Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hur ser framtidens skogsbruk ut

17 inlägg 9596 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

JensSkoog  
#372237
husqvarna_med_sthil skrev:Jag har även hittat gammal skog i anslutning till dessa "småhyggen" och där finns lite väl mycket död skog kan jag tycka och är orolig att skogen står och dör men att ta en skördare blir bara tok när det är nån fläck här och där och sedan ungskog emellan... Sedan har jag nu tillgång till ett område (ny väg) med lite grövre skog, vattendrag osv där det inte är rört sedan gud vette när nån var där sist. Där ska jag hugga manuellt så mycket jag bara orkar nästa säsong och minst ta undan lite och släppa upp lövsly runt vattendragen. Dessutom har jag ett skapligt gäng frötall som ska ner innan jag kan påbörja en del röjning så nog finns det att göra, ska lägga upp en plan för mig själv hur jag ska gå fram med en vettig tidsplan (har ju en förmåga att bli för tajt jämt).

Har haft en svag länk i skotningen tidigare men det problemet är ju löst så nu har jag inga problem att hålla undan virket jag hugger.


Gott att du finner arbete ochså framöver. :grin:
Satt och läste från start på tråden och tänkte: "Men vad ska en som gillar jobba i skogen göra om han har röjt färdigt och kan gå promenad i växande pelarsal - putsa sågarna ?" :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

husqvarna_med_sthil  
#372280 Putsa sågar är nog inte dumt men det blir nog inte mera än nödvändig service =)) Min morfar sa till mig när jag var 17 år och var med honom i skogen i början av skiftet " du kan hugga så mycket du vill, börja i den ena änden och hugg så mycket du orkar men du blir aldrig klar" Ska erkänna att jag inte riktigt greppade vad han egentligen menade då men nu förstår jag :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).