



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl röjsåg - fråga

hfab  
#372555 Ta bort den!
Tror att det är tyskarnas försök att förebygga stensågning eller att man sågar i marken. Det första som ryker på nya sågar jag köper är just den "klumpen"

Användarvisningsbild

Re: Stihl röjsåg - fråga

Äboda  
#372556 När jag köpte min låg "klumpen" nerpackad i tillbehörspåsen och där har den fått stanna. Har inte förstått meningen med den riktigt. Någon som är klokare än jag kanske kan förklara. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl röjsåg - fråga

SHR  
#372557 Haha ta bort! Märkte det jag med när jag kört både med och utan "kopp" några dagar under förra veckan. Tyckte också den påverkade mina kap.

Avatar Fallback

Re: Stihl röjsåg - fråga

Nonkan  
#372558 Finns till Husqvarna med. Vi rekommenderar dem när man kör gräsklinga nära marken, men monterar dem inte när det är sågklinga.

Skonar muttern och axeln om man ligger och slipar mot marken. Grundtanken är väl att stödkoppen är billigare än axeln (ny vinkepväxel).

Avatar Fallback

Re: Stihl röjsåg - fråga

alias  
#372560 Strålande! :grin:

Då får det bli modifiering av sågen till helgen, så man slipper släpa på det eländet till klump mer...

Tack för era svar!

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl röjsåg - fråga

alias  
#372562
Nonkan skrev:Finns till Husqvarna med. Vi rekommenderar dem när man kör gräsklinga nära marken, men monterar dem inte när det är sågklinga.

Skonar muttern och axeln om man ligger och slipar mot marken. Grundtanken är väl att stödkoppen är billigare än axeln (ny vinkepväxel).


Jag vet inte om jag är så övertygad om att det är stödkoppen som kommer att avgöra huruvida huvuddelen av de sågar som säljs kommer att behöva byte av vinkelväxeln.

Första helgen på förra årets älgjakt satt jag i ett torn där en större röjfirmas polska/baltiska skogsröjare höll på och röja planteringen framför passlinjen. Där var det fullvarv på sågen från att man dragit igång sågen och till nästa takning (med undantag för en röjjare vars såg jag tror skar för den lät jättekonstigt bara 10 minuter efter att han tankat, sen tystnade den helt och röjjaren hakade av sig sågen, kastade den i backen för att sen lomma iväg med den över axeln mot bilen - jag behöver kanske inte säga att jag inte fick se någon älg eller höra något hundarbete under denna såt, men jag fick ändå rätt mycket underhållning av annat slag).

Ansättningen av klingan mot stammen påminde mer om ett horisontellt riktat yxhugg (vet inte om tanken var att såga av träden med klingan eller att knäcka det med vinkelväxeln eller riggröret? :wink: ) än an normal ansättning av klingan.
Denna omild fysiska behandling samt att de aldrig verkade låta sågen gå ner på lägre varv måste slita ont på vinkelväxlarna.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl röjsåg - fråga

T Landström  
#372689 Sitter en stödkopp på våran RS 45 tror den är lite mindre i diameter än brickan som håller klingan... Tycker dock inte den påverkar snittet så mycket...

Användarvisningsbild

Stödkopp

traktorz  
#372790 Köpte några olika mindre stödkoppar från skogsverktyg.se
Ger ett visst skydd åt den vänstergängade muttern.

Användarvisningsbild

Re: Stihl röjsåg - fråga

JensSkoog  
#372909 Körer utan på FS 480 med klinga. Stödkoppen behovs bara inte i röjning. Men med FS460 och kratkniv behövs den eftersom jag ofta jobbar nära marken, och utan stödkoppen kan man snabbt ödelägga muttern om det finns sten.

Avatar Fallback

Re: Stihl röjsåg - fråga

jannee  
#372953 Jeans, den däringa muttern ska man ändå byta då och då , vilket många slarvar med. :mrgreen:
Plockade bort den koppen vid första klingbytet - RS 51 var utrustad med en sådan, dock inte 555 an.

Användarvisningsbild

Re: Stihl röjsåg - fråga

JensSkoog  
#373076
jannee skrev:Jeans, den däringa muttern ska man ändå byta då och då , vilket många slarvar med. :mrgreen:
Plockade bort den koppen vid första klingbytet - RS 51 var utrustad med en sådan, dock inte 555 an.

Ja, med röjsågsblad är den bara i vägen, och har ingen funktion, enligt mig, men med kratkniv har
den varit bra att ha. Skedde mig ett par gånger med min gamla Jonsered at muttern sprack och
gjorde hack i skruven, som jag fick dra över med gängsnitt innan jag fick på ny mutter, men den
körde jag mycket i rena stenröserna. :mrgreen:

Jag har alltid en mutter eller två i lådan, och bytar när det behovs. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).