Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

156 inlägg 72980 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#371693 Hur mycket skiljer det mellan rulldrift (Robson) och navdrift?

Jag har letat och funderat men kan inte säkert komma fram till ett säkert svar. Bortsett från att man med navdrift kan ha band eller kedjor, hur mycket skiljer det i effektiv kraft? Mowi hade tidigare navdrift men har nu vad jag kan se bara rulldrift. Kan rulldrift verkligen vara så bra? Eller har Mowi backat i kvalité? Hur blir det när det blir fullt med is och lera? Slitage på däck och dess påverkan på driften?

Jag vill höra era erfarenheter och synpunkter. Jag är bara intrersserad av att höra om kärror på 12ton eller större.

Allt Gott: Johannes G



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

bgl  
#371719 http://www.kts.se/NT/svenska/produkter/drift.htm

Här har du en länk med siffror om rulldrift.
Startmomentet är ingen höjdare. Största fördelen att att kunna ha kedjor på vagnen för bromsning i brant utförsbacke.
För 25 år sen när jag åkte Bruunett med 500-hjul blev jag ombedd flera gånger att bärga griplastarvagnar /tror inte det hette huggarvagn då/ som kört fast. Jag var ju tillräckligt smal för att komma fram på smala vägar. Minns bara att en med rulldrift kunde komma alldeles för långt på obärig mark innan den gick igenom! Föraren som tidigare kört dragen kärra var för varje gång vi drog upp honom allmer olycklig, ingen förvarning kärran bara dök. Med lätt traktor gick den länge på svag mark än Bruunetten.
En lite ovidkommande fråga: hur gick det med Weimers försök med drivning via en kuggkrans på insidan av fälgen?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

bgl  
#371722 Äh, felskrivet, länken gäller ju navmotordrift!!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#371732 Och hur er det med priset.?
Ligger vel på ca 75tkr för navdrift, och rulldrift er vel "bara" drygt halften, eller??
Slenger inn en fråga om navdrift jag med om det ok.
En bekant köpte en stor Igland med navdrift sprillans ny för ca 1,5år sen.
Jag frågadet om han var nöjd med vagnen och då spesielt navdriften.
Jodå, han tyckte den var ok, enda stora näckdelen var att han måst ut och trycka inn 2 plinter i navet varje gång han skulle köra lite fortare en 2-3km/t eller så.
Frågadet om det inte fanns aut. frilopp, men inte.
Er det verklig så?? :surp:
Vil då minnas jag lest att dom nya BB motorar har frilopp. Var inte detta vanlig tidligare, eller kan det vara nån annan typ av motor han har???
Tyckte det låt alldeles tungvint att måsta manuelt frikoppla navet efter varje gång man haft igång driften. :o

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#371738
bgl skrev:Startmomentet är ingen höjdare.

Hur menar du? En hydraulmotor är väl alltid lika stark oavsett varvtal? Det är väl trycket och flödet som bestämmer kraften? eller tänker jag fel?
bgl skrev:En lite ovidkommande fråga: hur gick det med Weimers försök med drivning via en kuggkrans på insidan av fälgen?

Har inte hört något om det, men det låter som om det borde fastna mer skräp i en kuggkrans än det kan fastna i en drivrulle. Även mer lättåtkomligt att rengöra drivrullar och däck

Allt Gott:
Johannes G
Senast redigerad av JohannesG sön 07 feb 2016, 21:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#371743
stegmaster skrev:Och hur er det med priset.?
Ligger vel på ca 75tkr för navdrift, och rulldrift er vel "bara" drygt halften, eller??

Det kan mycket väl stämma. Men undra om skillnaden i kraft är lika stor som prisskillnaden?

stegmaster skrev:Slenger inn en fråga om navdrift jag med om det ok.

Det är helt Okej, bara bra att räta ut så många frågetecken inom ämnet som möjligt.

En fundering jag har: Vad slirar först om traktorn är bromsad men drivningen körs? Drivrullen mot hjulen eller hjulen mot marken? Inte på is då! Vid fullast är svaret ganska givet men med tom kärra eller nästan tom. Någon som vill testa?

Allt Gott:
Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Seb macahan  
#371750 Jag har Robson drift på min vagn. Vad som slirar först beror på underlag och om det är is o snö, men generellt slirar nog drivrullarna före hjulen. Den stora skillnaden är att man får 4drivande hjul med Robson till ett lägre pris. En del navdrivna vagnar driver bara på ena hjulet. Givetvis är 4wd navdrift o föredra men kostar ju en hel del extra. Jag tror nog jag hellre har 4wd Robson än 2wd navdrift, men vi har ju sällan mycket snö och har bra bärighet i marken för det mesta så band o kedjor är inget jag behöver.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

bgl  
#371762 Det är enklare att tala om max dragkraft i startögonblicket. Den sägs vara 936 kg. Inte mycket på en kärra som lastar 10 ton.
Momentet i startögonblicket vid hydrostatisk kraftöverföring är dessutom 10 -15% lägre än momentet vid rörelse. Vid rulldrift får man en slags "gummibandseffekt" i startögonblicket som ger en "kick". Den är större vid manuell koppling än vid hydrauliska lösningar på dragtraktorn, förutsätter dock kardan till rulldriften. Rycker man igång traktorn med kopplingen går rycket vidare till rulldrift men inte till navmotordrift. Sammantaget är möjligheten till högre moment/dragkraft i startögonblicket bättre vid rulldrift än vid navmotordrift.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#371988 Är det någon som har erfarenhet av att kört båda och kan jämföra?

Vad tror ni om Mowis val att frångå navdrift? Är det ett stort steg bakåt eller är det bara en mer prisvärd lösning med snarlik prestanda?

Kolla på denna videon: hade detta gått lika bra med rulldrift?


Allt gott: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371992 Appropå Weimer så ska du titta på deras stora vagnar med fast drivrulle, boggien skjuts hydrauliskt från och mot rullarna, finns både mekanisk och hydraulisk

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

alias  
#371994
JohannesG skrev:Är det någon som har erfarenhet av att kört båda och kan jämföra?

Vad tror ni om Mowis val att frångå navdrift? Är det ett stort steg bakåt eller är det bara en mer prisvärd lösning med snarlik prestanda?

Kolla på denna videon: hade detta gått lika bra med rulldrift?


Allt gott: Johannes G


Den jag kommer på, som kan ha lite input kring jämförelse av drivningstyperna, här på forumet är @JonathanA som har en driven Mowi1250 (modellnamn?) med navmotordrift. Han hade väl en 10-tons Vretenkärra tidigare om jag minns rätt - kanske det var drift på den (Vreten har väl bara byggt med Robson historiskt vad jag kan erinra mig)?

Möjligt att jag är ute och cyklar, minnet sviker ju ibland...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#371998 Ja @JonathanA kanske har något intressant att komma med :grin: Vad jag läst har han en Mowi 1250 med navdrift och 400 kran, hade tidigare en vreten utan drivning om jag mins rätt.

Allt gott: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372055 Lite saker...

Är det navmotor med frikopplingsknapp(ar) i navcentrum är det i regel en Auburn hjulväxel. Motorn i detta fall är en orbit och sitter påskruvad på växeln. hydraulmotorn bör ha en "declutchfunktion" som frikopplar motorn om vagnen blir dragen av traktorn men detta räcker inte till som frikoppling på väg = behovet av mekanisk frikoppling.

De egentliga navmotorerna - i regel Black Bruin - är tyvärr väldigt dyra men har som sagt fördelen att man kan ha kedjor på både drivna och bromsade hjul vilket efterfrågas i flera länder.

De motorer vi använder är de största som får plats i en 15,5 tumsfälg så det är inte mycket mer att göra deplacementsmässigt. Däremot är de angivna dragkrafterna i underkant, dragkraften från stillastående är ca 1300 kg (ja, jag vet att kraft inte har enheten "kg"... :-) )

MVH
Morgan, K.T.S Maskiner

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

svampbob  
#372064 En fördel med navdrift är att den funkar alla dagar på året. I lördags var det den sämsta dagen på väldigt länge för rulldrift i Umeå. Ett väldigt hastigt väderomslag och mycket lössnö gjorde så att rullarna började se ut som skottkärrehjul. Det byggde på nästan 10 centimeter utanpå järnet.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Redalsrusken  
#372067
svampbob skrev:En fördel med navdrift är att den funkar alla dagar på året. I lördags var det den sämsta dagen på väldigt länge för rulldrift i Umeå. Ett väldigt hastigt väderomslag och mycket lössnö gjorde så att rullarna började se ut som skottkärrehjul. Det byggde på nästan 10 centimeter utanpå järnet.


Hei, jeg kan ikke forstå at det skulle være noe problem med at snøen bygger seg på drivrullen. Jeg har kjørt med en Kranman T1900 vogn i 5 sesonger under alle typer snøforhold og aldri hatt det problemet. Da må du ha for lite lufttrykk i dekkene.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).