Friluftsliv, Naturturism

Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

80 inlägg 34606 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

molnia  
#372234 Jag har insett att grannlandet Norge har en natur som på många sätt skiljer sig från den svenska.
Har därför funderat lite kring en semester i Norge. Jag har mest tid för en sån resa i sommar.
Jag har ännu inte bestämt vilken typ av fordon jag använder, har en mc utöver bilen.Har ca 60 mil till bara Oslo. Vilket gör att jag drar mig lite för att åka allt för långt norrut i Norge. (både Norge och Sverige är väldigt avlångt..)
Jag såg även ett filmklipp då en engelsktalande reporter reste i Norge och åkte tåg längs med fjordar och i tunnlar i berget, men är inte säker på att jag kan hitta det igen. Kanske skulle man ta tåget en sträcka..?
Så kära landsgrannar och även andra som har tips på vad som är sevärt och vilka sträckor som är bra.
ös på med förslag.. :mrgreen:
mc och Trollstigen är väl en klassiker..?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Erre  
#372235 Trollstigen på mc! :YMDAYDREAM: :YMDAYDREAM: :YMDAYDREAM:
Det vore något.

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Göt  
#372240 Elverums skogsbruksmuseum....Gjövik och ut till Hardangerfjorden var en fin resa

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Torbjörn Johnsen  
#372241 Ta tåget med Bergensbanen från Oslo till Bergen. Över Hardangervidda. Det går att stanna på flera ställen uppe på fjället, t ex i Finse. Därifrån (tror jag) går en annan liten brant men vacker järnväg norrut ner i en annan fjord. Fantastiskt vackert landskap med fjäll, fjordar och vattenfall. Enda problemet med Norge är att det är dyrt som skam fast nu är väl valutakursen lite bättre?
Ett tips: Läs Guillous "Brobyggarna" innan du åker. Den ger en bra bild av vilken utmaning det var att få fram järnvägen över fjäll och fjordar i början av 1900-talet.
Det enda med en sån här trip är väl att det inte finns så mycket skog att se på men det har vi ju desto mer av här hemma :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Göt  
#372243 Eller åk runt Oslofjorden är också fint, fast inte så brant

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

tallen100  
#372244 Åk och träffa Jens :smile:

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

eqlazer  
#372245 Något som är högaktuellt med tanke på TV-serien som sänds nu så är Rjukan ett resmål.
15 år sedan eller nått familjen var där på kortsemester. Åkte runt Hardangervidda via Eidfjord. En del tunnlar vill jag allt minnas att man behövde passera.
Kraftstationen Vemork (Rjukan) hade också ett museum, stora generatorer och tungvattenanläggning.

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372250 Trollstigen, Aurland, Geiranger "dit och från bägge håll med Örnsvängen", Eidfjord och ett besök på den högt belägna gården Kjeåsen, den långa tunneln (över 2 mil lång) intill Flåmsbanan (vacker tåg tur), branta kurviga vägen upp till hotellet i Stalheim, grusvägar till Galdöpiggen och Glittertind med glaciär, vägen förbi Djupvasshytta med höga snövallar, gamla vägen över berget till Stryn ( glaciärskidåkning), Rjukan med besök i fabriken som gjorde tungt vatten som Tyskland ville ha under andra världskriget, vägen till Rjukan som kommer söder från över berget. Tja, det finns mer att ser och uppleva! Atlanthavsvei är fin men lite överreklamerad tycker jag.
Åk gärna mc men ha i åtanke att det tar längre tid att komma "fram" då man kör långsamt och tittar mycket men även stannar och fotar.

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372256 Glömde Hardangerbron...

Avatar Fallback

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Ferguson system  
#372257 Her er noen forslag på diverse treff og arrangement:

Veterandager på Magnor (ikke langt unna Charlottenberg) 25 og 26 juni. Utstilling og kjøring med det meste som har motor. Traktorer, skogsmaskiner, flymotorer, gamle lastebiler, amcar.

Amcar cruising i Lillestrøm 4. juli. Sies å være den største cruisinga med amcar utenfor USA.

Gamle-Hvamsdager 21.08.16. Gamle Hvam er en storgård med røtter i fra vikingtid. De eldste byggningene stammer i fra 1600 tallet. Forskjellige aktiviteter for barn og voksne med blant annet dans, utstilling av traktorer, stasjonærmotor, sagbruk med dampdrift, landbruks og krigshistorie.

Tertitten (Kjøring i helger): Smalsporet damptogbane som går ut i fra Sørumsand. Holdes årlig en dag med gråtasstema (dato ikke bestemt).

Lensemuseet på Fetsund.

Teknisk museum i Oslo.

Ellers, så er det mange gamle festningsverk i akershus, østfold og hedmark som er verdt en titt.

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

JensSkoog  
#372265
tallen100 skrev:Åk och träffa Jens :smile:

Det var en god ide. Hjärtligt välkommen :lol:

Ser att du har fått många goda tips. Det enda jag vill säga, förutom att jag bjuder på kaffe och dopp om du kommer den här vägen, är att du inte får planerar med att få med allt i en gång. Tänk heller bitvis: ex. södra delen, från Oslofjorden till Bergen, en väg bort, en annan tilbaka. Tar tid att köra här, eftersom det är stor variation i vägstandard, och om sommaren kan det vara många på vägen.
Från Småland kommer du snabbast in i Norge om du tar färjan från Strömstad, och senn är det snabbt til södra kusten eller in i hjärtat av Telemark.

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Vardon  
#372266 Jag skulle säga Jotunheimen området.

Storslagna berg, glaciäerer och fina vandringsstråk.

tycker man om att gå i sten kan man gå över glaciär och upp på Galdhöpiggens topp. Storslagen natur längs med vägarna och många filmer utspelar sig där.

Filmtips för att ladda:
Trolljägaren - Fantastisk film som förklarar det man alltid trott var kraftledningar är stängsel för troll.
Fritt Vilt 1, 2, 3 - Norsk skräckfilm och första gången jag insett att jag sovit på ett ställe där det spelats in skräckfilm.
(http://www.juvasshytta.no/)
Flykåpa Grand Prix kan man passa på och se när man ändå åker igenom Flykåpa.

Är du i område så begå inte landsförräderiet som jag gjorde (körde inte på Petter Northug på rullskidor)

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

traktorz  
#372288 Åk till södra Norge och besök Preikestolen!

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

JensSkoog  
#372289
Vardon skrev:Är du i område så begå inte landsförräderiet som jag gjorde (körde inte på Petter Northug på rullskidor)

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Vill utforska grannlandet Norge, ge mig restips

Vardon  
#372291
JensSkoog skrev:
Vardon skrev:Är du i område så begå inte landsförräderiet som jag gjorde (körde inte på Petter Northug på rullskidor)

:D :D :D


Det var efter hans rattfylla så glorian hans var på sne ialla fall.

Tips om du åker bil i Norge: Det tar tid... mycket tid. Väldigt naturvackra vägar och annat men jag tycker man gör halva sträckan per dag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).