Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

156 inlägg 72984 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

svampbob  
#372069
Redalsrusken skrev:
svampbob skrev:En fördel med navdrift är att den funkar alla dagar på året. I lördags var det den sämsta dagen på väldigt länge för rulldrift i Umeå. Ett väldigt hastigt väderomslag och mycket lössnö gjorde så att rullarna började se ut som skottkärrehjul. Det byggde på nästan 10 centimeter utanpå järnet.


Hei, jeg kan ikke forstå at det skulle være noe problem med at snøen bygger seg på drivrullen. Jeg har kjørt med en Kranman T1900 vogn i 5 sesonger under alle typer snøforhold og aldri hatt det problemet. Da må du ha for lite lufttrykk i dekkene.


Så sa jag också tidigare när en kille här på forat klagade :grin: men vid extrema förhållanden kan det hända denna gången steg temperaturen från -20 till plusgrader på 12 timmar samtidigt som det snöade så när jag körde igenom några snödrivor så byggde det på rullarna direkt.

FTG
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Rolfnilsson400  
#372077 Hur mycket dragkraft behövs?
Är det 10% av vikten på vagnen eller 100% ( 100% så skulle den kunna klättra i träd om hjulen fick grepp)
Med rätt tryck i däcken har robsondrift fungerat bra för mig, det är oftast däcken som slirar mot marken

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#372078
Morgan Nordin skrev:Lite saker...

Är det navmotor med frikopplingsknapp(ar) i navcentrum är det i regel en Auburn hjulväxel. Motorn i detta fall är en orbit och sitter påskruvad på växeln. hydraulmotorn bör ha en "declutchfunktion" som frikopplar motorn om vagnen blir dragen av traktorn men detta räcker inte till som frikoppling på väg = behovet av mekanisk frikoppling.

De egentliga navmotorerna - i regel Black Bruin - är tyvärr väldigt dyra men har som sagt fördelen att man kan ha kedjor på både drivna och bromsade hjul vilket efterfrågas i flera länder.

MVH
Morgan, K.T.S Maskiner

Tack Morgan, detta var upplysandet. :grin:
Då måste det vara Aubrun Igland ochså kör med.
Detta med at man får frikoppla växel manuelt i navet var jag inte medveten om, så detta skulle då inte passa mig, som nästan alltid får köra på väg med all skotning.
Och precis som du säger, så sa min bekant att man kunna köra lite fortare, men ingen transporthastighet.
Dock kör han med kedjor på både drivhjulen och bromshjulen, så fattadet inte riktig hur du menar??
Tolkar dig som du menar att man måste ha BB motorer för att köra med kedjor??? :???:
Frågadet ochså om han kunne flytta hela eqvipasjen lite fram/tilbaka med endast vagndriften, och det gick om han inte hadde fullt lass på vagnen. (med fullt lass orkadet den inte)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#372079 Ni kan inte jämföra ett fyrhjulingsekipage med en riktig skogskärra som har en lastkapacitet på 12ton eller mer. Era kärror väger fullastade mindre än vad min skogskärra väger tom. Jag skrev i första inlägget att jag bara är intresserad av att höra om kärror som lastar 12ton eller mer, kan tänka mig att sänk gränsen till 10ton men det är absolut lägsta.

Hjälpte grannen lasta av ett för honom normalt lass massaved, han har en medelstor skogskärra till sin fyrhjuling men ingen kran. Två tag med gripen och lasset var av, och enda anledningen till att jag fick ta två gånger var för att inte lyfta med både kärra och fyrhjuling. Jag lämnade några bitar i botten för att sedan lättare se så att jag inte lyfte med kärra och fyrhjuling.

Allt gott: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG tis 09 feb 2016, 10:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#372080
Seb macahan skrev:Jag har Robson drift på min vagn. Vad som slirar först beror på underlag och om det är is o snö, men generellt slirar nog drivrullarna före hjulen. Den stora skillnaden är att man får 4drivande hjul med Robson till ett lägre pris. En del navdrivna vagnar driver bara på ena hjulet. Givetvis är 4wd navdrift o föredra men kostar ju en hel del extra. Jag tror nog jag hellre har 4wd Robson än 2wd navdrift, men vi har ju sällan mycket snö och har bra bärighet i marken för det mesta så band o kedjor är inget jag behöver.

Kan du flytta ditt ekipage bara genom att använda vagnsdriften? tom? halvlass? Fullast?

Allt gott: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

80-90  
#372093 Jag har drivrullar på min Weimer å det funkar fint å flytta hela ekipaget med rullarna när det e någorlunda plan terräng !!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#372095 Jag är mycket nöjd med navdrift. Nackdelen är att den bara driver på bakre hjulen. Största fördelen är att jag kan lägga på kedjor på drivande hjulen, det går inte med rulldrift.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#372096 Det är knappar man lägger ur drivmotorerna helt med. Ett alternativ hade varit att man skaffade band, då får jag drivning på hela boggien.
Mina motorer orkar spinna med grova piggkedjor med bra lass på.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#372097
80-90 skrev:Jag har drivrullar på min Weimer å det funkar fint å flytta hela ekipaget med rullarna när det e någorlunda plan terräng !!

Det låter ju bra. Även med fullt lass?

jonathanA skrev:Jag är mycket nöjd med navdrift. Nackdelen är att den bara driver på bakre hjulen. Största fördelen är att jag kan lägga på kedjor på drivande hjulen, det går inte med rulldrift.

Nä det är en klar nackdel att det inte går att ha kedjor på rulldrift Har du kört någon kärra med rulldrift och kan jämföra?

Allt gott: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

80-90  
#372098 Det driver bättre med fullt lass !! Tom vagn vill det slira loss !!

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Relaskop  
#372099 Nån med erfarenhet av vilket tryck i dekkene som ger best dragkraft med robson? Kjører med band och robsondrift, men tycker det kan slira på dekket onødigt fort

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#372100
80-90 skrev:Det driver bättre med fullt lass !! Tom vagn vill det slira loss !!

Är det däcken som slirar mot marken eller rullarna som slirar mot däcken? På vilken typ av underlag?

MVH: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#372101
Relaskop skrev:Nån med erfarenhet av vilket tryck i dekkene som ger best dragkraft med robson? Kjører med band och robsondrift, men tycker det kan slira på dekket onødigt fort

Jag har ingen erfarenhet av det, men högre däcktryck borde ge bättre drivning då däcket blir hårdare och inte ger vika lika lätt.

MVH: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

80-90  
#372102 Rullarna sitter fint !! Men däcken slirar mot marken .. Men får bra fäste å börjar skuva på med några stockar på .. Men hade Weimer haft nav motor så hade jag nog tänkt till !! Hade varit fint med kedjor på !!!

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Relaskop  
#372107 Høgt tryck borde gi bedre dragkraft, men dekket kan kanske bli så hardt at det slirar av den grunn. Med mindre tryck trycks rullen lengre inn i dekket... svårt at veta vad som blir best. Enda møjlighet er vel at prova olika

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).