80-90 skrev:Rullarna sitter fint !! Men däcken slirar mot marken .. Men får bra fäste å börjar skuva på med några stockar på .. Men hade Weimer haft nav motor så hade jag nog tänkt till !! Hade varit fint med kedjor på !!!
stegmaster skrev:Morgan Nordin skrev:Lite saker...
Är det navmotor med frikopplingsknapp(ar) i navcentrum är det i regel en Auburn hjulväxel. Motorn i detta fall är en orbit och sitter påskruvad på växeln. hydraulmotorn bör ha en "declutchfunktion" som frikopplar motorn om vagnen blir dragen av traktorn men detta räcker inte till som frikoppling på väg = behovet av mekanisk frikoppling.
De egentliga navmotorerna - i regel Black Bruin - är tyvärr väldigt dyra men har som sagt fördelen att man kan ha kedjor på både drivna och bromsade hjul vilket efterfrågas i flera länder.
MVH
Morgan, K.T.S Maskiner
Tack Morgan, detta var upplysandet.
Då måste det vara Aubrun Igland ochså kör med.
Detta med at man får frikoppla växel manuelt i navet var jag inte medveten om, så detta skulle då inte passa mig, som nästan alltid får köra på väg med all skotning.
Och precis som du säger, så sa min bekant att man kunna köra lite fortare, men ingen transporthastighet.
Dock kör han med kedjor på både drivhjulen och bromshjulen, så fattadet inte riktig hur du menar??
Tolkar dig som du menar att man måste ha BB motorer för att köra med kedjor???
Frågadet ochså om han kunne flytta hela eqvipasjen lite fram/tilbaka med endast vagndriften, och det gick om han inte hadde fullt lass på vagnen. (med fullt lass orkadet den inte)
JohannesG skrev:Seb macahan skrev:Jag har Robson drift på min vagn. Vad som slirar först beror på underlag och om det är is o snö, men generellt slirar nog drivrullarna före hjulen. Den stora skillnaden är att man får 4drivande hjul med Robson till ett lägre pris. En del navdrivna vagnar driver bara på ena hjulet. Givetvis är 4wd navdrift o föredra men kostar ju en hel del extra. Jag tror nog jag hellre har 4wd Robson än 2wd navdrift, men vi har ju sällan mycket snö och har bra bärighet i marken för det mesta så band o kedjor är inget jag behöver.
Kan du flytta ditt ekipage bara genom att använda vagnsdriften? tom? halvlass? Fullast?
Allt gott: Johannes G
JohannesG skrev:Är det någon som har erfarenhet av att kört båda och kan jämföra?
Vad tror ni om Mowis val att frångå navdrift? Är det ett stort steg bakåt eller är det bara en mer prisvärd lösning med snarlik prestanda?
Kolla på denna videon: hade detta gått lika bra med rulldrift?
Allt gott: Johannes G
rokon skrev:Hej Morgan, jag undrar blir det en bra "motorbroms" med navmotor så man kan hoppa över broms på vagnen för skogskörning?