Trähantverk

Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

16 inlägg 84174 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

Elfving  
#371798 Fann en intressant gammal japansk metod. Egentligen är det inget konstigt, hagastörar brändes även häromkring för att hålla längre ett par generationer tillbaka. Däremot har jag aldrig sett hela fasader behandlade med dylik metod.


http://tree.nu/tag/shou-sugi-ban-sverige/

Finns det någon som har erfarenhet att dela med sig? Hur bra fungerar detta med vanligt svenskt panelvirke (gran)? Det vore onekligen fränt som alternativ till att måla en byggnad! Vackert blir det också med lite lagom ådring som träder fram.

Det kliar i fingrarna att få experimentera med den där metoden och se vad man kan åstadkomma!



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

Flax12  
#371968 Nåt att testa kanske :wink:

Användarvisningsbild

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

sundelius  
#371971 Blev väldigt snyggt resultat tycker jag

Användarvisningsbild

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

hlb  
#371973 Brände granbräder till en bastuinredning för många år sedan. Blev rätt snyggt.

Användarvisningsbild

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

Seb macahan  
#371974 Påminner ju en del om heatwood och thermowood som säljs som trall här hemma. Det som är intressant är rötbeständgheten, klassas som näst bäst av alla trädslag världen över. Uppvärmd gran!!!
Vi har beställt hem heatwood till länsstyrelsens spångar i naturreservat. Vad var det för olja dom strök på innan bränning?

Användarvisningsbild

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

hlb  
#371975 Jag använde ingen olja före bränningen. Har för mig att man kunde stålborsta med roterande stålborste efteråt för att få ändå kraftigare ådring. Min bror, som var finsnickare, gjorde några barinredningar på hotell i centrala Stockholm och Oslo med samma teknik.

Användarvisningsbild

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

ilbajten  
#371991 Coolt, män inredningar? Borde lukta rätt bränt väl?

Användarvisningsbild

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

hlb  
#371993 Var aldrig märkbart i min bastu. Flyttade efter 15 år. Vid bränningen med bred gasolbrännare fick man ha god ventilation.

Avatar Fallback

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

Träförädlare  
#415081 Frovuxen gran liggande utan spont hur går det om några år

Användarvisningsbild

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

Fredrik Reuter  
#415118 Häftigt! Är det liknande som projektet nedan tro?

http://www.consultecarkitekter.se/projekt/concepthus

Avatar Fallback

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

Elfving  
#415165
Fredrik Reuter skrev:Häftigt! Är det liknande som projektet nedan tro?

http://www.consultecarkitekter.se/projekt/concepthus

Det som denna tråd ursprungligen handlar om skall inte förväxlas med värmebehandling av trä. Värmebehandling är en helt annan betydligt svårare process. Shou sugi ban handlar bara om att bränna och förkola ytskiktet på trä så att ytskiktet påminner om "alligatorskinn". Om man kolar ytan så mycket vill man inte röra vid den eftersom man blir svart. Det funkar således bara som stående ytterpanel på hus och ger en vattenavstötande effekt. Ingen bör trycka en vit kavaj mot panelen heller skall sägas.
Vill man bara gå halvvägs så kan man bränna bort de mjuka delarna av träet och sedan borsta bort allt som förkolnats. Detta är inte traditionellt, men ger en något tåligare yta (jag håller på att utvärdera detta nu) och ser läckert ut.
Ett av borden

Eldar till svärta med gasol (fusk) för att sedan borsta bort kolet på ytan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

JensSkoog  
#415179
Seb macahan skrev: Vad var det för olja dom strök på innan bränning?


Sett genom två gångar, men får inte med mig om dom stryker på någon olja :?: :?:
Efter bränning är det väl bara vatten dom kostar med :wink:

Snyggt bord, Elfving :grin:
Har du snickrat det själv?

Avatar Fallback

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

Elfving  
#415182
JensSkoog skrev:
Snyggt bord, Elfving :grin:
Har du snickrat det själv?


Ja naturligtvis, bordsytan av furu och underdelen av gran. Man tager vad man haver! Står på altanen idag och används frekvent sommartid! Jag vet exakt var träden stod när de växte dessutom :mrgreen:
Än har bara en säsong gått så jag har inget omdöme huruvida ytbehandlingen är fågel eller fisk. Sedan skall man ta i beaktning att furu av hög kvalitet klarar sig bra obehandlat, så min bränning är nog bara estetisk :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

Hema  
#415212 Spännande lösning, men jag förstår mig inte på att ha sådan panel liggande. Känns direkt som om det kan bli problem med fukt som kommer in mellan panelen. Stående med lock alt. panel som är gjord för att just vara liggande bör ju funka.

Men att problemet med nedsotning av kläder är väl inte större än falufärgens risk att färga av sig vid kontakt? Om det stämmer med 80år utan underhåll är jag rätt såld. :)

Användarvisningsbild

Re: Shou sugi ban - japansk teknik att ytbehandla trä

SkogsBasse  
#415283 Tycker också det är intressant. Såg när de gjorde det i Grand designs (på 9an), de körde också liggande panel men lät bräderna överlappa som fiskfjäll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).