Öppna kategorin

Gamla golvplank - vad använda virket till?

10 inlägg 8172 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gamla golvplank - vad använda virket till?

Elfving  
#372349 Har några travar med återvunna golvplank (handbilad baksida, sammanfogade med lös fjäder och trätappar). Det jag har kvar var svårt att finna nya ägare till på grund av konstig rumsform och delvis förstörda golv. Detta ligger under tak i dag och stjäl plats. Dimensionen är omkring 3"*9". Jag har roat mig med att klyva fram en bit regelvirke ur detta och träkvaliteten är fullständigt strålande jämfört med modernt regelvirke:

1455109112_45x70_regel.jpg
1455109043_img_20160210_132318.jpg


Vid sidan av att låta detta fortsätta som golv (har inte behov av dem själv samtidigt som de är "udda" bitar från flera golv) så skulle jag vilja finna nåt passande att använda detta till! Det går ju alltid att klyva fram regeldimensioner att bygga med, men detta är nästan för fint för sådant! Finns det avsättning för fint snickarvirke i gran tro eller får man skänka bort det? Borde jag elda pannan med detta i stället för att tro att det är speciellt bra?

Kom med kreativa förslag, hur gör ni med "spara-högarna" som stjäl lagringsutrymme alldeles för länge?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gamla golvplank - vad använda virket till?

rokon  
#372350 Hur gammalt? Om ca 100 år gammalt eller så kan vara "guld värt" för tillverkare av stränginstrument fioler och sådant

Avatar Fallback

Re: Gamla golvplank - vad använda virket till?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372396 Hur många m2 är det?

Avatar Fallback

Re: Gamla golvplank - vad använda virket till?

mooos73  
#372406 I börja av 90-talet renoverade vi en gammal Hälsingegård, dom golv vi inte sparade sålde vi och det var huggsexa om dem. Prova annonsera ut dem och sätt ett högt pris på dem!

Avatar Fallback

Re: Gamla golvplank - vad använda virket till?

Elfving  
#372443 Huset byggdes 1898 så virket är snart 120 år.
Hur får man tag i köpare som tillverkar dessa musikinstrument tro?

De kvadratmeter som utgjorde kompletta golv är redan sålda. Återstoden är golv där halva golvet förstörts av fukt och därför finns tex bara 2m *5,5 m fräscha golvplank från samma rum. Visst går det att använda även detta till golv i renoveringsarbete men jag hade inte tålamod att vänta in köpare.
Total mängd där det ligger är nog 5-6 kubikmeter travade plank i olika längd.

Bra förslag som kommit!

   TS
Avatar Fallback

Re: Gamla golvplank - vad använda virket till?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372459 Var finns du i landet?

Användarvisningsbild

Re: Gamla golvplank - vad använda virket till?

rokon  
#372478
Elfving skrev:Huset byggdes 1898 så virket är snart 120 år.
Hur får man tag i köpare som tillverkar dessa musikinstrument tro?

De kvadratmeter som utgjorde kompletta golv är redan sålda. Återstoden är golv där halva golvet förstörts av fukt och därför finns tex bara 2m *5,5 m fräscha golvplank från samma rum. Visst går det att använda även detta till golv i renoveringsarbete men jag hade inte tålamod att vänta in köpare.
Total mängd där det ligger är nog 5-6 kubikmeter travade plank i olika längd.

Bra förslag som kommit!

Först, virket till ämnena skall vara motsvarande kvartersågade, så genomsågade breda plank/brädor ur centrum kan användas på var sida om innersta kärnan.

För försäljning;
Ett tips är att du gör detta etappvis utan fokus på försäljning av hela partiet i första steget.
1) kontakta 3 duktiga instrumentmakare för stråkinstrument informera dig av dem lämna provämnen till dem, se deras råd som betalningen för provämnena.
2) Lyssna på deras synpunkter och omdöme om materialet efter de har tillverkat instrumenten, är de då intresserade att köpa mera, så kan du sälja lite till dem, men de köper inte så mycket.
3) Du är nu mer insatt i din vara och kan vända dig till en grossist för virke till instrumentbyggare och nu vet du mer om dess kvalité och värde varefter du kan sälja hela partiet till en eller flera grossister.

Avatar Fallback

Re: Gamla golvplank - vad använda virket till?

Elfving  
#372513
rokon skrev:Först, virket till ämnena skall vara motsvarande kvartersågade, så genomsågade breda plank/brädor ur centrum kan användas på var sida om innersta kärnan.

För försäljning;
Ett tips är att du gör detta etappvis utan fokus på försäljning av hela partiet i första steget.
1) kontakta 3 duktiga instrumentmakare för stråkinstrument informera dig av dem lämna provämnen till dem, se deras råd som betalningen för provämnena.
2) Lyssna på deras synpunkter och omdöme om materialet efter de har tillverkat instrumenten, är de då intresserade att köpa mera, så kan du sälja lite till dem, men de köper inte så mycket.
3) Du är nu mer insatt i din vara och kan vända dig till en grossist för virke till instrumentbyggare och nu vet du mer om dess kvalité och värde varefter du kan sälja hela partiet till en eller flera grossister.


Vet att det finns nån kille här på orten som bygger gitarrer, borde kanske kontakta honom. Har ingen aning om detta är rätt träslag för den typen av instrument. Inser att det blir en rackarns massa gitarrer av min plankhög, kommer nog som du säger att ta ett tag att få iväg detta parti.

Plankorna finns i västernorrland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gamla golvplank - vad använda virket till?

rokon  
#372529 Jag hörde detta om gammalt granvirke på 70 talet från en insatt musiker minns att han sade att det var bra om det legat i 100 år.

Användarvisningsbild

Re: Gamla golvplank - vad använda virket till?

rokon  
#372538 Hm Elfving, minna minnen börjar bli lika ålderstigna som dina golvbrädor snart. :???: Men gammal lagrad gran är rätt, ger bättre ljud.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).