Skotare

Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

14 inlägg 13884 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

Oscar Waara  
#372170 Hej vad finns det för för och nackdelar med timberjack/John deere 810? Alla svar uppskattas!



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

skogsjan695xl  
#372189 Kranen på fel ställe.
Annars smidig maskin.

Användarvisningsbild

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

Oscar Waara  
#372207 Är detta ett stort problem eller nåt man kan vänja sig vid?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

skogsjan695xl  
#372209
Oscar Waara skrev:Är detta ett stort problem eller nåt man kan vänja sig vid?


Klart en vanesak. Körde 810d ett år och klart man blev van det.
Gungar lite mer mest och omständigt att sätta fast kran framför traktorn. Tar väll inte så lång tid det iof men vill man spara tid så vill man.
Ska du köra på egen skog så är det en perfekt maskin.

Avatar Fallback

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

bgl  
#372218 Troligen 23 år sen jag körde en 810. Det var en prototyp och jag blev tillfrågad att provsitta hytten som kommit från Finland till Filipstad. Jag lyckades ta mig ur den och har aldrig mer provat!
Skämt åsido, kan ge några kommentarer om 22,5-däcksmaskiner generellt.
Dom är inte lätta att hitta och köpa. Liten andel av nyförsäljningen av skotare, men stor del av begagnatefterfrågan. Lastkorgen är dimensionerad för gallringsvirke så all körning med grövre virke medför automatiskt risk för överlast. Körs ibland i spår efter storskotare med större frigångshöjd och bredare spårvidd vilket ger stora påfrestningar på underrede och lådor. De bättre begagnatexemplaren säljs ofta under hand och kommer då aldrig ut på marknaden. De flesta maskinerna på marknaden verkar finnas på kontinenten där de gått med grovt tungt lövtimmer och ibland långa skotningsavstånd och då körda på högväxel även med last.
Sist, om man hittar en maskin och köper den får man automatiskt många "nya vänner"!
Köper du en storskotare är det få som ber om hjälp, men med en mindre kommer många "erbjudanden" om
diverse småjobb du helst vill komma ifrån!

Användarvisningsbild

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

Oscar Waara  
#372236 Tack för ditt svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

SkotareEmil  
#372846 Timberjack bättre företag, snyggare design och nostalgiskt. :grin:
(Inget seriöst svar, men tyckte ändå att det skulle skrivas) :lol:

Avatar Fallback

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

rikard_e  
#372852 Skit i att köpa 810A, många barnsjukdomar på den. Timberjack 810 och jd 810B är bättre alternativ.

810D med svänghytt ska tydligen inte vara superb heller, framdelen blev tydligen lite för tung med snurrhytt

Avatar Fallback

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

alias  
#372945
rikard_e skrev:Skit i att köpa 810A, många barnsjukdomar på den. Timberjack 810 och jd 810B är bättre alternativ.

810D med svänghytt ska tydligen inte vara superb heller, framdelen blev tydligen lite för tung med snurrhytt


Har också hört lite negativt om 810A, bl.a. att hjulaxlarna skulle vara lite klent konstruerade - har dock inte kollat de tekniska specarna för att utröna om det stämmer vid jämförelse mot de andra modellerna.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

han  
#380810 Hej!
Köpte en Timberjack 810 B mod. 2000 i finland med kom endast finsk instruktionsbok . Nån som vet var man kan hitta en svenskspråkig ? :?:

Avatar Fallback

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

Palakangas  
#380860
han skrev:Hej!
Köpte en Timberjack 810 B mod. 2000 i finland med kom endast finsk instruktionsbok . Nån som vet var man kan hitta en svenskspråkig ? :?:

Jag ska rota i gömmorna, tror jag har en.

Användarvisningsbild

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

han  
#380880 Låter bra hoppas du hittar den :smile: :smile: !

Avatar Fallback

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

torpöbo  
#381083 Körde 810 b ett tag, hatade skakningarna som kranen medför. Inte för inte som de kallas för runkbås. Föredrar kranen på vagnen alla dagar i veckan, skulle det någon gång bli aktuellt med en 810:a skulle det vara en C eller D maskin med midjelås.
Det är jävligt lätt att glömma att sätta kranen i flyttläge samt att man inte kan väga mot lasset då det lutar med kranen på traktorn.

Kranen på vagnen alla dagar i veckan för min del o det där med att en skotare spårar är bara en myt.
Tror styrbar vagn och 6 i stället för 8 is da thit, då slipper man bekymra sig för en 200 tusen kronors reparation för de främre boggilådorna.

Användarvisningsbild

Re: Timberjack/John Deere 810 för och nackdelar?

han  
#381716
han skrev:Låter bra hoppas du hittar den :smile: :smile: !

Ingen svensk instruktionsbok ännu så är det nån annan som har så är det bara att höra av sig!
har kört 810 B ett tag nu så jag är nog nöjd med den för min del, tycker det är bra framkommlighet med den jämfört med traktor o vagn. Skakningar är inga problem när man är van att sitta i grävmaskin o skrapa i fastfrusna stenblock.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).