Sågverk (mindre)

Starta eget hyvleri

32 inlägg 21867 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

JacobCarlson  
#371576 Ja jag har ett slip och postningsrum precis jämte. Översta kortet är taget ifrån rännet över det där kompressor och lite lager finns. Jag har en skålslip som slipar mycket bra. Jag har bra kontakter på stål så har valt att inte slipa fram profiler på egen hand då jag inte anser att det är kostnadseffektivt.

Jag kommer huvudsakligen att köra småserier, som störst kanske ett par tusen meter. Visst är handtrava en del som inte är så rolig men en stor fördel är att jag kan hålla en kvalité som är svårare att hålla om man har läggare och staplare. Som liten aktör så kan jag inte (och vill inte) konkurrera med priser eller volym.

Visst hade jag kunnat bygga anläggningen på ett annat sätt men valde att bygga på detta sätt då flödet blev optimalt. Jag behöver inte flytta virket mer än nödvändigt i sidled osv. Dessutom lämnar det plats för förvaring av nedtorkad fura till lister som jag kan ha längs med väggarna. Lokalen är uppvärmd till 8-10 grader så man slipper det "råa" klimatet som blir vid lägre temperaturer. Vill inte ha högre temperatur heller då det blir för varmt att jobba i.

Angående spånet så blåses det ut i en spånficka. Där gäller självplock och det är mestadels hästtjejer som kommer och hämtar. De tar med egna soppåsar och fyller själva. Det enda jag behöver göra är att stämma av ett litet skrivblock som ligger där och skicka en faktura. 10kr ink moms för en sopsäck tar jag och det betalar i runda slängar min elkonsumtion. Visst hade jag kunnat pressa balar osv men då ska den kostnaden vägas mot intäkten. Och i mitt fall där jag i princip inte hanterar spånet mer än fläktsystemet så kan det omöjligt betala sig.

Nästa gång jag är på plats så kan jag ta lite mer bilder om det skulle vara intressant.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

Flax12  
#371592 Det är alltid intressant med bilder :D

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

Hema  
#371598 O filmer.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

JacobCarlson  
#371972 Hur går tankarna rally? Nu har du fått lite olika idéer och tips. Det är så mycket mer än att köpa en hyvel... Som sagt så får du jättegärna komma till mig på studiebesök men rekommenderar att du åker till flera olika hyvlerier, både stora och små. De som står med en logosolhyvel i ladugården har helt andra synsätt än de som står vid en 250 meters waco. Tycker det är viktigt att du skapar dig en egen uppfattning om vad du vill göra.

Här kommer lite mer bilder på min spånproduktion:

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

halvproffs  
#371978 Verkligen fint och genomtänkt!!

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

Seb macahan  
#372045 För oss hantverkare kan jag bara hylla de små hyvlerierna. I dag ska var och varannan trävaruhandel tillhör nån kedja och då försvinner mycket av specialsortimenten. Snart finns det bara 12x56mm vitlackad skit MDF.
Idag finns det både kunder och ekonomi som betalar för mindre serier och lite udda sortiment. Jag hade önskat en kontakt som hade tid och kunskap att köra små special serier med snabb uppstart och leverans. Ca 1vecka. Och ett bra bemötande.
Det finns special hyvlare i krokarna men de är lite mer special än bara sortimentet om ni förstår hur man menar :wink: . Eller ligger de otillgängligt till.
Hur får ni tag i råvaran? Eget virke eller köpa?
Jag har själv provat o hyvla lite eget virke som jag tyckte skulle passa :oops: :oops: O det gör det nog, till o tända brasan med kanske :lol: . Hyvelvirke och se vad som är bra sådant är inte helt självklart. För en sak är säker att ska man betala mer så ska kvaliteten vara riktigt bra. Lycka till ska bli spännande o följa. Själv är jag lite sugen på en hyvel för o justera sågat virke till justerat (2" till 45mm). För lite mer än hobbybruk. Tanken var att såga i eget sågverk eget virke och hyvla. Jag driver en byggfirma och tänkte lägga upp ett litet eget lager med de dimensioner och längder som är mest gångbara. Skulle man få en hjärnblödning av o göra detta i en PH260? Eller har ni några bra tips? Sågverk blir ett bandsåg med matning. Vilket vet jag ej men det lutar åt Woodmizer LT20 eller Lumber Pro HD36.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

sundelius  
#372084 Grannen har en PH 260 som han hyvlar lister och golv på, jag tycker både resultat och kapacitet är bra. Du kanske har högre krav Seb på kapaciteten men gå in på Logosols hemsida där finns bra filmer.
Själv har jag bara en solohyvel men den är faktiskt mer användbar än man kan tro :smile:

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

JacobCarlson  
#372154 Själv fattar jag inte vitsen med en logosolhyvel. Det är inte några större svårigheter att få tag på tex en 6 spindel Veinig u17 från 70 eller 80-talet för max 50 000 kr. Vet ett hyvleri i krokarna som inte fick sålt sin förrän en östgötare betalade 22 000 kr!!!!!! Visst är det lite mera jobb att få det på plats men när det väl står där så har man helt andra möjligheter.

En ny logosolhyvel 4 kuttrar kostar väl närmare 100 000kr och en 5 spindel typ 125 000kr?!?! Så varför?

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

Camwood  
#372156
Seb macahan skrev:För oss hantverkare kan jag bara hylla de små hyvlerierna. I dag ska var och varannan trävaruhandel tillhör nån kedja och då försvinner mycket av specialsortimenten. Snart finns det bara 12x56mm vitlackad skit MDF.
Idag finns det både kunder och ekonomi som betalar för mindre serier och lite udda sortiment. Jag hade önskat en kontakt som hade tid och kunskap att köra små special serier med snabb uppstart och leverans. Ca 1vecka. Och ett bra bemötande.
Det finns special hyvlare i krokarna men de är lite mer special än bara sortimentet om ni förstår hur man menar :wink: . Eller ligger de otillgängligt till.
Hur får ni tag i råvaran? Eget virke eller köpa?
Jag har själv provat o hyvla lite eget virke som jag tyckte skulle passa :oops: :oops: O det gör det nog, till o tända brasan med kanske :lol: . Hyvelvirke och se vad som är bra sådant är inte helt självklart. För en sak är säker att ska man betala mer så ska kvaliteten vara riktigt bra. Lycka till ska bli spännande o följa. Själv är jag lite sugen på en hyvel för o justera sågat virke till justerat (2" till 45mm). För lite mer än hobbybruk. Tanken var att såga i eget sågverk eget virke och hyvla. Jag driver en byggfirma och tänkte lägga upp ett litet eget lager med de dimensioner och längder som är mest gångbara. Skulle man få en hjärnblödning av o göra detta i en PH260? Eller har ni några bra tips? Sågverk blir ett bandsåg med matning. Vilket vet jag ej men det lutar åt Woodmizer LT20 eller Lumber Pro HD36.

Att ha möjlighet att skälv hyvla o förädla sitt eget virke är inte mycket som slår!!! Det ger en skön tillfredställelse. Men det är inte lätt att starta från grunden utan kunskap!! Att hyvla virke är lite knepigt om man har höga krav på mått och yta tex, Men allt går ju att lära sig, man får ge det lite tid. Jag bedriver också byggverksamhet mest inreningssnickerier osv, men jag började i andra änden då jag har jobbat med hyvleri o sågverk tills jag nu snickrar på heltid.
Men jag har en gammal 5 spinldlig hyvel och en Jonserdsklyv till specialhyvlingar i min verksamhet. Främst lister och paneler mm.
Bilderna nedan är typiska sådana som ja hyvlat som inte går att beställa hur som helst om man inte har mycket bra kontakter.
Stålen slipar jag skälv på en vanlig smärjel för hand.(vid små serier typ 30 m osv,)

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

trollingman  
#372187 sjukt fin anläggning. finns det möjlighet att få komma och titta. är själv i funderingar på att starta ett enklare hyvleri ( en dröm att få göra något så man får jobba på hemmaplan.) du verkar ha tänkt till på det mesta.
maila mig kontaktuppgifter på jan@optilean.se

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

Camwood  
#372206
JacobCarlson skrev:Själv fattar jag inte vitsen med en logosolhyvel. Det är inte några större svårigheter att få tag på tex en 6 spindel Veinig u17 från 70 eller 80-talet för max 50 000 kr. Vet ett hyvleri i krokarna som inte fick sålt sin förrän en östgötare betalade 22 000 kr!!!!!! Visst är det lite mera jobb att få det på plats men när det väl står där så har man helt andra möjligheter.

En ny logosolhyvel 4 kuttrar kostar väl närmare 100 000kr och en 5 spindel typ 125 000kr?!?! Så varför?

Jo vist är en Weinig U17 en mycket bra hyvel men det är helt andra kostnader och krav på kunskap om du ska utnyttja maskinens kapacitet till fullo. Sen kan du hyvla större dimsioner på logosols hyvlar. Därför är Logosols hyvlar populär för dom som ska hyvla i en liten skala. Matningshastigheten på en Weinig U 17 är inte högre än på logosols hyvlar med enkla verktyg om du ska hyvla kvalitet. Sen finns det en massa till nackdelar med den som tex, vikten, anslutningen för el, mm. Och ska man hyvla mycket så är inte hyveln så viktig utan kringutrustningen .
Men klart så är det underbart att hyvla på en "riktig maskin som är stabil och proppfull med tyska tekniska finesser :grin:

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

Seb macahan  
#372219
JacobCarlson skrev:Själv fattar jag inte vitsen med en logosolhyvel. Det är inte några större svårigheter att få tag på tex en 6 spindel Veinig u17 från 70 eller 80-talet för max 50 000 kr. Vet ett hyvleri i krokarna som inte fick sålt sin förrän en östgötare betalade 22 000 kr!!!!!! Visst är det lite mera jobb att få det på plats men när det väl står där så har man helt andra möjligheter.

En ny logosolhyvel 4 kuttrar kostar väl närmare 100 000kr och en 5 spindel typ 125 000kr?!?! Så varför?


Nja, Jag har absolut inte blivit såld på Logosols produkter. Men de är bra på o visa sig och verkar ha ett tänk att "lära" ut till sina kunder. Givetvis en riktigt starkt varunamn och hård marknadsföring. De flesta av oss som läser tråden vet nog vad en PH 260är medans en Veinig u17 inte säger mig ett smack. Skulle tro att det är en stor tung le pjäs som kräver en hel del utbildning innan man ger sig på några jobb. Det krävs alltid kunskap även i små maskiner. Men precis som med sågverken.
Jag såg ett cirkelsågverk till salu på blocket för 25000:- häromdagen, ett "vettigt" bandsågverk kostar 4ggr så mycket. Ändå är kapaciteten mer än dubbel i cirkelsågverket. Men de är stora, tar massor av energi, och mycket som ska servas och underhållas. Det känns liksom tingligare med en maskin som går o flytta. Sen vet jag att gjutjärn är alltid o föredra.
Min fråga om PH260 är mer (om jag får omformulera mig), Vad för hyvel bör jag leta efter för att hålla ungefär jämna steg med vad man producerar i ett Lumber Pro HD36. Nu vill jag inte kapa tråden men några tips kanske. Ska kolla hur Veinig u17 ser ut. Tack än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

Seb macahan  
#372225 Nu har jag kollat. Som jag trodde. Blir lite skrämd av storleken :???:
Men det finns ju onekligen mycket begagnat o titta på.
http://www.blocket.se/kalmar/Riktlisthy ... ?ca=22&w=3

Vi får se, hur det blir. Denna satsning blir inte förrän om några år.

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

thommep  
#461142 Hur går det för dig?
jag står också i startgroparna att gjuta platta för virkestilt, hyvelinmatare och paketläggare.
Jag kör med waco hlm5 just nu, tanken är att öka produktionen och slippa handmata den.
Nått du skulle göra om idag och du byggde nu?

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461245 Intressant tråd som kompletterar Hyvel för Hobbysågare-tråden.
Kul att se fina anläggningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).