Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246460 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Midgård  
#367775
Midgård skrev:När jag kör med tom vagn eller parkerar utan lass, sätter jag gripen mellan de bakre bankarna. Där satt den vid ett tillfälle när jag skulle backa in ekipaget på logen. Detta resulterade i att jag fick byta ut en bjälke 10x3 tum i överkant på logportarna. Är numera observant på att ha gripen bakom grinden när jag backar in, då är kranbommen som lägst. Stabila kranpelare på Mohedavagnarna.


Du har tydligen samma dimension på balken över porten som jag har. Jag brukar också parkera gripen mellan bakre stöttorna på vagnen när jag kör utan lass. Men man måste komma ihåg att flytta fram gripen till grinden innan man backar in ekipaget i maskinhallen. Väl inne brukar jag ha gripen framme vid grinden. Gripens slanganslutningar är sådana att det är helt OK.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

halvproffs  
#367783 Tror inte att det är kört i skogen med det lasset. Tror att dom skämtat till det vid avlägget.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Frisken  
#367903
donky-kong skrev:Jag har svårt att bestämma mig för om detta är fiffigt eller efterblivet. Någon som testat?


Ja vill man öka möjligheterna för att välta hela lasset så är iden bra, inte annars. Tyngdpunkten hamnar för högt, man kan ju bara gå i helt plan terräng. :surp:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#367928 Vid riskörning där terrängen tillåter kanske lastutrymmet kunde ökas på liknande vis?
Dock får det nog ligga några stockar i botten

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

martiniholma  
#369025 Påtal om att parkera gripen, gjorde jag en bygel baktill. Hade inte nått riktigt bra transportläge för kran och grip, men detta fungerar riktigt bra! Är inte ivägen och gör inget för lassets skull. Lite 25 mm plattjärn och en 33 mm axel kom väl till pass.
Mvh Martin

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stegmaster  
#369080 Såg ju fint ut, men står inte kranen veldig högt i det läge????? :???:
Själv kan jag inte köra med kranen något särlig högare enn traktoren/kranpelaren vid transport.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

martiniholma  
#369088
stegmaster skrev:Såg ju fint ut, men står inte kranen veldig högt i det läge????? :???:
Själv kan jag inte köra med kranen något särlig högare enn traktoren/kranpelaren vid transport.
Jo det beror förstås på hur högt man har i porten. Har 4,30 in i maskinhallen.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

tallen100  
#369089 Teleledningar kan leva farligt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

martiniholma  
#369094
tallen100 skrev:Teleledningar kan leva farligt :mrgreen:
Nejdå, inga problem, har kört såhär sen i höstas. :)

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369097 Hade funkat utmärkt här, Telia har packat ihop sitt och flytt fältet :-BD

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Førland  
#369127 min grip er precis like bred som centrums røret så den går å trycke ned over røret,har tyverr ingen bilder på det.å gripe rundt røret kan fort skade gripen vid skogs kjørning.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

molnia  
#372001 Tog några bilder på hur jag har placerat gripen efter tipset från Gnisten här på forat.
Antar det är den sättet ni precis tidigare samtalat om.
1454963313_20160208_1143l.jpg
1454963327_20160208_1145l.jpg

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372016 Just så har jag haft mina gripar de senaste 20 åren utan problem.
Nästan ända sättet när kranen sitter på traktorn som jag har :-BD

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

alias  
#372019
gnisten83 skrev:Just så har jag haft mina gripar de senaste 20 åren utan problem.
Nästan ända sättet när kranen sitter på traktorn som jag har :-BD


På Minibrunetten funkade det också att klämma gripen om den mest horisontella delen av en den bakre målstaken på någon sida. Det viktigaste när man har kran på taket brukar ju vara att komma ihåg att lägga i flytläget för kransvängningen när man vilar kranen på lastbärardelen (jag har hört att folk glömmer det ibland :roll: ).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#372032 En fördel med gripen enl. molnias bilder är att stora delar av kolven håller till i cylindern.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).