Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

156 inlägg 72982 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Relaskop  
#372109 Oavsett er jag nøjd med robsondrift och band. Det går i stort sett att ta sig fram och terrenget kan va ganske svårt

FTG
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#372111
80-90 skrev:Rullarna sitter fint !! Men däcken slirar mot marken .. Men får bra fäste å börjar skuva på med några stockar på .. Men hade Weimer haft nav motor så hade jag nog tänkt till !! Hade varit fint med kedjor på !!!
Jag är lite nyfiken och vill gärna veta på vilket uderlag. Snö, is, lervälling, grusväg,eller asfalt?

MVH: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

80-90  
#372121 Allt utom is

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372141
stegmaster skrev:
Morgan Nordin skrev:Lite saker...

Är det navmotor med frikopplingsknapp(ar) i navcentrum är det i regel en Auburn hjulväxel. Motorn i detta fall är en orbit och sitter påskruvad på växeln. hydraulmotorn bör ha en "declutchfunktion" som frikopplar motorn om vagnen blir dragen av traktorn men detta räcker inte till som frikoppling på väg = behovet av mekanisk frikoppling.

De egentliga navmotorerna - i regel Black Bruin - är tyvärr väldigt dyra men har som sagt fördelen att man kan ha kedjor på både drivna och bromsade hjul vilket efterfrågas i flera länder.

MVH
Morgan, K.T.S Maskiner

Tack Morgan, detta var upplysandet. :grin:
Då måste det vara Aubrun Igland ochså kör med.
Detta med at man får frikoppla växel manuelt i navet var jag inte medveten om, så detta skulle då inte passa mig, som nästan alltid får köra på väg med all skotning.
Och precis som du säger, så sa min bekant att man kunna köra lite fortare, men ingen transporthastighet.
Dock kör han med kedjor på både drivhjulen och bromshjulen, så fattadet inte riktig hur du menar??
Tolkar dig som du menar att man måste ha BB motorer för att köra med kedjor??? :???:
Frågadet ochså om han kunne flytta hela eqvipasjen lite fram/tilbaka med endast vagndriften, och det gick om han inte hadde fullt lass på vagnen. (med fullt lass orkadet den inte)


Var lite otydlig där, det går naturligtvis att ha kedjor även med Auburnnaven!
MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

rokon  
#372143 Hej Morgan, jag undrar blir det en bra "motorbroms" med navmotor så man kan hoppa över broms på vagnen för skogskörning?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Seb macahan  
#372271
JohannesG skrev:
Seb macahan skrev:Jag har Robson drift på min vagn. Vad som slirar först beror på underlag och om det är is o snö, men generellt slirar nog drivrullarna före hjulen. Den stora skillnaden är att man får 4drivande hjul med Robson till ett lägre pris. En del navdrivna vagnar driver bara på ena hjulet. Givetvis är 4wd navdrift o föredra men kostar ju en hel del extra. Jag tror nog jag hellre har 4wd Robson än 2wd navdrift, men vi har ju sällan mycket snö och har bra bärighet i marken för det mesta så band o kedjor är inget jag behöver.

Kan du flytta ditt ekipage bara genom att använda vagnsdriften? tom? halvlass? Fullast?

Allt gott: Johannes G


Det beror ju givetvis på terräng mm. Men jag brukar använda driften till att flytta mig frammåt och bakåt när jag skotar. Inga längre sträckor men några meter åt gången. Är det lite kraftigare uppförslut orkar den inte med fullt lass men det spinner oftast inte. På slät mark/väg är det inga problem att flytta sig. Jag är på det stora hela mkt nöjd med driften. När jag skulle köpa vagn var detta absolut inget krav pga min ändå ganska rejäla dragare. Att det blev en med drift var egentligen bara en slump, se: Driven Kesla eller odriven Moheda?
Det är ju grymt stor skillnad på o köra med drift. Jag tror inte dragkraften skiljer massor på navmotor kontra Robson. Visst jag har sett vagnar med betydligt mer dragkraft men då är det via PTO. Tar vi min vagn tex så ser det ut som följande
Kesla 12HD 1,8t (Robson)
Kesla 12 2HD 1,5t (Navotor 2WD )
Kesla 12 4HD 1,5-3t (Navmototr 4WD)

Kesla 12 MD 5,3t (PTO 2WD)
Kesla 12 MDH 4,8t (PTO 4WD)

Som för mig som kör i egen skog på hobby nivå räcker detta långt (om man inte har krav på kedjor & band), Ska man köra på entreprenad 8h/dag ska man nog överväga PTO-drift. Eller om man nu tycker att Robson eller Black Bruain blir alldeles för billigt :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Seb macahan  
#372272
JohannesG skrev:Är det någon som har erfarenhet av att kört båda och kan jämföra?

Vad tror ni om Mowis val att frångå navdrift? Är det ett stort steg bakåt eller är det bara en mer prisvärd lösning med snarlik prestanda?

Kolla på denna videon: hade detta gått lika bra med rulldrift?


Allt gott: Johannes G


På den frågan är nog mitt svar: JA. I uppförsbacken kör de ju med tomt lass och då hade det gått lika bra. Den andra körningen med lass är ju ingen svår terräng så där hade det också funkat. Första backen i filmen hade också gått att backa upp för med lass och robson men det hade kanske inte varit samma flyt riktigt. Vilket jag för övrigt inte tror det hade varit med black bruin heller. Men släng dit lite snö så är det nog BB och kedjor eller PTO som gäller (med lass).

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#372319 Då låter det som att robson ändå är ett väldigt prisvärt alternativ.

Ja, jag tänkte främst på första delen av filmen, resten hade gått nästan lika bra utan drivning på kärran. Och nerför brukar inte vara några större problem, då är det bromsar som kan behövas istället.

Hur mycket påverkas däckslitaget av rullarna? Och hur mycket påverkas drivningen av slitaget? @OlaE har väl haft sin Moheda 155/4WD ett tag? Om du läser detta, har du märkt något skillnad på drivningen mellan att du köpte den och nu?

Allt gott: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?l

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372338 Vet inte riktigt storleken(kallades nog 11ton då) på min gamla Moheda men den hade iaf 400/60-22,5 när den var ny i slutet av 80talet.
Köpte den i början /mitten av 90talet och la på 500 förra sommaren mest jag ville ha mer bärighet o de gamla däcken hade mkt sprickor men mönster hade dom kvar ändå.
Med en rejäl 4wd som dragare så kör jag nog inte driften så mkt som när jag hade 650 som dragare.
I lätt terräng flyttar den väl traktorn men de behovet finns inte med hitech på valtran då de går enklare med traktorns drivning.
Personligen blev jag imponerad av dragkraften på weimers mekaniskt drivna vagn när dom visade den på Elmia med 650el700 som dragare med fullt timmerlass över en backaknutte för 10-15år sen

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Mannfolk  
#372358 Rent prismässigt BB05 kontra motsvarande mohedas robson med slutväxlar. Tror jag det är samma pris.

På vagnen vi gjorde satte vi ett skillt ventilbord med tryckkompenserade slider för varsin motor, därav kan vi kör med driften i hela dagen lång utan värmeproblem.

På keslas robson vagnar och motsvarande konkurrenter tror jag dem har flödesreglerare och diverse saker som gör värme

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

OlaE  
#372367 Är grymt nöjd med Robson-driften på 155an.
Går kanske inte att jämföra med mekanisk drivning i naven men dragkraften finns där när man behöver den.

Har inte blivit så mycket kört i skogen sista tiden eftersom farsan blivit dålig i kroppen och håller på att avveckla mjölkkorna, och jag har vanligt kneg ca 10 mil från gården.

Mestadels har jag kört vägtransporter med ved i 3m längder åt grannar nu (förstår inte varför de inte kör med sina dyrt inköpta fyrhjulingar).
:grin:

Mönsterdjupet på däcken är fortfarande bra, så det är bra driv i rullarna, även om det kan slira över ibland, men det gäller ju att synka driften på traktor och vagn så bra det går.

En vinter jag körde björke på ett av våra skiften låg temperaturen på kanske -1℃ och marken hade inte frusit än, så det var blött och lerigt. Då fylldes rullarna och leran frös inuti rullarna och det packades hårt.
Det är väl det största problemet jag haft med drivningen.
Huggmejsel och smedhammare brukar medfölja vintertid. :wink:

Men sen när korna är borta och det finns mer tid över ska vi nog göra en översyn av hydraulik och spakar, ibland går det inte som man vill...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Ferguson system  
#372378 Skrupigger er ett alternativ for de som ikke får brukt kjetting pga. robson drift.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372399
rokon skrev:Hej Morgan, jag undrar blir det en bra "motorbroms" med navmotor så man kan hoppa över broms på vagnen för skogskörning?


Missade detta i går...

Nej - motorbroms funkar inte vare sig med BB eller Auburn. Tänk så här: om vagnen "vill åka ifrån hjulen" så kommer hydraultrycket till motorn sjunka mot 0 och du får en frikoppling/hjulning i bägge fallen.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

rokon  
#372409 Ok tack då Morgan, då vet jag. Har funderat en del på detta har en del backar men inte av värsta slaget. Använder styrkätting på ena hjulparet på den gamla odrivna KMA vagnen jag har nu pga viss snelutning isiga stenar då vädret är mer omväxlade så kan det bli rätt halt. Hittills har jag klarat mig med obromsat.
Men om man går upp flera ton i last så?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Ferguson system  
#372421 Om du vil ha ekstra motorbrems så er vogn med PTO drift supert.

Igland har ett finurlig drivsystem som skyver vogna fram ved hjelp av brems og sving på boggien (Swingtrack). Skal gi 4 ton skyvekraft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).