Friluftsliv, Naturturism

Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

80 inlägg 34595 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

jannee  
#372292 Tjock plånbok till väldigt tjock. Norge är skamlöst dyrt, förstår mycket väl att norrmännen och kvinnorna semestrar i Sverige. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Palakangas  
#372293 Om du åker tåg mellan Oslo och Bergen kan kliva av vid Myrdal och åka Flåmsbana. Åkte den för några år sedan när vi var på en kryssning i Norges fjordar. Mycket vackert och intressant. https://www.visitflam.com/se-og-gjore1/se/flamsbana/.

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Vardon  
#372304
jannee skrev:Tjock plånbok till väldigt tjock. Norge är skamlöst dyrt, förstår mycket väl att norrmännen och kvinnorna semestrar i Sverige. :grin:


Dock är det ju lite trevligare nu när 1 NOK ~ 1 SEK gentemot tidigare när det var 1,25 - det gör en del. Så en billig pizza kostar väl nu bara 150 spänn, mot för tidigare 190 :)

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Göt  
#372323 jag håller med m att det är onödig att ha bråttom det finns mycket att se vart du än är. Förr kunde man hyra hytter efter vägen och övernatta i vet inte hur det är med det nuförtiden. Dyrt ja det är det kanske men man får mycket att se på för pengarna.

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372442 Det finnes like mye å se i Nord Norge, men ikke så mange reiser dit. Blir lett mye turister på de kjente plassene Flåm, Prekestolen, Galdhøpiggen, Besseggen osv. Om man vil se flere steder med litt avstand imellom har flyselskapet Widerøe en norge rundt billett. Dom fleste hoteller har også ok sommer priser, man kan leie hytter eller hvorfor ikke ta med telt. Ellers drar jo en del til Nordkapp, men det er en drøy tur i bil, dom fleste er der i tåke desverre.

Lenke her: http://www.wideroe.no/flybilletter/norgerundtbilletten?gclid=CLTizOrn7coCFYcucgods90Ayw finnes også en del info om noen steder basert på tema.

Noen andre lenker:

Nordkapp http://www.nordkapp.no/no/

http://www.dagbladet.no/2015/01/10/tema/reise/norgesferie/aktivitetsferie/museer/37015454/

http://www.visitnorway.no/reisemal/nord-norge/lofoten/ Lofoten er meget se verdt, om man i tillegg får bra vær er det blant de beste. Men været kan desverre ikke garanteres :smile:

visitnorway har mye info om ferie i norge http://www.visitnorway.no/

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Elfving  
#372453 Med MC tycker jag att duskall åka någon sträcka med Hurtigruten och få dig en övernattning på köpet (www.hurtigruten.no).
Vissa vyer i deras reklambilder ser fantastiska ut!

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

stegmaster  
#372465
traktorz skrev:Åk till södra Norge och besök Preikestolen!

Har du varit där själv?? Er ju inte så jättelangt bort från mig.
Innerst i fjorden(Lysebotn), finns even där fina MC väger och höga utsiktspunkter.
Där har jag varit mange gånger med både MC och bil på dagstur, då det er bara ca 1,5t körning dit för mig.

Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Amatörhuggare 62  
#372469 1981 var jag och vandrade i Jotunheimen. det var grant men brant. Och vissa områden mycket sten.
man fick hålla tungan rätt i mun. Så man inte slog ikull, man fick läsa av, vilka stenar som låg still
och vilka som rörde sig. Var även uppe på Glittertind, det var då 2468 meter över havet. Vet ej höjden idag.
Gick på en snödriva längst upp. var 1700 meter rakt ner på andra sidan, innan första avsatsen. Otäckt faktiskt.

1986 var Syster och Jag och bilade i Norge, vi körde in vid Charlottenberg, körde till Trollstigen, körde den uppför det kommer jag ihåg. Hade en Saab 900. Som ville bli varm. Fantastisk utsikt var det. Sedan vet i sjutton hur vi körde men kom till Åndalsnäs vid kusten. Var mycket tunnlar, och någon färja. Sedan därifrån på krokiga vägar, så vi kom in i Sverige igen vid Idre.
Har tittat på diabilder nyss, och vilken natur. Försökte scanna in dom . Men det gick inte alls i Brothern.
Men du blir inte besviken, att besöka Norge.

Mvh Amatörhuggare 62

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

molnia  
#372501 oj vad många förslag jag har fått, och även inbjudan till jens, inte illa. :lol: Tack allihopa :grin:
får ta mig tiden senare och kolla alla förslag, bara ortsnamn säger mig inte så mkt . :smile:
färjan från Strömstad som Jens tipsade om lät riktigt intressant. sparar en del resande.
Jag har även möjlighet att övernatta hos ingift släkt i norra Värmland. Så om man börjar med färjan i Strömstad och kör "medsols" och vänder mot Värmland och sedan hemåt.. får se hur det blir med detta.
Hurtigrutten var ju ett intressant sätt att se natur men ändå vila rumpan då jag bara har en "svullen moped" (Yamaha xt600) så stoppningen är inte optimerad för långfärder. dock var det inte billigt längre fram på sommaren..
Senast redigerad av molnia tor 11 feb 2016, 10:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

JensSkoog  
#372508 Hurtigruten har blivit vansinnigt dyr dom sensta åren - man bör ha tjock plånbok
med Amerikanska dollar där :lol:
Holler inte med norska eller svenska "kungsdollar" :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

brassel  
#372602 Nordnorge mm är fint med!
Ta tex Silvervägen från Skellefteå ut på Tromsö sedan är de bara och tuffa på mot Kirkenäs; hemvägen kan ju Ivalo mm ses :)

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

StihlMannen  
#372604 Hej, besök Norges äldsta by Tönsberg dryga timmen söder om Oslo!
Där byggs träbåtar oldstyle och en glass på den långa bryggan är ett måste!
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

traktorz  
#372781
stegmaster skrev:
traktorz skrev:Åk till södra Norge och besök Preikestolen!

Har du varit där själv?? Er ju inte så jättelangt bort från mig.
Innerst i fjorden(Lysebotn), finns even där fina MC väger och höga utsiktspunkter.
Där har jag varit mange gånger med både MC och bil på dagstur, då det er bara ca 1,5t körning dit för mig.

Bild


Bild

Fina bilder, man får svindel!
Jo, jag har varit uppe på Preikestolen!
Jag bilade med husvagn ner till Lysefjord för knappt 20 år sedan. Fantastiska vägar och vyer. Skaffade MC senare, och visst skulle jag vilja köra de fina MC-vägar ni har.

P.S:
Ytterligare ett Norge-tips, men litet längre norrut. Min första fjällvandring i Norge var i Trollheimen, minns att vandringen över Trollhetta var påkännande med vår tunga packning, vi hade tält och mat för 1.5 vecka. Sen har vi lärt oss att minska packningen och istället nyttja de fina hytterna.

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Göt  
#372800 kom ihåg att se över bromsarna innan du åker....nedförsbackarna är långa, otroligt långa, så ta det lugnt när det börjar luta utför :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Jeep  
#373123 Sommaren 2014 gjorde jag och frugan en tur i Norge med Jeep Wrangler och ett litet släp med ett "taktält" på. Var kanonkul och vi kommer nog att göra en liknande resa i sommar.
Vi körde till Oppdal och väg 70 mot Kristiansund och Atlanterhavsveien. Sedan vidare på väg 64 mot Åndalsnäs och väg 63 via Trollstigen mot Geiranger.
Därifrån blev det väg 64 - väg 15 och sedan väg 258 (Gamle Strynefjellsveg) Stryn Sommerski som ansluter mot väg 15 och vidare söderut mot Lillehammer och hemåt.
Ruskigt mycket sevärt efter denna rutt, kan verkligen rekommenderas, vi körde alla nätter på väldigt natursköna små campingar (glöm de stora fina/välordnade). Mat och kaffe tillagades efter vägen på gasolkök och avnjöts med storslagen natur som bakgrund.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).