Traktorer och processorer

Hydraultrycket "fladdrar" från min BM 2254

6 inlägg 4033 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraultrycket "fladdrar" från min BM 2254

Remomannen  
#372212 Hej!

Är inte helt nöjd med trycket från min Volvo BM 2254. Jag har den till en Patu 525 huggarvagn och jag tycker att den inte orkar lyfta så mycket som den borde. Griparmen kan även i bland fastna i vissa lägen och det känns som det blir glapp i spakarna ibland.

Jag testade trycket från traktorn och på halvgas så gick den snabbt upp i 160 bar där den låg fint. När jag sen ökade gaspådraget upp mot 3/4 - full gas, så fladdrar/slår tryckmätaren mellan 160 och upp mot175 varv.

Någon som kan hjälpa mig på traven med vad som kan vara fel?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydraultrycket "fladdrar" från min BM 2254

andreaswehtje  
#372259 Hur mäter man/du hydraultrycket?

Avatar Fallback

Re: Hydraultrycket "fladdrar" från min BM 2254

Remomannen  
#372325 Jag mäter med en manometer som jag satte i traktorns utflöde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraultrycket "fladdrar" från min BM 2254

Botvig  
#372335 Troligtvis är det tryckbegränsningsventilen som "spelar" när du ökar varvet och får ett större flöde.
Vet ej var denna sitter på BM 2254. Det kan hjälpa att byta fjäder och rengöra.

Avatar Fallback

Re: Hydraultrycket "fladdrar" från min BM 2254

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372587 Har du satt manometern i en snabbkoppling utan att det är ngt flöde i den så är det en hysterisk överströmmare som fladdrar (helt normalt). Koppla in din manometer på en t-koppling på tryckledningen så ser du vad som händer när du kör istället!

Morgan

Avatar Fallback

Re: Hydraultrycket "fladdrar" från min BM 2254

rikard_e  
#372623 Precis som Morgan säger. Den löser ut när den får för högt tryck. På ventilpaketets högra gavel (sett ifrån färdriktning) så har du en plugg eller testnippel. Mät där så får du korrekta värdet. Är hydraulsystemet i bra skick annars? Ingen gammal olja med vatten i och bra filter?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).